Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    Funderar på att slänga i ett steg samt en 12"are i min SC. Funderar dock på hur man ska montera den. Har ju idag 300w systemet med en 8 (10"?) som sitter monterad i det "undre" golvet i skuffen. (när man lyfter på första golvet så är det ytterligare ett golv att lyfta på som subben sitter monterad i). Funderar på om man kan montera ur den på ngt sätt ur golvet och på så sätt "bara" ha golvet kvar? Eller om man kan bygga ett nytt undre golv? Eller ska man satsa på att köpa ett löst golv till en 9-3 SC utan original sub? Vad kan i så fall det kosta på en skrot, alt nytt?

    Vad tror ni om iden att bygga en låda (alt formgjuta en låda) som man sedan monterar i golvet med suben riktad uppåt, som sedan är skyddad av det övre golvet? På så sätt borde det ju bli hyfsat "original" i funktion. Eller är det ngn med bättre tips/ideer?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Nygga Sub i 9-3 SC -07?

    En tanke som jag hade ang. submontering i min SS var att använda reservhjulsbaljan att gjuta en låda i och sen såga ett hål i golvet och sätta att galler där i. Då kan subben spela fritt utåt men ändå så är den skyddad när man lastar.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    Kanske ska tillägga att jag inte heller är helt säker på hur man skall montera ljudet kabelmässigt, men antar att man får köra med en hög-lågnivåomvanldare in till steget (om det ej har högnivåing)? Lär ju inte finnas någon lågnivå ens på det "faceliftade" ljudet utan all optisk crap?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    MOST-bussen skrotades väl -06?

    Så så mycket "optisk crap" lär ju inte finnas i din bil.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 198
    Medlem#
    6124

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    Tror nog du skall satsa på att bygga ett nytt under golv.
    Är nog på tok för mycket pengar i ett original även på SDCC.
    Kollade själv efter det övre golvet men det blir billigare att köpa en plywood skiva
    och kläda.

    Tycker du skall gjuta en egen låda.

    Blir ju lite bättre bas ljud då också.

    Mvh Håkan

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    MOST-bussen skrotades väl -06?

    Så så mycket "optisk crap" lär ju inte finnas i din bil.

    Mvh
    Jo, var det jag menade men såg i efterhand att min syftning / meningsbyggnad vart lite konstig...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    Tjena.

    Gjorde så att jag byggt ett nytt undergolv till min. Har iof minsta stereon i min, så har ju inte basen i bagagen. Bilder finns på min bil på garaget.org.
    Blev iof bara en 8" bas. är inte riktigt ute efter det där jätte dunket utan bara det där lilla extra.

    /Henke

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    Citat Ursprungligen postat av Henke_A
    Tjena.

    Gjorde så att jag byggt ett nytt undergolv till min. Har iof minsta stereon i min, så har ju inte basen i bagagen. Bilder finns på min bil på garaget.org.
    Blev iof bara en 8" bas. är inte riktigt ute efter det där jätte dunket utan bara det där lilla extra.

    /Henke
    Är även så jag nu planerar att göra. Får dock se om det plastas upp en låda eller om jag kör på din variant.

    Hur har du gjort med "pinnen" som man skruvar fast reservhjulet på? och vart har du plockat ljudsignalen ngnstans ifrån till steget? Är den helt "ren" eller är det en behandlad signal, och är det hög el lågnivå?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 057

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    Vet ni om det är samma storlek på baljan på ss och sc?

    /Andreas
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Vet ni om det är samma storlek på baljan på ss och sc?

    /Andreas
    Kan säkert vara samma stl på baljan, men skiljer ju i konstruktionen på golven, så höjden är nog inte densamma oavsett baljans utförande.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 057

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    Jaha så det på det viset, ja nu när du säger det så är ju golven i bilarn helt olika...
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    Hej.

    Det är en enormt liten låda jag har byggt. Får se om det fungerar.. Har reservhjulet kvar så jag har den begränsningen samt att jag kjort lådan så grund att den får plats mellan golver och pinnen..
    Har inte kopplat in den än eftersom jag har haft den minsta stereon på 75w och inga dörr högtalare innan. Fick uppgraderat till 150w systemet idag.
    Skall skäla hög nivå från dörrhögtalarna och koppla in en "konverter" som gör om signalen till lågnivå.

    /Henke

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    Citat Ursprungligen postat av Henke_A
    Hej.

    Det är en enormt liten låda jag har byggt. Får se om det fungerar.. Har reservhjulet kvar så jag har den begränsningen samt att jag kjort lådan så grund att den får plats mellan golver och pinnen..
    Har inte kopplat in den än eftersom jag har haft den minsta stereon på 75w och inga dörr högtalare innan. Fick uppgraderat till 150w systemet idag.
    Skall skäla hög nivå från dörrhögtalarna och koppla in en "konverter" som gör om signalen till lågnivå.

    /Henke
    Förstår, vet du hur många liter ca den blev på? Vilket monteringsdjup finns att tillgå från "innergolv" till piggen för reservhjul? har inte mätt/tittat så noga. Kanske kan man skruva bort den, eller måste den kapas i så fall?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    När jag gjorde mitt undergolv så höjde jag det ca 4cm med. Då hade jag mellan 15 och 20 cm från ovandelen golvet net till piggen.. Vad jag inte tänkte på är att det sitter ett väldigt fint handtag i övre golvet som sticker ner på under sidan och tog i basen.. Så jag fick sänka golvet igen..
    Volymen på lådan blev ca 7 liter så det är ingen stor.. Som sagt får se hur det fungerar..
    Men det går säkert att byta det fina vredet till något annat och kapa ner bulten lite..

    /Henke

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    Citat Ursprungligen postat av Henke_A
    När jag gjorde mitt undergolv så höjde jag det ca 4cm med. Då hade jag mellan 15 och 20 cm från ovandelen golvet net till piggen.. Vad jag inte tänkte på är att det sitter ett väldigt fint handtag i övre golvet som sticker ner på under sidan och tog i basen.. Så jag fick sänka golvet igen..
    Volymen på lådan blev ca 7 liter så det är ingen stor.. Som sagt får se hur det fungerar..
    Men det går säkert att byta det fina vredet till något annat och kapa ner bulten lite..

    /Henke

    Hmm, känns som pinnen får se sig om efter annat hem och att en låda får plastas upp helt enkelt. Beställde precis ett DLS Nobelium 12", och monteringsdjupet där är 153mm och lådan bör vara ca 25 liter... Undrar hur det ska gå till? :S.. Aja, det löser sig på ngt vis...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    Hehe.. Låter som en rolig liten leksak det där.
    Är tanken att du skall ha kvar reservhjulet? Du är ju rätt begrännsad till sido utrymmet i reservhjulet. Annars får du riva bort reservhjulet ellet ha en baslåda i bagageutrymmet. Du får lägga upp bilder under byggets gång så man får se hur det blir... Nyfiken på resultatet..

    /Henke

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    Citat Ursprungligen postat av Henke_A
    Hehe.. Låter som en rolig liten leksak det där.
    Är tanken att du skall ha kvar reservhjulet? Du är ju rätt begrännsad till sido utrymmet i reservhjulet. Annars får du riva bort reservhjulet ellet ha en baslåda i bagageutrymmet. Du får lägga upp bilder under byggets gång så man får se hur det blir... Nyfiken på resultatet..

    /Henke
    Inget reservhjul kvar. Kanske skaffar mig kompressorsatsen och har löst i skuffen istället. Dock vill jag ha kvar såpass mycket av "pinnen" att hjulet går att spänna fast vid senare tillfälle om lådan åker ur bilen.

    Kommer kanske vilja ha tillgång till en bogserlina, startkablar samt kompressor, men å andra sidan pröjsar jag ju för falck assistans så... Kör ju mestadels i sthlmsområdet, så det blir ju inte allt för blodigt om det skulle inträffa ngt, och är det så att man kör långkörning så kan man ju ta med sig en "nyttobox" med livets mest nödvändiga...

    Självklart kommer det bilder, dock kommer inte bygget sätta igång fören värmen har anlänt.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    Då har du ju hela bredden i baljan att bygga på. Jag har kvar mitt reservhjul åker en del utanför Gbg. Så det kan va gott att ha reservhjulet med sig.. Annars hade jag byggt en större låda..
    Hade tänk att försöka hitta ett steg på Elmia, så efter Elmia blir nog min låda installerad.

    /Henke

  19. #19

    Re: Bygga Sub i 9-3 SC -07?

    Citat Ursprungligen postat av Henke_A
    Hej.

    Skall skäla hög nivå från dörrhögtalarna och koppla in en "konverter" som gör om signalen till lågnivå.

    /Henke


    Jag har tagit ut lågnivå i min SC vid steget som sitter till vänster i bagaget.
    Har lött in mig på kablarna till RLIN -/+ och RRIN -/+ med en vanlig RCA kabel till steget., remote ström får du från AMPB.

    (lågnivåsignalen är fullrange)
    Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -07
    http://www.garaget.org/?car=225826

Liknande ämnen

  1. bygga 9-5 IC
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 20:22
  2. Bygga cab?
    Av MicEE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 01:34
  3. Ska bygga etanolmotor, bygga på turbo el. i-motorn?
    Av -94Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 16:23
  4. bygga om tcs???????
    Av Hawkaye i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •