Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 60

Ämne: Påfart till motorväg!

  1. #1
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Påfart till motorväg!

    Måste få skriva av mig lite.

    VARJE gång jag ska köra ut på en motorväg hamnar jag bakom idioter som ligger i 50-60 km/h och ska ut på en motorväg där hastigheten är 90 eller 110 km/h.

    Vad är det som fattas i skallen då?

    Påfarten kallas även accelerationsfält vilket betyder att man ska accelerera upp till den hastighet som gäller på vägen man ska köra ut på för att smidigt kunna köra ut.

    Förstår inte folk att det är rent ut sagt farligt att köra ut sakta på en motorväg?

    Vad är det som är svårt att förstå?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Bjärnum
    Inlägg
    14

    Re: Påfart till motorväg!

    Du har alldeles rätt!!!!
    9-5 AERO-01 SC Steg1+ Biopower MPower modifierat för automat
    BDM, CANUSB

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248

    Re: Påfart till motorväg!

    irriterar mig också på sådana personer något grymt!!

    Fast jag irriterar mig ändå mer på folk som ligger i Vänsterfilen (snabbare fältet alltså) när det inte finns en bil i synhåll i högerfilen jag blir helt galen speciellt när man kör med farthållaren och det är ex 120 km/h och bilen framför ligger i typ 100-110, man närmar sig och tänker att han flyttar sig väl när jag börjar närma mig men nähä inte flyttar sig idi#ten, man får bromsa in och släppa farthållaren och då precis när man lagt sig i röven på han fattar människan vad som händer och kör över till högerfilen, man ökar till normal fart sen kör man 3 km sen är det likadant.. Jag blir helt tokig när detta händer om och om och om igen, speciellt när jag ligger och kör ca 20 mil motorväg och det händer så hela tiden, idiotiskt men vissa gånger har jag blivit så förbannad så jag skitigt i och släppa farthållaren och kör om bilfan som ligger framför i vänsterfilen, och då blir han förbannad på mig och blinkar med hellyset men det skiter jag fullständigt i..

    En svart 9-5 Aero tonade rutor med grym puts runt linköping som kanske hänger här? tycker jag ska ta åt sig..

    Jag blir väl inte så omtyckt nu men det får jag ta..

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Påfart till motorväg!

    stackars er, det måste vara förfärligt att leva när ni får dras med alla oss andra idioter?
    Att visa hänsyn till andra är nog viktigare än att känna att man förlorar 3,2 sekunder på att hamna bakom en idiot som inte flyttar sig........Nästa gång är det idioten som kanske åker förbi dig när du står och behöver hjälp.............

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248

    Re: Påfart till motorväg!

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    stackars er, det måste vara förfärligt att leva när ni får dras med alla oss andra idioter?
    Att visa hänsyn till andra är nog viktigare än att känna att man förlorar 3,2 sekunder på att hamna bakom en idiot som inte flyttar sig........Nästa gång är det idioten som kanske åker förbi dig när du står och behöver hjälp.............
    Inte sekunderna det handlar om, utan att varje gång få bromsa in och det avslappnande tillståndet man är i är som bortblåst + att den onödiga bensinförbrukningen som uppstår varje gång jag ska behöva accelerara upp till normal hastighet igen bara för att personen inte kan hålla sig till rätt fil är det som irriterar mig..

  6. #6

    Re: Påfart till motorväg!

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    stackars er, det måste vara förfärligt att leva när ni får dras med alla oss andra idioter?
    Att visa hänsyn till andra är nog viktigare än att känna att man förlorar 3,2 sekunder på att hamna bakom en idiot som inte flyttar sig........Nästa gång är det idioten som kanske åker förbi dig när du står och behöver hjälp.............


    För att inte tala om alla dom som 100m före en avfart bara måste köra om för att sedan tvärnita, varför gör man så

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Påfart till motorväg!

    Det där var jag med om i vintras... Inte direkt ovanligt, men den här gången reagerade jag särskilt mycket. Grejen var att det var en långtradare som drog om på en väg full av moddig snö och relativt kraftigt snöfall. Man sitter på helspänn och vågar inte köra fortare än 70 och absolut inte gå ut i moddhvetet i vänsterfilen, då händer detta...
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Påfart till motorväg!

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Måste få skriva av mig lite.

    VARJE gång jag ska köra ut på en motorväg hamnar jag bakom idioter som ligger i 50-60 km/h och ska ut på en motorväg där hastigheten är 90 eller 110 km/h.

    Vad är det som fattas i skallen då?

    Påfarten kallas även accelerationsfält vilket betyder att man ska accelerera upp till den hastighet som gäller på vägen man ska köra ut på för att smidigt kunna köra ut.

    Förstår inte folk att det är rent ut sagt farligt att köra ut sakta på en motorväg?

    Vad är det som är svårt att förstå?
    Jag håller med dig, det kan vara jäkligt irriterande faktiskt.
    Men påfart och accelerationsfält-/sträcka är väl inte samma sak väl? Eller är det bara jag som kommer ihåg fel?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Påfart till motorväg!

    Jag står för det! Jag tycker verkligen att folk som INTE accelererar på accelerationssträckan in på en motorväg ÄR IDIOTER!
    Det är trafikosökert att köra in på en 110väg i 70 så att bilar får väja och ha sig.
    Det heter för fasen accelerationssträcka för att man ska accelerera för att så smidigt som möjligt ta sig in på motorvägen i en passande hastighet!
    Stora jävla egoister är vad de är. -Tänk på medtrafikanterna bakom och på motorvägen och ANPASSA för fasen farten så att andra slipper väja, bromsa eller gasa på. Sluta kör bil annars...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Påfart till motorväg!

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Att visa hänsyn till andra är nog viktigare än att känna att man förlorar 3,2 sekunder på att hamna bakom en idiot som inte flyttar sig........
    Jaha och varför skall du ine visa hänsyn till medtrafikanter? tänk om alla visade hänsyn i trafiken och föjde trafikregler så slapp man sådant här tjafs.


    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Påfart till motorväg!

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Att visa hänsyn till andra är nog viktigare än att känna att man förlorar 3,2 sekunder på att hamna bakom en idiot som inte flyttar sig........
    Jaha och varför skall du ine visa hänsyn till medtrafikanter? tänk om alla visade hänsyn i trafiken och föjde trafikregler så slapp man sådant här tjafs.


    //MH
    vad menar du nu? har du läst det jag skrev tillräckligt noga?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Re: Påfart till motorväg!

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    stackars er, det måste vara förfärligt att leva när ni får dras med alla oss andra idioter?
    Att visa hänsyn till andra är nog viktigare än att känna att man förlorar 3,2 sekunder på att hamna bakom en idiot som inte flyttar sig........Nästa gång är det idioten som kanske åker förbi dig när du står och behöver hjälp.............
    Handlar inte om att förlora tid utan olycksrisken som uppstår när folk glider ut på motorvägen i 50-60km/h där övrig trafik håller 110.
    Detta får man klart och tydligt lära sig när man tar körkort...

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Påfart till motorväg!

    Att accelerations fälten finns över huvud taget var ju för att minska olyckerna på motorvägerna och minska påkörnings olyckorna bakifrån när man precis har kört ut på motorvägen.
    Så man är skyldig som förare att anpassa hastigheten till hur den ser ut på motorvägen under den tid man är på accelerations fältet innan man kör in på motorvägen.
    Har absolut inget med tid att göra bara trafik säkerhet.

    Lika mycket som man kan bli tagen för fort körning kan man bli tagen för att köra för sakta utan anledning. Även om polisen inte är så villiga att ta för de.

    MVH
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Påfart till motorväg!

    Citat Ursprungligen postat av Chefen alabama
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    stackars er, det måste vara förfärligt att leva när ni får dras med alla oss andra idioter?
    Att visa hänsyn till andra är nog viktigare än att känna att man förlorar 3,2 sekunder på att hamna bakom en idiot som inte flyttar sig........Nästa gång är det idioten som kanske åker förbi dig när du står och behöver hjälp.............
    Handlar inte om att förlora tid utan olycksrisken som uppstår när folk glider ut på motorvägen i 50-60km/h där övrig trafik håller 110.
    Detta får man klart och tydligt lära sig när man tar körkort...
    nu var tiden jag skrev mest en ironisk grej och självklart ska man följa gällande regler och bestämmelser gällande påfarter och accelerationssträckor men jag tror knappast att det någonstans står att man enligt lag MÅSTE gasa som en tok för att anpassa sig. Det finns dom som är duktiga på att köra bil och det finns dom som är mindre bra och för att allihop ska kunna samsas på vägarna så får faktiskt de som anser sig vara världsbäst anpassa sig efter rådande situationer och då ibland kanske också hamna bakom nån som inte vet var de är på väg. Om man då tänker att man inte vinner nåt på att irritera sig och många gånger irritera den framför med heljusblink och stötfångaren uppe i dragkroken så blir trafiken så mycket mer harmonisk.............
    Jag är ingen trafikpolis och jag gillar inte heller bromsklossar i trafiken men jag gillar inte heller såna som kör som om dom ägde vägarna.........

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Påfart till motorväg!

    Citat Ursprungligen postat av Joo
    irriterar mig också på sådana personer något grymt!!

    Fast jag irriterar mig ändå mer på folk som ligger i Vänsterfilen (snabbare fältet alltså) när det inte finns en bil i synhåll i högerfilen jag blir helt galen speciellt när man kör med farthållaren och det är ex 120 km/h och bilen framför ligger i typ 100-110, man närmar sig och tänker att han flyttar sig väl när jag börjar närma mig men nähä inte flyttar sig idi#ten, man får bromsa in och släppa farthållaren och då precis när man lagt sig i röven på han fattar människan vad som händer och kör över till högerfilen, man ökar till normal fart sen kör man 3 km sen är det likadant.. Jag blir helt tokig när detta händer om och om och om igen, speciellt när jag ligger och kör ca 20 mil motorväg och det händer så hela tiden, idiotiskt men vissa gånger har jag blivit så förbannad så jag skitigt i och släppa farthållaren och kör om bilfan som ligger framför i vänsterfilen, och då blir han förbannad på mig och blinkar med hellyset men det skiter jag fullständigt i..

    En svart 9-5 Aero tonade rutor med grym puts runt linköping som kanske hänger här? tycker jag ska ta åt sig..

    Jag blir väl inte så omtyckt nu men det får jag ta..
    Anledningen till att folk ofta ligger i vänsterfilen på motorvägen mellan Jönköping-Vetlanda är pga högerfilen har kraftiga spår pga av lastbilar etc.
    Jag ligger ofta i vänsterfilen, och det är 110km/h som gäller där oxå, ligger nåt arsel bakom och pressar får han helt enkelt vänta tills jag kört om någon bil till höger innan jag lägger mig där.
    Ofta brukar ja sätta farthållaren på ca 120km/h, men kommer alltid någon som har bråttom, fy skäms
    Saablös dåre

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Påfart till motorväg!

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    nu var tiden jag skrev mest en ironisk grej och självklart ska man följa gällande regler och bestämmelser gällande påfarter och accelerationssträckor men jag tror knappast att det någonstans står att man enligt lag MÅSTE gasa som en tok för att anpassa sig.
    Nej, men eftersom vi har högertrafik i Sverige skall man även ligga i grundfilen (högerfilen i sverige) när man inte kör om.

    SÅ fick iaf jag lära mig när jag övningskörde för 10+ år sedan, och jag hoppas att det fortfarande är det som gäller än idag.

    Dock har jag inte lag att stöda mig på annat än den allmäna som jag inte heller kommer ihåg Den som innebär att man alltid skall visa hänsyn osv...
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Påfart till motorväg!

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    nu var tiden jag skrev mest en ironisk grej och självklart ska man följa gällande regler och bestämmelser gällande påfarter och accelerationssträckor men jag tror knappast att det någonstans står att man enligt lag MÅSTE gasa som en tok för att anpassa sig.
    Nej, men eftersom vi har högertrafik i Sverige skall man även ligga i grundfilen (högerfilen i sverige) när man inte kör om.

    SÅ fick iaf jag lära mig när jag övningskörde för 10+ år sedan, och jag hoppas att det fortfarande är det som gäller än idag.

    Dock har jag inte lag att stöda mig på annat än den allmäna som jag inte heller kommer ihåg Den som innebär att man alltid skall visa hänsyn osv...
    det finns säkert femton miljoner olika saker att reta upp sig på men kontentan av allting är att vem lider mest av att reta upp sig? Det finns massor med annat i livet man kan lägga kraft och energi på.............30 sekunder extra på nån väg med nån lus framför sig, vad är det i det stora hela ?
    Jag skulle nog tro att det orsakas mångt mycket mer olyckor av de som retar upp sig och gör vansinnesomkörningar än de som lusar sig fram..........

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Påfart till motorväg!

    Några mil på autobahn skulle vara nyttigt för väldigt många Svenskar..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Påfart till motorväg!

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Några mil på autobahn skulle vara nyttigt för väldigt många Svenskar..
    Verkligen, där går det undan och där visar alla hänsyn. Även ungdomar som kör för fort.
    Körde där första gången när jag var helt färsk med kortet, gick helt OK. Men blev förvånad över hur många som bytte fil direkt när man kom bakom, eller hur många som höll avståndet för att sedan tacka!
    Saablös dåre

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Påfart till motorväg!

    Jag förstår ändå inte varför det blir mindre olämpligt att ligga o köra långsamt i omkörningsfilen bara för att det finns annat som är mer olämpligt?
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ryckte till på motorväg, vägrade sen starta OG9-5 B2x5
    Av Delerium i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 15:09
  2. Saab 9-5 bara dog under körning på motorväg LÖST!!!
    Av Fidde_141 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 11:14
  3. Optimalt varvtal betr. bränsleförbr. på motorväg
    Av mansan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •