hehe skulle fortfarande behöva lite hjälp med att köpa ett chipUrsprungligen postat av Sorra3D
någon snälla
hehe skulle fortfarande behöva lite hjälp med att köpa ett chipUrsprungligen postat av Sorra3D
någon snälla
Vet inte riktigt vad du vill ha?Ursprungligen postat av Sorra3D
Jag kör med Maptun's steg 3 i Aeron inkl. 3" downpipe och racekisse + catback och filter.
Rör på sig riktigt bra enligt min mening.
Billigt blir det inte någonstans om du tänkte uppgradera seriöst, snarlika priser
på de största firmorna.
SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
http://www.garaget.org/lingua
Sorra3D, besök några firmors hemsidor och funder lite på vad du vill uppnå med ditt trim.
Sedan kan du ringa dom och se vad du får för kännsla för företaget.V
Vart dom ligger i landet kanske också spelar in i ditt val.
BSR.se
Speedparts.se
Maptun.se
Trollspeed.se
Nordicuhr.se
hirsch-performance.ch (uppgifter lämnas även hos närmsta SAAB ÅF)
Detta är bara några förslag på olika firmor.
Lycka till!
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Ursprungligen postat av Hamilton
Om detta inte stämmer så är min trippmätare kass. Kom 90 mil på full tank dvs 65 liter. Jag får det till 0.72liter per mil iallafall. Tankade 100 oktanig V-Power. Farthållare konstant.
Min 9-3 Aero -01 http://www.garaget.org/Olsson-Aero
Nu låter jag besserwisser men 99 oktan är V-power.Ursprungligen postat av NicklasOlsson
90 mil på full tank? låter lite väl enligt mig!
Nu har jag en 9-3 ss som det handlar om i tråden, och 0,72 är ett rent drömscenario från min sida.
SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
http://www.garaget.org/lingua
Inte i Tyskland. 100 oktanUrsprungligen postat av lingua
Min 9-3 Aero -01 http://www.garaget.org/Olsson-Aero
På långväg får jag ner min 1.8T på 0.75 (umeå-sthlm)
Motorbromsning är det som verkar dra ner förbrukningen mest.
Men det var med original 16" däck, 17":arna lägger lätt på 1 dl extra.
0.71 lät svårt dock.
edit: endast som jämförelse, har inte chippat bilen (än )
* 9-3 SC -07 1.8t (Maptune Steg1 E85)*
Vilka svin!Ursprungligen postat av NicklasOlsson
Nu har jag mest kört blandat och stadskörning, det ska bli
kul att se vad den drar på semestervägarna.
SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
http://www.garaget.org/lingua
Kan lägga till att alla däck pumpade till 2.7bar. INGEN gas användning BARA farthållare. Detta var på hemvägen. Kan inte bilen ha anpassat sig efter körförhållandena efter alla milen? Jag är mäktigt stolt iafUrsprungligen postat av NicklasOlsson
Min 9-3 Aero -01 http://www.garaget.org/Olsson-Aero
låter underbart och hade tänkt mig köpa ett steg 2 chip men jag undrar om stegen har något med förbrukningen och göra ??Ursprungligen postat av NicklasOlsson
skulle ett steg 3 dra mindre bensin än ett steg 2 ? eller är det samma men det handlar bara om hur man kör ?
om det har något med steget att göra så undrar jag vad för steg 3 du kör på ? från vilken firma ?
Mvh
nä så funkar det inte riktigt, i praktiken funkar det så att ett steg 3 alltid drar mer än org.. enbart av den anledningen att om du gör en hård repa så kommer den pytsa in mycket mer bensin än om du gör en fullgasrepa org, har man en gång tvingat upp snittförbrukningen kommer den nästan aldrig ner igen.
Det folk skriver om konstant förbrukning med trim på landsväg känns totalt ovidkommande, jag ligger aldrig i konstant fart mellan stockholm o malmö men nån kanske gör det men då förstår jag inte meningen med att lägga x antal tusen på trim heller.
har kört på 0,74 med en 9-5 aero i 140 org på motorväg med totalkass hjulinställning men det kommer man aldrig i närheten av i vanliga fall.
Saab 9-3 tid -05
superduke 1290R -14
Bara för att förtydliga så har jag inte trimmat för att få bra förbrukning. Varför inte ligga i en bra fart hela tiden? Du spar bensin etc.Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
Min 9-3 Aero -01 http://www.garaget.org/Olsson-Aero
jo visst är det bra men i praktiken blir det ju aldrig så, är alltid nån slöhäck man måste köra om eller nån lastbil man kommer ifatt på 2+1 väg o sen är snittförbrukningen sabbad.
Saab 9-3 tid -05
superduke 1290R -14
Hej på Er! Ny här!
Jag har kört SAAB i tio år och haft 9000, 93 Aero, 93 Aero Cab, och nu 93 "kombi" (Känns det igen? En typisk bilägarkarriär när man skaffar tant.)
Om man tar en bil till autobahn och blåser ur den lite (gasar på) så drar den alltid mindre efteråt. Det är vedertaget. Mao så sjunker förbrukningen dels på grund av trimningen, men även att man blåser ur motorn rejält på autobahn. Sedan är ju jämn fart väldigt betydelsefullt (+motorbromsning) för förbrukningen, samt hjulens storlek och massa (yttröghetsmoment). Sedan är ju det skillnad om man åker med nyvaxat, rails och takräcke eller inte...
Gnällig tant ökar förbrukningen också, för man ska hela tiden bromsa och sega för att de ska vara nöjda....
haha ^^
men men det står ju också att man ska tanka 98 för att få bättre prestanda och bätre bränsleekonomi men i den där boken man får med när man köper bilen ( kommer ej på namnet om boken ) så står det att jag ska tanka saaben med 95 annars kan det leda till att motorn skadas ordentligt
så kan jag fortfarande få bra bränsleekonomi om jag tankar 95 eller ?
Mvh
Kör själv en 9-3 SS 2,0t ochippad. Körde upp och ner till fjällen(45mil åt vardera håll) med en snittförbrukning på 0,7l/mil. Farthållare i 90km/h, 2 pers åt ena hållet och 4 åt andra, 16" vinterdäck.
Är det några lycko siffror då alltså? (räknade på trippmätaren vid tankning)
Bilen hade vid tillfället 3" halvsats och öppet filter. Det är de enda. Inget annat gjort.
snittförbrukning i jämn fart en viss sträcka eller från start till mål?
blandad körning är ju det som är intressant inte att nolla på e4an o mäta en viss sträcka.
Saab 9-3 tid -05
superduke 1290R -14
Kan uppdatera här igen då jag chippat bilen med maptuns steg 2.
Åkte precis samma resa som jag skrev om här uppe. Dvs, upp till fjällen 40 mil och sedan hem ifrån fjällen. Bilen drog 0,64l/mil upp och 0,62l/mil ner. Nollade innan färd åt båda hållen. Nu har jag åkte lite i stan och kört till jobbet efter hemkomst. Tankade precis och räknade på hur många liter de gick i och hur långt jag kört. 0,68l/mil. Så verkar stämma ganska bra.
Bilen har utöver chip: öppet filter och 3" twinpipe från katt och bakåt.
Bilen kördes med 16" vinterdäck, full packning i baklucka(då menar jag verkligen fullt!) och två pers i bilen.
Hej
Tänkte chippa min saab 9-3 ss 07:a, är en 2.0t 175 hk och undrar om det är farligt och chippa till steg 1 ? Blir det stora påfrestningar på motorn?
Någon som har användt sig av denna firman innan http://www.bil-motor.se/ ?
Tacksam för svar
Man får vad man betalar för...Ursprungligen postat av Sallroth
Själv kör jag Maptun st1 på min 175-hästars cabbe och det blev en skaplig skillnad jmf med orginal. Men mycket vill ha mer...
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare