Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Felkoder 9-3 trionic 5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Felkoder 9-3 trionic 5

    Hej.

    Har fått felkoderna

    Frugan körde bilen (givetvis). Bilen ryckte till i motorgången och hon upptäcker att check Engin lyser... Via telefon fixar hon fram hur mycket det blinkar

    3 blink Inloppstempgivare
    +
    7 blink Adaptionsfel

    Kollar upp med min OBD grunkan nu ikväll och får ut följande felkoder

    (pending)
    P0172

    Enligt faq betyder koden: P0172 - Air/Fuel Mixture Rich
    (enligt mitt ODB verktyg så låg Long term fuel trim på ca -13%)

    (Pending)
    P1171

    Enligt faq P1171 - Closed Loop Lean Mixture

    Känns lite motsägelsefullt.... Den ena påpekar att det går för fett den andra för tunnt....

    Och hur tempgivaren kommer in i matchen vet jag inte... den visar enligt mig rimliga temperaturer.... har förövrigt fått rätt många felkoder på den innan och har därför bytt ute säkert 4 st genom åren.. och så sent som i höstas bytte jag till nuvarande... 3 blink kanske kan betyda mer än att den är defekt eller?

    Som parantes i sammanhanget så har slangen mellan insuget och till den där kolkanist ventilen eller vad den heter(sitter på vänster fjäderbenstorn i motorutrymmet) fått lite närkontakt med ett remhjul vid 2 tillfällen. Slangen bytes bägge gångerna så snabbt det bara gick.... Däremot vet jag inte om det kontrollerades om det var några gummirester från slagen som ramlat ner till ventil och om den blivit rengjord.

    Alla tips mottages.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: Felkoder 9-3 trionic 5

    Lyfter....
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 793

    Re: Felkoder 9-3 trionic 5

    Sök...

    Har svarat på liknade frågor flera ggr det senaste.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: Felkoder 9-3 trionic 5

    Japp jag har läst igenom några trådar som du svarat i.... ibland inte helt raka svar men ibland direkta felsökningsalternativ... Jag kan enkelt byta till annan bränsletrycksregulator för det har jag nog några stycken liggandes, samtidigt byter jag självklart vakumslangen i samma veva.... så det står på listan att göra...

    på torsdag ska jag försöka få min verkstad att kolla upp mapsensorn så den är riktig... Spelar det någon roll om det är en 3 bars eller funkar inte testet med tech2 då?

    Idag hade jag även loss ventilen för tankurluftningen (kallad purge ventil?) och blåste i den och den var tät. bytte även slangen från insuget till denna. Misstänker starkt att det kan vara ventilen som hänger sig då och då... och bilen suger i sig som du beskrev "feta ångor".... Bilen har sporadiskt taskig tomgång när den kallstartas

    Det som jag känner att jag inte har möjlighet att kontrollera själv är lambdans funktion och spridarnas flöde + bränsletrycket.

    Är det någon som har i bakhuvet vad en ventil till tankurluftningen kostar? Kanske är ide att köpa en och testa med om den inte är svindyr.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: Felkoder 9-3 trionic 5 UPDATE

    Lite uppdatering.

    Idag bytte jag slang till tankurluftningsventilen och plockade även loss ventilen och sprejade med lite 5-56 och återmonterade hela rasket hade även tänkt att byta BTR till en annan men dagsljuset tog slut... efter lite körning så sjönk long time fuel trim till -1,6 procent..... Jag inbillar mig då att ventilen kan vara boven i dramat och kan vara redo att bli utbytt efter 20400 mil.....

    Ska testa och köra bilen i några dagar och se vad som händer.

    har någon synpunkter eller något trevligt resonemang kring mina problem så skriv på!

    mvh Martin

    Update....

    Har varit ute och kört en sväng till nu... Efter uppstart och lite körning hoppade long time fuel trim, framledes kallad "lången", till -18%, Short time fuel trim (korten)försökte övervägande adaptera mot +...... jag upptäckte efter ett tag att om jag körde med foten mycket lätt på gasen så kunde den sticka iväg så långt som till + 18% alltså motverkar den "lången" adaption....

    Startade om bilen en gång till och resetade OBD dosan och körde en stund.... då hoppade lången ner till -22%.... Korten regerade på samma sätt som tidiagare...

    Stannade och kopplade in min andra lambdasond... och startade upp igen

    efter en stund så kom ny siffror på "lången" -20% först så adapterade "korten" kraftigt minus och man kände att bilen misstände.... men efter en stunds körning stabiliserade sig det hela.... och bilen betedde sig i stort sett som med den andra lambdasonden...... (denna lambdan har inte varit inkopplad på länge men monterad på avgassystemet hela tiden)

    Startade om hel klabbet igen..... och körde..... lången hoppade upp till +10%

    Skit skumt....... korten adapterade sig mest mot minus men gick på plus när jag körde med lätt fot som tidigare...... körde vidare en stund och startade om igen

    då hoppade lången ner till +5,5%. Och korten adapterade sig lite upp och ner men med lätt fot på gasen mot plus men inte så extremt som till +18 som tidigare uten var väl och vände runt +12-13?

    Bilen reaktioner känns helt slumpartade....

    Bilen går helt perfekt i motorgången, man kan ana en mycket svagt svaj på tomgången.... knappt synbart på varvräknaren typ 20-30 varv

    INGA felkoder har det blivit sedan jag fick de första på p0172 och P1171

    Någon som har några ideer kring detta beteende?

    Fortsättning följer.... Byte av bränsltrycksregulator i morgon. (känns som ett långskott men enkelt att testa)
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 527

    Re: Felkoder 9-3 trionic 5

    3 blink Inloppstempgivare.

    Enbart den felkoden visar min bil, Funderar på vad som kan ha tänt den.
    Och om det är givarna som ger upp eller något annat fel som gör att bilen visar att den är defekt där.

    Har både öppen dump och 3bars mappsesor.

    Har ingen aninge om något men är tacksam för ideer.

    //E
    Saab 900ng "viggen" turbo - Racer bilen
    Saab 93 SC 2.0t -08 - Bruksbil

Liknande ämnen

  1. Trionic 5.2 med TCS konvertera till Trionic 5.2 utan TCS
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:41
  2. trionic 5.2
    Av DaDa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-10, 01:35
  3. Ni med Trionic 5.2 SE HIT!
    Av Moribound i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 17:19
  4. Trionic 8??
    Av DeMaG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 04:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •