Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    Har sett att du nu för tiden finns "fin-färg" för bromsoken som man penslar på, säljs av speedparts, tillbilen m.fl. kostar över 300.- och räcker till 4 bromsar sägs det... Är denna färg bättre eller kan man lika väl köpa bromsoksfärg som man spayar på från mekonomen för betydligt mindre pengar?? erfarenheter där? har för länge sen använt sprayfärg utan att monter av oken utan bara med ordentlige med maskeringsteip, och det blev väl ok.

    Och vad kör man för färg på en silverbil med svarta hjul o en silverbil med fälgar som kommer vara stålgrå kulör?

    (www.garaget.org/fredrik_wt - gäller legacyn o outbacken)

    (lägger tråden här då jag tycker det är styling, spelar ju mindre roll vart bromsoken sen ska sitta)
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  2. #2
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?



    Hammarlack, valfri kulör. Funkar kanon och du behöver inte ta bort bromsoken, knappt ens maskera något.
    Jag valde röd till mina, men den var något mer morotsröd/orange än väntat så hade nog valt t ex svart om det var idag jag skulle göra det. Jag fick måla 2 gånger för att det skulle täcka ordentligt. Köpte minsta burken och i den här takten lär jag ha kvar den livet ut för det går knappt åt någon färg.


  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    fast klarar hammalack värmen?? man vill ju inte att det ska börja droppa i fälgen en varm sommardag om man kört långt på t.ex landsväg o får motionera bromsarna lite.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    Jag körde med det hela förra sommaren, åkte ingen bankörning utan körde bilen normalt vilket inkluderar en del hårda inbromsningar då man har lite horn i pannan och tung fot. Nu tittade jag inte så noga i fälgarna, men nog skulle jag upptäckt om det var röda färgstänk i dom. Färgen ser fortfarande okej ut efter vinterkörning med. Ska inspektera närmre när jag byter till sommardäcken igen.

    EDIT: Här hittade jag produktblad med teknisk info http://www.hammerite.com/sverige/hammarlack.pdf

    Temperaturtålighet: -20°C till +150° (+80°C Kontinuerligt!)
    Vet inte hur varma bromsok blir.

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    Och vad händer med färgen om den överstiger maxtemperaturen? Blir den flytande igen (vilket jag inte tror då de förtunnande ämnena avdusntar när man målar) eller skiftar färgen färg, blir bränd?
    /Johan

  6. #6
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    Tror det kan bli färgskiftningar.
    Hammarlack innehåller silikon, så det är väl möjligt att silikonet antar "flytande" form med risk för stänk.

    Men som sagt, jag har inte haft några problem hittils, och det är väl ganska populärt att måla bromsoken med Hammarlack. Är väl möjligt att det ses som en "ful-lösning" vad vet jag.

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    fast klarar hammalack värmen??
    Har kört med hammarlack i ett par år nu & det funkar kalas! Täcker bra & billigare än bromsoksfärg!

    Frågan om du ska använda spray eller färg att pensla på så rekommenderar jag att pensla då det blir betydligt mer färg & det håller bättre, jag sprayade mina första gången med hammarlack på sprayburk, det höll inte så länge! Nu sitter färgen kvar över vintern!

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    Hammarlack rockar!

    - Demontera oken.
    - Rengör ordentligt, gärna med roterande stålborste eller liknande. (Undvik att borsta fingrarna. )
    - Avfetta.
    - Skolla med hett vatten.
    - Måla två tunna lager med pensel.

    Målat tre av mina bilar (vardagsbil, banbil och glidarbil) med hammarlack och gör man underarbetet väl så sitter färgen där den ska.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    ah låter kanon! blir att inhandla en burk sådant då, får väl bli silverfärg, det kan ju iaf inte blir fel, ser nog bra ut bakom mörka fälgar med
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  10. #10
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    Lyfter tråden lite...

    Blir inte klok på det här med bromsoksfärg.
    Förra sommaren målade jag mina med hammarlack, och det fungerar bra. Inför den här sommaren ska jag uppgradera bromsarna med bl a andra ok vilka jag också tänkte måla, dessutom har jag planerat att köra på bana också. Har fått kalla fötter för det här med att Hammarlack inte tål värme något vidare och undrar egentligen vad man ska måla med?

    Kollar man på exempelvis Speedparts m.fl bromsoksfärg står det att den är "värmebeständig upp till 200°C". Dock är den färgen svindyr och verkar inte räcka till så mycket om man ska måla okhållare och hela programmet.
    Hammarlack är enligt produktbladet värmebeständig upp till 150°C, vågar man köra på det? Vill ju helst måla med något så man är på den säkra sidan...

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    72 spänn på Jula för hammarlack som funkar kanon.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    Målade mina Ok till 9-5 AERO 02 med silver Hammarlack efter att en som kör rally på Autoexperten i Bromma rekommenderat färgen. Han har det på Rallybilen och den sitter kvar!
    Jag blästrade först mina OK först, de var trista åt det bruna hållet! Dankörning hade tagit sitt tribut. Jag eldade vid ett tillfälle upp ett dammskydd i gummi under bankörning!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Har sett att du nu för tiden finns "fin-färg" för bromsoken som man penslar på, säljs av speedparts, tillbilen m.fl. kostar över 300.- och räcker till 4 bromsar sägs det... Är denna färg bättre eller kan man lika väl köpa bromsoksfärg som man spayar på från mekonomen för betydligt mindre pengar?? erfarenheter där? har för länge sen använt sprayfärg utan att monter av oken utan bara med ordentlige med maskeringsteip, och det blev väl ok.

    Och vad kör man för färg på en silverbil med svarta hjul o en silverbil med fälgar som kommer vara stålgrå kulör?

    (http://www.garaget.org/fredrik_wt - gäller legacyn o outbacken)

    (lägger tråden här då jag tycker det är styling, spelar ju mindre roll vart bromsoken sen ska sitta)
    Alltid silver på bromsok.....

  14. #14
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Målade mina Ok till 9-5 AERO 02 med silver Hammarlack efter att en som kör rally på Autoexperten i Bromma rekommenderat färgen. Han har det på Rallybilen och den sitter kvar!
    Jag blästrade först mina OK först, de var trista åt det bruna hållet! Dankörning hade tagit sitt tribut. Jag eldade vid ett tillfälle upp ett dammskydd i gummi under bankörning!
    Okej, borde ju fan sitta kvar då tycker man! Har också blästrat mina. Tänkte åka på med svart hammarlack. Tack för svaret.

  15. #15
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    Provade pensla på ena okhållaren med svart hammarlack idag, men blir fan inte nöjd med resultatet. Dels är den svarta färgen liksom lite "metallic" och gråaktig i tonen, sen vet jag inte om det är för kallt för färgen torkar fan inte! Så betedde sig inte den röda jag målade med förra året.

    Så nu är planen istället att köpa blank-svart värmebeständig "600°C" färg och sen värmebeständig klarlack om jag lyckas hitta det. Då är man gott och väl på den säkra sidan iallafall...

  16. #16

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    Biltema har numera bromsoksfärg i sortimentet.
    Har för mig en burk gick på något under hundringen.
    Skulle hundra gånger hellre ta den än Hammarlack.

  17. #17
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    Jag har målat min ok i svart bromsoksfärg från Speedparts och det är ju en 2-komponentsfärg. Stod att man skulle måla 2ggr och det gjorde jag, sitter kanonbra.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  18. #18
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: bromsoksfärg vs bromsoksfärg?

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Hammarlack är enligt produktbladet värmebeständig upp till 150°C, vågar man köra på det?
    Hur varma bli oken då? Det går ju inte att jämföra med bromsskivornas temperatur, jag har aldrig märk att hammarlacken inte pallar med temperaturen som blir, även då man kör på bana!
    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Provade pensla på ena okhållaren med svart hammarlack idag, men blir fan inte nöjd med resultatet. Dels är den svarta färgen liksom lite "metallic" och gråaktig i tonen
    Finns slät hammarlack också, köpte på Biltema & den blir kolsvart! Den får inte den speciella ytan vanlig hammarlack har utan blir helt slät!

Liknande ämnen

  1. Bra bromsoksfärg
    Av Travis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 13:38
  2. Nya SNYGGA bromsok / bromsoksfärg?
    Av G.Bruno i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 12:22
  3. Bromsoksfärg folia tec
    Av extreme i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 19:33
  4. Bromsoksfärg
    Av Aero-Sune i forum Allmänt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2005-03-31, 01:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •