Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: Chippa NG9-3 B207

  1. #21

    Re: Chippa 9-3SS

    Citat Ursprungligen postat av Sorra3D
    hehe allright

    men nu vet någon nån billig sida som man kan beställa Chip steg 3 ?
    hehe skulle fortfarande behöva lite hjälp med att köpa ett chip

    någon snälla

  2. #22
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: Chippa 9-3SS

    Citat Ursprungligen postat av Sorra3D
    Citat Ursprungligen postat av Sorra3D
    hehe allright

    men nu vet någon nån billig sida som man kan beställa Chip steg 3 ?
    hehe skulle fortfarande behöva lite hjälp med att köpa ett chip

    någon snälla
    Vet inte riktigt vad du vill ha?
    Jag kör med Maptun's steg 3 i Aeron inkl. 3" downpipe och racekisse + catback och filter.
    Rör på sig riktigt bra enligt min mening.

    Billigt blir det inte någonstans om du tänkte uppgradera seriöst, snarlika priser
    på de största firmorna.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: Chippa 9-3SS

    Sorra3D, besök några firmors hemsidor och funder lite på vad du vill uppnå med ditt trim.
    Sedan kan du ringa dom och se vad du får för kännsla för företaget.V
    Vart dom ligger i landet kanske också spelar in i ditt val.

    BSR.se
    Speedparts.se
    Maptun.se
    Trollspeed.se
    Nordicuhr.se
    hirsch-performance.ch (uppgifter lämnas även hos närmsta SAAB ÅF)

    Detta är bara några förslag på olika firmor.

    Lycka till!

    /Jonas

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Bara (Utanför malmö)
    Inlägg
    105

    Re: Chippa

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av Yalouque
    Låter väldigt lite, min 2.0t 185hk -98 ligger på strax över litern i 140 km/h.
    Någon som kan säga om det är normalt?

    Får snart hem en trimbox till min, men den ger väl inte lägre förbrukning vid konstant körning i en hastighet, utan bara när man kan köra den på en högre växel i en viss hastighet än tidigare?
    Själv har jag som bäst 0.82 (kollat med tripp+tankning) med 2 passagerare + packning på en sträcka av ca 40mil mestadels i 110. Kör med steg 1

    0.71 låter helt sanslöst...

    Om detta inte stämmer så är min trippmätare kass. Kom 90 mil på full tank dvs 65 liter. Jag får det till 0.72liter per mil iallafall. Tankade 100 oktanig V-Power. Farthållare konstant.

  5. #25
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: Chippa

    Citat Ursprungligen postat av NicklasOlsson
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton

    Själv har jag som bäst 0.82 (kollat med tripp+tankning) med 2 passagerare + packning på en sträcka av ca 40mil mestadels i 110. Kör med steg 1

    0.71 låter helt sanslöst...

    Om detta inte stämmer så är min trippmätare kass. Kom 90 mil på full tank dvs 65 liter. Jag får det till 0.72liter per mil iallafall. Tankade 100 oktanig V-Power. Farthållare konstant.
    Nu låter jag besserwisser men 99 oktan är V-power.
    90 mil på full tank? låter lite väl enligt mig!
    Nu har jag en 9-3 ss som det handlar om i tråden, och 0,72 är ett rent drömscenario från min sida.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Bara (Utanför malmö)
    Inlägg
    105

    Re: Chippa

    Citat Ursprungligen postat av lingua
    Citat Ursprungligen postat av NicklasOlsson


    Om detta inte stämmer så är min trippmätare kass. Kom 90 mil på full tank dvs 65 liter. Jag får det till 0.72liter per mil iallafall. Tankade 100 oktanig V-Power. Farthållare konstant.
    Nu låter jag besserwisser men 99 oktan är V-power.
    90 mil på full tank? låter lite väl enligt mig!
    Nu har jag en 9-3 ss som det handlar om i tråden, och 0,72 är ett rent drömscenario från min sida.
    Inte i Tyskland. 100 oktan

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    79

    Re: Chippa 9-3SS

    På långväg får jag ner min 1.8T på 0.75 (umeå-sthlm)
    Motorbromsning är det som verkar dra ner förbrukningen mest.

    Men det var med original 16" däck, 17":arna lägger lätt på 1 dl extra.

    0.71 lät svårt dock.

    edit: endast som jämförelse, har inte chippat bilen (än )
    * 9-3 SC -07 1.8t (Maptune Steg1 E85)*

  8. #28
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: Chippa

    Citat Ursprungligen postat av NicklasOlsson
    Citat Ursprungligen postat av lingua

    Nu låter jag besserwisser men 99 oktan är V-power.
    90 mil på full tank? låter lite väl enligt mig!
    Nu har jag en 9-3 ss som det handlar om i tråden, och 0,72 är ett rent drömscenario från min sida.
    Inte i Tyskland. 100 oktan
    Vilka svin!
    Nu har jag mest kört blandat och stadskörning, det ska bli
    kul att se vad den drar på semestervägarna.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Bara (Utanför malmö)
    Inlägg
    105

    Re: Chippa

    Citat Ursprungligen postat av NicklasOlsson
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton

    Själv har jag som bäst 0.82 (kollat med tripp+tankning) med 2 passagerare + packning på en sträcka av ca 40mil mestadels i 110. Kör med steg 1

    0.71 låter helt sanslöst...

    Om detta inte stämmer så är min trippmätare kass. Kom 90 mil på full tank dvs 65 liter. Jag får det till 0.72liter per mil iallafall. Tankade 100 oktanig V-Power. Farthållare konstant.
    Kan lägga till att alla däck pumpade till 2.7bar. INGEN gas användning BARA farthållare. Detta var på hemvägen. Kan inte bilen ha anpassat sig efter körförhållandena efter alla milen? Jag är mäktigt stolt iaf

  10. #30

    Re: Chippa

    Citat Ursprungligen postat av NicklasOlsson
    Citat Ursprungligen postat av NicklasOlsson


    Om detta inte stämmer så är min trippmätare kass. Kom 90 mil på full tank dvs 65 liter. Jag får det till 0.72liter per mil iallafall. Tankade 100 oktanig V-Power. Farthållare konstant.
    Kan lägga till att alla däck pumpade till 2.7bar. INGEN gas användning BARA farthållare. Detta var på hemvägen. Kan inte bilen ha anpassat sig efter körförhållandena efter alla milen? Jag är mäktigt stolt iaf
    låter underbart och hade tänkt mig köpa ett steg 2 chip men jag undrar om stegen har något med förbrukningen och göra ??

    skulle ett steg 3 dra mindre bensin än ett steg 2 ? eller är det samma men det handlar bara om hur man kör ?

    om det har något med steget att göra så undrar jag vad för steg 3 du kör på ? från vilken firma ?

    Mvh

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Chippa 9-3SS

    nä så funkar det inte riktigt, i praktiken funkar det så att ett steg 3 alltid drar mer än org.. enbart av den anledningen att om du gör en hård repa så kommer den pytsa in mycket mer bensin än om du gör en fullgasrepa org, har man en gång tvingat upp snittförbrukningen kommer den nästan aldrig ner igen.

    Det folk skriver om konstant förbrukning med trim på landsväg känns totalt ovidkommande, jag ligger aldrig i konstant fart mellan stockholm o malmö men nån kanske gör det men då förstår jag inte meningen med att lägga x antal tusen på trim heller.
    har kört på 0,74 med en 9-5 aero i 140 org på motorväg med totalkass hjulinställning men det kommer man aldrig i närheten av i vanliga fall.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Bara (Utanför malmö)
    Inlägg
    105

    Re: Chippa 9-3SS

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    nä så funkar det inte riktigt, i praktiken funkar det så att ett steg 3 alltid drar mer än org.. enbart av den anledningen att om du gör en hård repa så kommer den pytsa in mycket mer bensin än om du gör en fullgasrepa org, har man en gång tvingat upp snittförbrukningen kommer den nästan aldrig ner igen.

    Det folk skriver om konstant förbrukning med trim på landsväg känns totalt ovidkommande, jag ligger aldrig i konstant fart mellan stockholm o malmö men nån kanske gör det men då förstår jag inte meningen med att lägga x antal tusen på trim heller.
    har kört på 0,74 med en 9-5 aero i 140 org på motorväg med totalkass hjulinställning men det kommer man aldrig i närheten av i vanliga fall.
    Bara för att förtydliga så har jag inte trimmat för att få bra förbrukning. Varför inte ligga i en bra fart hela tiden? Du spar bensin etc.

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Chippa 9-3SS

    jo visst är det bra men i praktiken blir det ju aldrig så, är alltid nån slöhäck man måste köra om eller nån lastbil man kommer ifatt på 2+1 väg o sen är snittförbrukningen sabbad.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  14. #34

    Re: Chippa 9-3SS

    Hej på Er! Ny här!

    Jag har kört SAAB i tio år och haft 9000, 93 Aero, 93 Aero Cab, och nu 93 "kombi" (Känns det igen? En typisk bilägarkarriär när man skaffar tant.)

    Om man tar en bil till autobahn och blåser ur den lite (gasar på) så drar den alltid mindre efteråt. Det är vedertaget. Mao så sjunker förbrukningen dels på grund av trimningen, men även att man blåser ur motorn rejält på autobahn. Sedan är ju jämn fart väldigt betydelsefullt (+motorbromsning) för förbrukningen, samt hjulens storlek och massa (yttröghetsmoment). Sedan är ju det skillnad om man åker med nyvaxat, rails och takräcke eller inte...

    Gnällig tant ökar förbrukningen också, för man ska hela tiden bromsa och sega för att de ska vara nöjda....


  15. #35

    Re: Chippa 9-3SS

    haha ^^

    men men det står ju också att man ska tanka 98 för att få bättre prestanda och bätre bränsleekonomi men i den där boken man får med när man köper bilen ( kommer ej på namnet om boken ) så står det att jag ska tanka saaben med 95 annars kan det leda till att motorn skadas ordentligt

    så kan jag fortfarande få bra bränsleekonomi om jag tankar 95 eller ?

    Mvh

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    163

    Re: Chippa 9-3SS

    Kör själv en 9-3 SS 2,0t ochippad. Körde upp och ner till fjällen(45mil åt vardera håll) med en snittförbrukning på 0,7l/mil. Farthållare i 90km/h, 2 pers åt ena hållet och 4 åt andra, 16" vinterdäck.

    Är det några lycko siffror då alltså? (räknade på trippmätaren vid tankning)

    Bilen hade vid tillfället 3" halvsats och öppet filter. Det är de enda. Inget annat gjort.
    Kör:
    Saab 9-3 SC 2,0t -08.
    http://www.garaget.org/?car=251500

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Chippa 9-3SS

    snittförbrukning i jämn fart en viss sträcka eller från start till mål?
    blandad körning är ju det som är intressant inte att nolla på e4an o mäta en viss sträcka.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    163

    Re: Chippa 9-3SS

    Kan uppdatera här igen då jag chippat bilen med maptuns steg 2.
    Åkte precis samma resa som jag skrev om här uppe. Dvs, upp till fjällen 40 mil och sedan hem ifrån fjällen. Bilen drog 0,64l/mil upp och 0,62l/mil ner. Nollade innan färd åt båda hållen. Nu har jag åkte lite i stan och kört till jobbet efter hemkomst. Tankade precis och räknade på hur många liter de gick i och hur långt jag kört. 0,68l/mil. Så verkar stämma ganska bra.

    Bilen har utöver chip: öppet filter och 3" twinpipe från katt och bakåt.
    Bilen kördes med 16" vinterdäck, full packning i baklucka(då menar jag verkligen fullt!) och två pers i bilen.
    Kör:
    Saab 9-3 SC 2,0t -08.
    http://www.garaget.org/?car=251500

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    15

    Chippa Saab 9-3 SS

    Hej

    Tänkte chippa min saab 9-3 ss 07:a, är en 2.0t 175 hk och undrar om det är farligt och chippa till steg 1 ? Blir det stora påfrestningar på motorn?

    Någon som har användt sig av denna firman innan http://www.bil-motor.se/ ?

    Tacksam för svar

  20. #40
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Chippa Saab 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av Sallroth
    Tacksam för svar
    Man får vad man betalar för...

    Själv kör jag Maptun st1 på min 175-hästars cabbe och det blev en skaplig skillnad jmf med orginal. Men mycket vill ha mer...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •