Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Vä strålkastartorkare lever sitt eget liv (9000 -98)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Vä strålkastartorkare lever sitt eget liv (9000 -98)

    Hej

    För ca en vecka sen la min vänstra strålkastartorkare av, den reagerade knappt något alls när man drog i spaken utan stod oftast still eller rörde sig en bit för att stanna i ett annat läge. Varje gång man klev ur bilen så stod den i ett nytt läge vilket jag inte tyckte var konstigt då jag i använde spolarna varje dag.

    Men nu till det konstiga en dag när jag skulle hem från jobbet såg jag att den stannat perfekt i nerfält läge och jag tänkte då dra ur kontakten till motorn när jag kom hem (besiktning börjar närma sig) och jag var då mycket noga med att inte använda spolarna någonting under hemfärden. Döm av min förvåning då den står rakt upp när jag kommer hem trots att jag inte rört spaken. Detta händer i princip dagligen nu när jag tänker på det.

    Hur kan den röra sig trots att man inte rör spaken? Vart kommer den styrsignalen ifrån isåfall och kan detta vara ett tecken på att felet ligger någon annanstans än i torkarmotorn?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Vä strålkastartorkare lever sitt eget liv (9000 -98)

    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Hur kan den röra sig trots att man inte rör spaken? Vart kommer den styrsignalen ifrån isåfall och kan detta vara ett tecken på att felet ligger någon annanstans än i torkarmotorn?
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...64425#p1764425
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Vä strålkastartorkare lever sitt eget liv (9000 -98)

    Jo jag har läst den tråden (och alla andra som jag hittat) men det är ju inte riktigt samma problem som jag har. För mig funkar ju höger torkarmotor samt spolningen på bägge strålkastarna precis som de ska, det är endast motorn till den vänstra som beter sig konstigt. Kan det ändå vara så att det är dioden som är trasig?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Vä strålkastartorkare lever sitt eget liv (9000 -98)

    Japp, eller i alla fall kontakterna som skall få torkaren att stanna i rätt läge.

    Om jag minns rätt ligger det konstant matning på en ledare fram till motorn för at den skall kunna gå klart till rätt läge sedan du släppt spolarspaken. Strular kontakten kan den därför starta när som helst.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Lever sitt eget liv och laddar ur batteri NG9-3 Diesel
    Av Sverige i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-01-04, 20:12
  2. Farthållare lever sitt eget liv
    Av ChristianL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 16:59
  3. Varvräknaren lever sitt eget liv (9000)
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 20:01
  4. Strålkastare som lever sitt eget liv, 9000
    Av Garfield i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •