Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Metod för att motverka motorras på etanolbilar....

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Metod för att motverka motorras på etanolbilar....

    Att ALLA bilar som körs på etanol oavsett om de är trimmade eller ej får en mycket obehaglig uppbyggnad av tillsatsmedel/harts runt spridarna är känt. Även av SAAB.
    Att tanka var 4:e-5:e tank med bensin sägs vara en lösning.
    Men skulle man lika gärna skicka i en flaska STP Injector cleaner istället. Eller ännu billigare köpa fotogen hos lantmännen (eftersom det är vad STP´s produkter innehåller)

    Från Wikipedia

    It is used as a solvent.
    Kerosene can be applied topically to hard-to-remove mucilage or adhesive left by stickers on a glass surface (such as in show windows of stores).

    Kerosene can be used to clean bicycle and motorcycle chains of old lubricant before relubrication.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874

    Re: Metod för att motverka motorras på etanolbilar....

    Denna funkar väl tillfreds med.

    http://www.redlineoil.se/sialcohol.html

    Men de är nog inte dumt att köra med bf ibland med.

    Mvh/Roberth

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: Metod för att motverka motorras på etanolbilar....

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Att ALLA bilar som körs på etanol oavsett om de är trimmade eller ej får en mycket obehaglig uppbyggnad av tillsatsmedel/harts runt spridarna är känt. Även av SAAB.
    Att tanka var 4:e-5:e tank med bensin sägs vara en lösning.
    Men skulle man lika gärna skicka i en flaska STP Injector cleaner istället. Eller ännu billigare köpa fotogen hos lantmännen (eftersom det är vad STP´s produkter innehåller)
    Att tillsätta STP Injector cleaner för all lösa upp spridarbeläggningen fungerar betydligt sämre än att tanka en halvtank med bensin.
    Detta är väl utprovat.
    Så himla besvärligt är det väl inte att fulla upp med lite bensin i mellan åt?

    Tillägg:
    Och för övrigt, vad menar du med din rubrik?
    Metod för att motverka motorras på etanolbilar....
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Re: Metod för att motverka motorras på etanolbilar....

    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Att ALLA bilar som körs på etanol oavsett om de är trimmade eller ej får en mycket obehaglig uppbyggnad av tillsatsmedel/harts runt spridarna är känt. Även av SAAB.
    Att tanka var 4:e-5:e tank med bensin sägs vara en lösning.
    Men skulle man lika gärna skicka i en flaska STP Injector cleaner istället. Eller ännu billigare köpa fotogen hos lantmännen (eftersom det är vad STP´s produkter innehåller)
    Att tillsätta STP Injector cleaner för all lösa upp spridarbeläggningen fungerar betydligt sämre än att tanka en halvtank med bensin.
    Detta är väl utprovat.
    Så himla besvärligt är det väl inte att fulla upp med lite bensin i mellan åt?

    Tillägg:
    Och för övrigt, vad menar du med din rubrik?
    Metod för att motverka motorras på etanolbilar....

    Det har vad jag hört från både SAAB och ägare att det är relativt vanligt att motorras blir följden av gegget.

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Metod för att motverka motorras på etanolbilar....

    Ja håller mig till en splash & dash av bensin lite då och då.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: Metod för att motverka motorras på etanolbilar....

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Det har vad jag hört från både SAAB och ägare att det är relativt vanligt att motorras blir följden av gegget.
    Okej... Nu mer är jag inte 100% insatt i problematiken med PIB uppbyggnaden.
    Men så långt som jag vet är de ras som hänt pga. felaktiga tändstift från service och orsakat preignition som lett till haveri...

    PIB:en har orsakat ryckig motorgång och svårstartat bil.
    Säger inte att du har fel men jag tvivlar mkt starkt på "att det är relativt vanligt att motorras blir följden av gegget"
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Metod för att motverka motorras på etanolbilar....

    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Det har vad jag hört från både SAAB och ägare att det är relativt vanligt att motorras blir följden av gegget.
    Okej... Nu mer är jag inte 100% insatt i problematiken med PIB uppbyggnaden.
    Men så långt som jag vet är de ras som hänt pga. felaktiga tändstift från service och orsakat preignition som lett till haveri...

    PIB:en har orsakat ryckig motorgång och svårstartat bil.
    Säger inte att du har fel men jag tvivlar mkt starkt på "att det är relativt vanligt att motorras blir följden av gegget"
    Hej,

    På min förra 9-5:a beckade ventilerna igen av sörjan i etanolen. En av ventilerna fastnade i öpeet läge, d v s det blev topprenovering. Inte fullt motorras förvisso, men ganska kostsamt. Tur att nye ägaren tog det med en klackspark...

    Den bilen tankades på BF endast i samband med mappning, för övrigt gick den enbart på E85 under de 5.000 mil jag hade den.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Metod för att motverka motorras på etanolbilar....

    Citat Ursprungligen postat av Dave79

    Okej... Nu mer är jag inte 100% insatt i problematiken med PIB uppbyggnaden.
    Men så långt som jag vet är de ras som hänt pga. felaktiga tändstift från service och orsakat preignition som lett till haveri...
    Monterade man 6:or istället för 7:or?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Metod för att motverka motorras på etanolbilar....

    Citat Ursprungligen postat av KK
    På min förra 9-5:a beckade ventilerna igen av sörjan i etanolen. En av ventilerna fastnade i öpeet läge, d v s det blev topprenovering. Inte fullt motorras förvisso, men ganska kostsamt.
    Känner igen fenomenet...

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: Metod för att motverka motorras på etanolbilar....

    Citat Ursprungligen postat av KK
    På min förra 9-5:a beckade ventilerna igen av sörjan i etanolen. En av ventilerna fastnade i öpeet läge, d v s det blev topprenovering. Inte fullt motorras förvisso, men ganska kostsamt. Tur att nye ägaren tog det med en klackspark...

    Den bilen tankades på BF endast i samband med mappning, för övrigt gick den enbart på E85 under de 5.000 mil jag hade den.

    Mvh
    KK
    Jo det kan bli en hel del "gegga" OM man inte tankar bensin säg var 10:e tank.
    Men vanligtvis så brukar det bli en hel del andra problem innan det går så långt att ventilen fastnar, som dålig tomgång, start problem mm.
    Men måste fråga, varför tankar man enbart E85/75 när man vet att det byggs upp beläggning?
    Speciellt när man kör trimmat som kan orsaka ännu mer uppbyggnad/slitge?

    Kör du endast E85/75 även på din 9-3?
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Metod för att motverka motorras på etanolbilar....

    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Jo det kan bli en hel del "gegga" OM man inte tankar bensin säg var 10:e tank.
    Men vanligtvis så brukar det bli en hel del andra problem innan det går så långt att ventilen fastnar, som dålig tomgång, start problem mm.
    Men måste fråga, varför tankar man enbart E85/75 när man vet att det byggs upp beläggning?
    Speciellt när man kör trimmat som kan orsaka ännu mer uppbyggnad/slitge?

    Kör du endast E85/75 även på din 9-3?
    Hej,

    Nu uppstod felet inte medan den var kvar i min ägo så jag har svårt att uttala mig om ev. andra symtom kom innan raset. Medan jag hade den gick den klockrent, startade perfekt osv.

    När jag skaffade den, för snart tre år sedan, var kunskapen om detta inte fullt lika utbredd. Jag fick inga direktiv att köra annat än E85 och på den tiden var det ju tämligen förmånligt ekonomiskt, om man säger så...

    9-3:an går blandat, just nu under vintern faktiskt mest BF98.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Metod för att motverka motorras på etanolbilar....

    ej !

    En tank bensin ung. kring var 10 000 km brukar vara fullt tillräckligt.
    Inte var 5:e eller 10:e tank.
    (hur mycket gegga det blir är lite individuellt, men man brukar märka att det är dags när motorn blir lite segare att starta alternativt startar men stannar bums.

    Rengörningsmedel i flaska finns inget mig veterligen som är lika bra som en tank bensin. Det kan väl tilläggas att ofta räcker det med mindre än en full tank bensin, men varför chansa?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661

    Re: Metod för att motverka motorras på etanolbilar....

    Jag har tänkt mig att köpa en BioPower 9-3-08 och då kan man ju faktiskt göra så att man kör E85 på sommaren och BF95 på vintern...vi kör ej mer än ca 1500mil per år...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  14. #14

    Re: Metod för att motverka motorras på etanolbilar....

    hade en etanolkonverterad innan körde redline SI alcohol i den ca 2 korkar var gång man tanka så är de inga problem detta va dock på en s40t4, detta var en rekomendation av autotech motor

Liknande ämnen

  1. Motverka en svajig NG900??
    Av ab_aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 00:27
  2. Bromsokdamask sprucken - hur motverka rost/kärvning?
    Av Anders1975 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 08:55
  3. Bränslefilter Etanolbilar?
    Av Patrik 319 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 17:33
  4. Motverka att diod lampor dör vid spänningstoppar?
    Av -Rickard- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-31, 14:43
  5. Motverka en Oil sludge
    Av TurboDanne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 16:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •