Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Orginal "dumpventilen" på 9-5

  1. #1

    Orginal "dumpventilen" på 9-5

    Ja jag vet inte om jag har något fel på min anslutning. Men det verkar inte som att den direkt öppnar?
    Bilen den sitter på är en 9-5 2.0 automat som är chippad. Automaten ställer ju till det lite kanske, men jag har testat att låsa den på 2ans växel och gasat, släppt men inte ett ljud från den. Har en org. luftburk, men med borrade hål, så ljudet bör ju ändå komma fram något där igenom.
    När jag rycker vaccumslangen till den så varken blåser eller suger den någon luft..är detta fel? eller ska den enbart suga vid gassläpp?
    När jag köpte bilen så va den slangen av och då ersatte jag den, men vet inte om jag har kopplat något galet vid insug/torpedvägg?

    Mvh
    PS: är lite lost på motorer, billjud är mer min grej

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    280

    Re: "Dumpventilen" på 9-5

    Vad jag vet så skall man inte montera dumpventil på en 9-5 eller du menar orginal ..Önskar önskar också man kunde ha dumpljud på 9-5 men men vad gör man?
    Saab 9-5 (Speedparts steg2)

  3. #3

    Re: "Dumpventilen" på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Kitte P
    Vad jag vet så skall man inte montera dumpventil på en 9-5 eller du menar orginal ..Önskar önskar också man kunde ha dumpljud på 9-5 men men vad gör man?
    Menar såklart org. dumpen. Då luftburken är borrad borde väl endel ljud komma ut den vägen..? för när jag köpte den och när slangarna va fel/trasiga som lät det som att endel ljud gick ut i burken..Men jag kanske tänker hel fel nu då röret från AV går ner direkt i kobran?

    Men skulle iaf. vilja ha svar ang. vaccumslangen som sitter i ändan av ventilen..skall den enbart va sugande när man släpper gasen, eller ska den vara sugande/tryckande även vid tomgång?

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: "Dumpventilen" på 9-5

    Hej!

    Var det bara slangen till AVn du byte lr byte du även fler vaccumslangar vid insuget?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5

    Re: "Dumpventilen" på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Var det bara slangen till AVn du byte lr byte du även fler vaccumslangar vid insuget?

    Mvh
    Bytte även en slang från insuget som går till den där lilla "klockan" på torpedväggen. För den som sitter på AVn skall väl inte gå direkt till insuget?

  6. #6
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Orginal "dumpventilen" på 9-5

    Ok.. slet du loss de gamla samtidigt? isf är det ju inte omöjligt att du kopplat dom fel på den lilla grunkan "magnetventil" vid torpedväggen.

    Och sen så hör man knappt "dump" ljudet på en 9-5a även om den är trimmad. öppet filter så hör man nog det lite bättre men det är inte alls som med en öppen "dump".

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7

    Re: Orginal "dumpventilen" på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Ok.. slet du loss de gamla samtidigt? isf är det ju inte omöjligt att du kopplat dom fel på den lilla grunkan "magnetventil" vid torpedväggen.

    Och sen så hör man knappt "dump" ljudet på en 9-5a även om den är trimmad. öppet filter så hör man nog det lite bättre men det är inte alls som med en öppen "dump".

    Mvh
    Kan va fel på torpeden kanske..det finns ju två anslutningar på den, men jag tycker inte det borde spela så stor roll hur jag kopplar då de sitter på samma sida av den.
    Någon som kan svara på om den suger eller blåser i den slangen vid tomgång?

  8. #8
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Orginal "dumpventilen" på 9-5

    Hej!

    Jo det spelar roll och sen finns det 3 anslutningar på MV vid torpeden en pekar åt vänster, en framåt och en åt höger.

    Om ja inte minns helt galet så ska anslutningen som pekar framåt gå till AV och den till vänster (om du står framför bilen) ska gå till spjället vid vattenrören till spjället.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9

    Re: Orginal "dumpventilen" på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Jo det spelar roll och sen finns det 3 anslutningar på MV vid torpeden en pekar åt vänster, en framåt och en åt höger.

    Om ja inte minns helt galet så ska anslutningen som pekar framåt gå till AV och den till vänster (om du står framför bilen) ska gå till spjället vid vattenrören till spjället.

    Mvh
    Jo det är så mina sitter. Va tvungen att kolla nu ikväll när jag va nere i garaget..

  10. #10
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Orginal "dumpventilen" på 9-5

    Du kan ju testa "dumpen" genom att ta av röret från dumpen den som går ner till luftröret innan turbon "kobra", låt dock röret sitta kvar på kobran och plugga det vid dumpen.
    Starta bilen med huven öppen och gasa lite då ska du höra dumpen rätt rejält men gör det bara en kort stund.

    Hör du dumpljudet isf montera tillbaka allt, om inte så köp en ny dumpventil.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11

    Re: Orginal "dumpventilen" på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Du kan ju testa "dumpen" genom att ta av röret från dumpen den som går ner till luftröret innan turbon "kobra", låt dock röret sitta kvar på kobran och plugga det vid dumpen.
    Starta bilen med huven öppen och gasa lite då ska du höra dumpen rätt rejält men gör det bara en kort stund.

    Hör du dumpljudet isf montera tillbaka allt, om inte så köp en ny dumpventil.

    Mvh
    Ja jag får testa detta imon. Men om den inte öppnade så skulle väl förmodlien bilen inte gå så pass bra som den ändå gör.?

    Den borde väl va lite seg på att bygga laddtryck då?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    150

    Re: Orginal "dumpventilen" på 9-5

    om dumpen inte skulle öppna så skulle det uppstå ett kvittrande ljud som hörs ganska tydligt...men dumpen på 2.0t låter inte mycket, ska du ha ljud så kan du ju ta en återcirkulerande forge eller dylikt, men du får nog inte mycket ljud då heller
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  13. #13

    Re: Orginal "dumpventilen" på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av freddegbg
    om dumpen inte skulle öppna så skulle det uppstå ett kvittrande ljud som hörs ganska tydligt...men dumpen på 2.0t låter inte mycket, ska du ha ljud så kan du ju ta en återcirkulerande forge eller dylikt, men du får nog inte mycket ljud då heller
    Testade innan idag med att dumpa rakt ut i luften, den funkade som den skulle. Så det är antagligen så att burken dämpar väldigt bra, trotts borrade hål.

    Att det är en 2.0 borde väl inte spela någon roll, laddar ju runt 0.9-1.0 bar så det bör väl vara nog för att det ska höras.

    Nu är dock inte målet att det skall höras en massa dumpljud, det är inte därför jag undrad. Det va mest för att jag va lite orolig för att den inte öppnade som den skulle efter att jag bytte lite slangar, men inte va 100 på att jag satt dem rätt.

  14. #14
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Orginal "dumpventilen" på 9-5

    Då är nog allt som det ska
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15

    Re: Orginal "dumpventilen" på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Då är nog allt som det ska
    Japp
    Tack för hjälpen iaf.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    LYSEKIL
    Inlägg
    84

    Re: Orginal "dumpventilen" på 9-5

    från speedparts

    D1560 Avlastningsventil

    Kolvdumpventil, som även kan agera sekventiellt.

    Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
    Dvs. alla Saab 9-5 98-09(ej Aero) och vissa 9-3 (ej Aero) 00-02


    Med sekventiellt menas D1560 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande tratt.

    Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet
    Saab 9-5 2.0t -99 silverspoon http://www.garaget.org/?car=140688
    volvo 855 t5 http://www.garaget.org/?car=131187 såld
    Volvo 940 turbo http://www.garaget.org/?car=94464 såld

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    911

    Re: Orginal "dumpventilen" på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av GARION.001
    från speedparts

    D1560 Avlastningsventil

    Kolvdumpventil, som även kan agera sekventiellt.

    Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
    Dvs. alla Saab 9-5 98-09(ej Aero) och vissa 9-3 (ej Aero) 00-02


    Med sekventiellt menas D1560 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande tratt.

    Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet
    En sån ska man inte ha när man har t7 motor.

  18. #18
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Orginal "dumpventilen" på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Citat Ursprungligen postat av GARION.001
    från speedparts

    D1560 Avlastningsventil

    Kolvdumpventil, som även kan agera sekventiellt.

    Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
    Dvs. alla Saab 9-5 98-09(ej Aero) och vissa 9-3 (ej Aero) 00-02


    Med sekventiellt menas D1560 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande tratt.

    Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet
    En sån ska man inte ha när man har t7 motor.

    Ist för att bli helt fel med öppen dump så blir det hälften fel.

    mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Motorn "hackar" vid 3000rpm? 9-3 2,0t orginal. Film.
    Av Torbjörn B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-03, 10:03
  2. Orginal vikt på svänghjul "9-5 manuell"
    Av gidlund88 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 11:24
  3. AUX till en saab 95 "05" med navi i orginal
    Av Dane i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 17:07
  4. Dumpventilen "Vänd" ,kan de bli några problem?
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 13:38
  5. hur får man bort "Loud" funktionen på orginal ste
    Av WoX i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 01:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •