Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Spolare bak 9-5 kombi

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    45

    Spolare bak 9-5 kombi

    har problem med att spolningen på bakrutan är i stort sett obefintlig kanske droppar ut tillräckligt för att blöta bladet men inte mer, inte som på vindrutespolarna fram. vad jag kan se så sitter spolmunstyckena i armen till torkarbladet och har testat att rensa hålen med en nål men det blev ingen skillnad. har någon nån information om hur man löser detta eller hur de ska fungera.

    Mvh
    magnus
    Saab 9-5 2.0t kombi 141kw silver met. -99

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Spolare bak 9-5 kombi

    Om jag inte missminner mig är det stopp i axelgenomföringen. Vattnet går i den på sin ut genom rutan.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    45

    Re: Spolare bak 9-5 kombi

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Om jag inte missminner mig är det stopp i axelgenomföringen. Vattnet går i den på sin ut genom rutan.

    /Fred
    hur går man till väga för att få bort ett stop i axelgenomföringen?
    Saab 9-5 2.0t kombi 141kw silver met. -99

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    45

    Re: Spolare bak 9-5 kombi

    för att besvara min fråga så tog jag reda på "hur" genom att undersöka det hela, lossade fäst pluggarna på sidorna runt om bakluckan. bände och kikade hade svårt att hitta fästpunkterna men fann att hela höljet på insidan av luckan är fäst med klämmor i överkant precis under glaset sitter också två plast "pluggar" en på varje sida som är en del av den övre plasthöljet där mattdelen slutar, men det var bara att dra dom rätt ut vad jag kunde förstå. allt lossnade när jag bände från insidan och lossade de 4 sladdarna till luckans innerbelysning och tog bort hela panelen. på insidan i änden av den del av torkarmekanismen som går genom rutan "axelgenomgången"sitter en slang fäst och på den slangen sitter en backventil som i mitt fall var täppt och fick bytas, rensade axelgenomgången och fick ta hjälp av tryckluft för att rensa spolmunstyckena som sitter i en löstagbar kåpa vid basen av torkaren innan saker och ting började fungera som de ska. sen var det bara att sätta tillbaka allt på plats igen. ingen större svårighet, förutom att jag inte hade någon tryckluft själv så de fick jag fråga Saab om assistans vilket dom gjorde helt gratis.
    Saab 9-5 2.0t kombi 141kw silver met. -99

Liknande ämnen

  1. Spolare till 9-5
    Av Aviatören i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-11, 17:44
  2. Bakre spolare 9-5 kombi -02 funkar ej
    Av muppen74 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 19:55
  3. Bakre Spolare...
    Av Gerling i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 14:19
  4. spolare som ej fungerar 900-95
    Av chrigge i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 22:37
  5. Spolare fryser?!?
    Av sjunkerg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •