Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: Hur ser detta ut? (Kolvar B205/T7)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Hur ser detta ut? (Kolvar B205/T7)

    Hej,

    Nu har jag fått topplockpackningen bytt på min 9-3:a og. Bilen har gått 17.400 mil varav ~2.500 mil med "icke-original-prylar".

    Nu önskar jag ett utlåtande från expertisen: Hur ser denna motor ut? Tycker det verkar vara en god del sot & grejs, men jag vet ju inte vad man man förvänta sig av en motor med såpass många mil...

    Mer bilder finns här i mindre format och här i original.



    Mer bilder finns här i mindre format och här i original.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Med sådana beläggningnar kommer motorn att vara mer spikbenägen vilket på T7 språk betyder lägre ladd och omställd tändning...
    kort och gått kommer en sådan motor bli tröttare kontra en med friska förbränningsrum men övrigt med samma spec.
    Vad det kan bero på? Ibland för mycket soppa men eftersom det är en T7 så misstänker jag givetvis dåligt tätande kolvringar med oljegenomsläpp.

    (Lyfte locket på en 40000mila B202... Bara en tunn tunn ljusbrun "film" och topp)...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Ser riktigt illa ut faktiskt. Jag lyfte toppen på en B234 som har gått ungefär lika många mil och den hade bara tunn svart hinna.

    Är det dom fantastiskta lågfriktionsringar som är i farten igen månne? Ser ut som koksavlägringar från bränd olja som har krypt förbi dessa fantastiska "bränslebesparande" kolvringar...
    Signatur...

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Öööhhhh, du har en T7 va ?
    Hoppas att den packningen som ligger på inte blev monterad....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Tollered
    Inlägg
    319
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Öööhhhh, du har en T7 va ?
    Hoppas att den packningen som ligger på inte blev monterad....
    Det ska väl vara en plåt packning på T7 motorerna!?
    Eller tänker jag galet nu?!

    Mvh. Mattias
    900 SET Coupé -97

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Packningen på bilden är till T5 motorer.. Sådan har iaf jag plockat bort från en T5 motor..

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Han kanske ska ha T5-topp.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Öööhhhh, du har en T7 va ?
    Hoppas att den packningen som ligger på inte blev monterad....
    Ursäkta, men vad i helskotta är det ni säger?!? Jag var iofs inte med vid bytet för att se vad som plockades bort, men packningen tillhör en sats som kommer från SpeedParts...

    Jag blev tvungen att dubbelkolla nu och inser att det står: 9-3 turbo 94-98 11.2035. FAAAAN! (Ursäkta franskan, men nu är jag upprörd). Jag som haft så in i helskotta med problem med bilen den sista tiden... Trodde det skulle vara löst nu. Vad är det som skiljer mellan packningarna? Vad kan det få för följdverkan att köra sisådär 200 mil innan jag byter till den andra? Täpper den till nån oljekanal eller nåt?

    Snälla, hjälp!!!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Med sådana beläggningnar kommer motorn att vara mer spikbenägen vilket på T7 språk betyder lägre ladd och omställd tändning...
    Följdfråga: Om man lyfter toppen igen, kan man göra rent med nåt?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Aj aj aj, det var väldans vad du råkar att få allt tillstrulat....
    Nåväl, ingen fara att ha kört 2000 km med den packningen.

    MEN, nog var det så att du fick jobbet gjort av nå'n mekaniker ?
    Kan inte ha varit en Saabmeck, eller va ?

    Betr. rengörning, hoppa över det.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    En god mekaniker bör kasta ett getöga på de delar/detaljer han plockar bort, för att se om det verkar stämma med vad han sen ska sätta dit igen, alltså att t ex. packningar och annat är detsamma som satt i motorn och som sen sätts dit som nytt igen, och att det stämmer med vad som verkligen ska vara där....


    Men nu är ju inte alla goda mekaniker, eller ens mekaniker...... Tyvärr.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Aj aj aj, det var väldans vad du råkar att få allt tillstrulat....
    Nåväl, ingen fara att ha kört 2000 km med den packningen.

    MEN, nog var det så att du fick jobbet gjort av nå'n mekaniker ?
    Kan inte ha varit en Saabmeck, eller va ?
    Ja, det där med strul är något som har uppstått alldeles för frekvent på senare tid! Jag är så himla less!

    Ang. 2000km... Jag ska åka till Öland nästa helg. Lugn körning, men fullpackad bil. En sträcka på 1400 km t o r. Jag har alltså inte kört sträckan ännu! Kan nåt bli fel, eller vad sak jag ta mig till? Jag känner en Saab-meck lite grann, men han hade inte tid att fixa det före resan så det fick bli en annan. GISSA om jag ångrar att jag inte lämnade in det på Saab! Ni får en chans och inget mer!

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    En god mekaniker bör kasta ett getöga på de delar/detaljer han plockar bort, för att se om det verkar stämma med vad han sen ska sätta dit igen, alltså att t ex. packningar och annat är detsamma som satt i motorn och som sen sätts dit som nytt igen, och att det stämmer med vad som verkligen ska vara där....

    Men nu är ju inte alla goda mekaniker, eller ens mekaniker...... Tyvärr.
    Jag gräver i mitt minne efter om han sade nåt om det, men hittar inget. En sak vet jag med säkerhet och det är att han inte kommer få göra nåt som helst jobb på min bil mer! Det var första och sista gången nu.

    Följdfrågor: Är det någon fara att köra med denna packning? Kommer motorn att ta skada av att inte byta den alls, eller av att köras ett par hundra mil (relativt lugn körning) med den? Täpper den till mågon olja/vattenkanal eller nåt annat vitalt?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Jag vill minnas att hålen sitter på samma ställe.
    Kollar när jag kommer hem, det ligger några packningar nå'n stans där.

    Min bedömning är att det är HELT lugnt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag vill minnas att hålen sitter på samma ställe.
    Kollar när jag kommer hem, det ligger några packningar nå'n stans där.

    Min bedömning är att det är HELT lugnt.
    Eftersom jag liter blint på dig, käre Doktor, vill jag ställa ännu ett par frågor ang. detta.

    Varför har man valt en metallpackning om hålbilden är densamma? Påverkar det kompressionen eller är det för att det ska hålla längre?

    Enligt din bedömning: Kan jag köra med denna packning tills dess att mina inkomster och tid hos Saab-mecken jag känner infinner sig för ett nytt byte? Gissningsvis rör det sig om runt slutet av maj/ca 500-700 mil. Eller måste jag låna pengar och byta snarast? Jag behöver verkligen bilen...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Jag kollar hålbilden när jag kommer hem, där VET jag var packningarna ligger, här på jobbet har de tagit slut, hinner inte o "åka bort o kolla".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Jag kollar hålbilden när jag kommer hem, där VET jag var packningarna ligger, här på jobbet har de tagit slut, hinner inte o "åka bort o kolla".
    Än en gång TACK för snabba och givande svar! Jag ska i alla fall förbi Saab idag, så jag tänkte höra om materialaren kan vara så snäll och kolla om han har tid. Men kolla gärna när du kommer hem för säkerhets skull.

    Tänk om världen kunde ha fler människor som dig!

    PS. Vart skickar jag fikabrödet nu då?!?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Kollade hos Saab. Har packningarna med mig "hem".

    Det jag såg är att det dessvärre skiljer lite. Se bild här. Skapad med MS Paint på ~5 min. men jag hoppas det räcker då jag inte kommer åt en kamera på så kort tid som jag behöver svar...

    Den vänstra är B2x5, höger är B2x4. Det enda jag ser som kan ställa till med problem eventuellt är att det på 2x4-packningen finns ett hål mellan tvåan och trean som inte finns på B2x5. Inga problem, gissar jag, men på B2x5-packningen finns ett hål som inte finns på B2x4. Om man tittar från kamkedjesidan, sitter det på B2x5 fyra hål "extra" hål runt nedersta cylindern. På B2x4 finns det bara tre sådana hål!

    Vad är det till? Vad gör jag? *uppgiven*
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Hemma på lunch....

    Kollade på mina packningar, fann givetvis samma som du sett.
    Slutsats, kör med bilen, jag tror att du bör undvika körning med HÖG belastning, men i ärlighetens namn så vet jag inte om det skulle skada din motor. Jag tror att du lugnt kan vänta till i maj med att byta den, dock som sagt med förbehållet att ta't lite lugnt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239


    Ni ser de markeringar jag har gjort på blocket på bilden.
    Där det är markerat med rött är där B2x4 packningen saknar hål och där det finns gul markering är där B2x4 packningen har hål och B2x5 packningen saknar hål.
    Men eftersom kyl kanalerna hänger ihop så borde det inte vara några problem eller?

    Det är ju ingen oljehål som felar..

    Eller är jag ute på tunn is nu???
    Nabil

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av B-motor
    Men eftersom kyl kanalerna hänger ihop så borde det inte vara några problem eller?
    Det är alltså fyra kylkanaler jag ser på b2x5? Om dessa hänger ihop borde jag ju då stoppa flödet genom minst två av dessa, eller?

    Givetvis kommer jag köra lugnt och vid relativt kallt väder, så det borde kanske gå bra....

    Edit ---> Vad kan det förändrade höjden på toppen få för effekt? Jag har nu 9,8/10,5/10/10 med den gissningsvis ca 1,5 mm tjockare packningen... Bilen är lite grining på morgonen när den är kall. Kan det ha något samband? Kan det finnas andra effekter?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. Detta med T5 kolvar igen..
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2013-08-26, 14:22
  2. Kolvar, vevstakar i B205
    Av Volvo, haha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 23:28
  3. Skillnad T7 kolvar b205, b235
    Av Netlarsa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 01:18
  4. B205 kolvar med 12:1 komp, inköpskanal?
    Av Mackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 19:32
  5. JE kolvar för T7 motor - Är detta rätt?
    Av Jonas O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 09:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •