Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: (nästan löst) Värmen försvann, felkod 08.

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    (nästan löst) Värmen försvann, felkod 08.

    Hej,

    Sambon hörde precis av sig från grannstaden där hon jobbar och berättade att hon inte hade haft nån värme i bilen alls under tiden hon åkte. Bad henne kalibrera ACn för att få ut felkod, och hon fick ut 1 felkod, 08.

    Har googlat en del på det, och hittade den här länken: http://home.jtan.com/~joe/saab/code_08.htm.

    Är felkod 08 specifikt för att just den här armen har gått sönder (och kan lagas med fixen ovan), eller finns det något annat som kan ha gått kaputt och resultera i felkod 08 ?

    Edit: Hänvisar till http://forum.saabturboclub.com/viewt...6051&p=1736132 för svar på min egen fråga...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: LÖST! Värmen försvann, felkod 08.

    Bra jobbat root, du hittade sökfunktionen.

    http://www.eeuroparts.com/images/95%...structions.pdf
    Prylarna förutom hos Mekonomen även här:
    http://www.speedparts.se/shop/prod/r...rmepaket.shtml

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: LÖST! Värmen försvann, felkod 08.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Prylarna förutom hos Mekonomen även här:
    Till ett bättre pris också ser jag, kan ju va bra att veta!

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: LÖST! Värmen försvann, felkod 08.

    Weird. När sambon åkte hem så var det varmt i bilen igen - fast fortfarande felkod 08 om man kalibrerar.

    Ska åka förbi SAAB imorgon förmiddag och se vad de har att säga, givetvis med Speedparts och Mekonomens artikelnummer tillhands så man slipper betala dyrt för originaldelar ...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: LÖST! Värmen försvann, felkod 08.

    Citat Ursprungligen postat av root
    Weird. När sambon åkte hem så var det varmt i bilen igen - fast fortfarande felkod 08 om man kalibrerar.

    Ska åka förbi SAAB imorgon förmiddag och se vad de har att säga, givetvis med Speedparts och Mekonomens artikelnummer tillhands så man slipper betala dyrt för originaldelar ...
    Laga spjället på saab vill du INTE göra, det blir dyrt... om inte saab också har börjat laga det på detta sätt! Tidigare har dom fått riva ner mer eller mindre halva bilen för att komma åt & byta axel, detta gjordes på garanti på min bil av firman, det skulle kostat c:a 15000kr & det allra mesta i timmar då delen inte är så dyr!

    Att köpa spjället på saab & byta det själv är nog heller inget man vill, man måste då själv riva ner halva bilen för att byta! Billigare & lättare att använda prylen från Mekonomen/Speedparts!

    Att det blev varmt igen är inget konstigt då spjället kan snurra fritt för sig själv om axeln är av, ena stunden kallt & nästa varmt var det även i min innan det åtgärdades!

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: LÖST! Värmen försvann, felkod 08.

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Laga spjället på saab vill du INTE göra, det blir dyrt... om inte saab också har börjat laga det på detta sätt! Tidigare har dom fått riva ner mer eller mindre halva bilen för att komma åt & byta axel, detta gjordes på garanti på min bil av firman, det skulle kostat c:a 15000kr & det allra mesta i timmar då delen inte är så dyr!
    Sick! Jag har i alla fall med mig det jag har hittat på nätet och kommer att vilja ha det lagat på det sättet. Om de vill göra det på något annat sätt så får jag leta upp någon annan istället. Det borde i alla fall gå relativt fort att ordna det hela om jag har förstått det som skrivits rätt...

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Att köpa spjället på saab & byta det själv är nog heller inget man vill, man måste då själv riva ner halva bilen för att byta! Billigare & lättare att använda prylen från Mekonomen/Speedparts!
    Givetvis ska prylen från Mekonomen/Speedparts användas. Jag ser ingen poäng med att laga det på ett specifikt sätt om det går att få samma resultat på ett alternativt sätt.

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Att det blev varmt igen är inget konstigt då spjället kan snurra fritt för sig själv om axeln är av, ena stunden kallt & nästa varmt var det även i min innan det åtgärdades!
    Åh! Det borde förklara varför det helt plötsligt började blåsa iskallt efter en kraftig sväng, och efter ett tags körning blev någorlunda varmt igen. Jippie, och här har jag haft en smärre ångestattack och trott att det kunde ha varit något annat (== dyrt++) ... phew!

    Jag säger som jag alltid säger - f*n vad ni som hänger här på forumet är bra!
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: LÖST! Värmen försvann, felkod 08.

    Sådärja!

    Då har jag varit in till Bilcity i Bollnäs och fått pris. Efter att ha pushat för att de ska kolla upp reparationskit för just armen i fråga (vilket gjordes tämligen motvilligt) så lyckades de hitta en servicebullentin. En timmes jobb (~1k/h), och originaldelar från SAAB kostade runt 240 pix. (arm + nån bussning)

    Jag tyckte det lät lite väl billigt med den satsen mtp att Speedparts tar 390 pix för en reparationssats, och ber kundmottagaren surfa in på Speedparts hemsida för att se vad som skiljer - för jag vill ju inte *chansa* att de hittat rätt kit.

    "Nej, det har jag inte tid med."

    ...

    Jag kanske inte behöver säga att jag inte kommer att anlita dem ?

    Den 27e lämnar jag den till AWR här i Alfta istället. Känns betydligt trevligare att lämna bilen till nån som faktiskt är serviceinriktad istället för att man ska åka och störa nån som inte vill ha in jobb ...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: (nästan löst) Värmen försvann, felkod 08.

    Om inte AWR gjort operationen tidigare (Fast de har väl ändå WIS?) kan du ju hänvisa till denna också: http://infocog.wordpress.com/2008/04/20 ... rm-repair/
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Laddtrycket försvann, spärren går i på Saab 9000
    Av Dab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-09-04, 22:56
  2. Trasig styrbox Lucas 900s M90 *Nästan löst*
    Av bigwiz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 23:45
  3. Motorn startar inte men nästan *löst*
    Av Purre84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 14:44
  4. Laddar bara GLT har byt nästan allt nu 9000 2.3T 92a LÖST
    Av M frändberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •