Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fråga ang dom blåa backventilerna?

  1. #1

    Fråga ang dom blåa backventilerna?

    Jag är också drabbad av problemet med "lågt laddtryck" , bilen är en 9-5 2,3t -02 med ett BSR steg1. Bilen går bra utan några andra symptom än att det känns som det fattas en del "pulver" vid fullgasaccelerationer. Har inte haft möjlighet att mäta laddtryck, men original mätare stannar alltid mitt emellan gult/rött, aldrig in på det röda. Så till min fråga: jag har följt råden i någon tidigare tråd med att lossa R-slangen från MW? Är meningen med detta test att den skall gå helt som den ska, eller skall man bara märka "någon" förbättring, för så är det i mitt fall. Jag läste också i någon tråd att man testa dessa backventiler genom att blåsa eller suga någonstans? Hur var det med ?

    Tacksam för några klargöranden....

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Fråga ang dom blåa backventilerna?

    Hej!

    Du testar ju backventilerna genom att lossa den översta slangen på magnetventilen och ta en prov tur. Går bilen bättre (som den ska) så har du hittat felet, 99% av gångerna så är det backventilen närmast spjällhuset som är trasig.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    125

    Re: Fråga ang dom blåa backventilerna?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Du testar ju backventilerna genom att lossa den översta slangen på magnetventilen och ta en prov tur. Går bilen bättre (som den ska) så har du hittat felet, 99% av gångerna så är det backventilen närmast spjällhuset som är trasig.

    Mvh

    Sitter det en sådan backventil som du beskriver vid spjällhuset på min 9-5 Aero -04:a?

    Mvh. Peter
    9-5 Aero SC -04 ,9-3 SS Aero -04 Såld , 9-5 Aero -04 Såld, 9-5 Aero -02 Såld, 900 Ng T Talladega (Viggen) Såld
    http://www.garaget.org/Nordie

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Fråga ang dom blåa backventilerna?

    Den sitter inte direkt vid spjällhuset, mer exakt så sitter den precis under servo oljebehållaren. Men följer man slangen från t-korset vid MV så blir det ju närmast spjället då slangen sen fortsätter efter ventilen till baksidan av spjället.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337

    Re: Fråga ang dom blåa backventilerna?

    Svar ja

    Sitter på min i alla fall!

    Mvh
    Christof

    EDIT: Ähhh _oxygene_ han före mig

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: Fråga ang dom blåa backventilerna?

    Lånar lite. om dom backventilerna är trasiga hur märker man det går det båe blåsa och suga i dom? blir det något tryck dom ska klara? jag tog bort mina och kolla då verka båda funka, men bytte ena iaf och nu har jag blåst och sugit lite i den jag har hemma och den häger sig ibland har jag märkt, ni som haft trasiga backventiler vad har ni haft för syntom med dom,
    Saab 9-5 2.0t -04

Liknande ämnen

  1. Dom blåa backventilerna?
    Av danielsson87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 09:57
  2. Ang de blå backventilerna.
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 14:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •