Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Hasighetsmätarn la av...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    92

    Hasighetsmätarn la av...

    Hej!

    Mycke problem nu... Jo, mätarn gick plötsligt ner till 0km/h och bilen drar (enligt led'arna) konstant 3l/mil.

    Vad är det som styr dessa givare? Varvräknarn och övriga mätere verkar fungera som de ska! Datorn verkar ochså fungera...
    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 425
    Medlem#
    3020

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    Hej

    Om det är en 9000 som i din singnatur, så är det dags för att
    renovera växellådan.

    Ja det är sannt, lika bra att göra det när den ändå öppnas, ett litet jävla plastdrev som sitter bakom drev och så, den är felmonterad från fabrik, eftersom jag tvivlar att man har kokat den i 30 minuter innan de monterade den, det skall man göra med drevet som köps idag.

    Blir en dyr historia, lika bra att byta lamell också när man har lådan nera, vi pratar 6-10 papp för detta arbeta beroende på vart du lämnar den, om du inte gör det själv.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    hastighetsmätaren får väl signal från en av de bakre ABS givarna? eller har 9000 nått annat system?
    Du har ingen ABS lampa tänd eller nått som krånglar med detta?

    Kan ju även tänkas att instrumentet är fel på, men då borde ju färddatorn fortfarande få rätt signal.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 280

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    I många fall är det som Cabmange skrivet men min 9000 så var det faktist H-mätaren i instrumentet som hade glappat upp.
    Testa genom att lossa givaren på lådan och snurra på den med en borrmaskin med tändningen på.


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hastighetsmätaren får väl signal från en av de bakre ABS givarna? eller har 9000 nått annat system?
    Separat givare på växellådan på en 9000.

    Tycker inte man behöver se det så nattsvart som cabmange; kabelbrott förekommer liksom att plastdrevet/axeln in i givaren är defekt. Detta kostar kring en hundring och byts relativt enkelt själv.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    92

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    Tack för alla svar!

    Jo, det är en 9000 CSE 96'a.

    Jag läste i min Haynes att efter -87 hade man en elektronisk transduktor som ser ut att sitta fast med 1 skruv... Jag får kolla vart denna tar vägen! Det som hänt med bilen i övrigt är att jag vait inne i reläboxen framför batteriet och rotat, går signalen genom denna box?

    Jag tänkte slakta alla relän och löda om dem, bilen är ju ändå 15 år snart och jag har inte bytt några relän. Dock har jag lött om blinkers och spolar reläna - nu har jag varningsblinkers också efter flera års frånvaro!

    Ikväll ska jag löda om ljusrelät då heljuset ofta slår på vid tändning, detta har inte hänt förrän för en månad sedan.
    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    92

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    Du är en stjärna LM... Men det ser ut på bilderna som om man måste ta loss någon stor del för att komma åt delarna? Nu brukar jag hålla mig till externa sensorer och prylar då vardagen måste ha sin gång och bilen får ej stå still någon längre tid...

    Är detta en hall-sensor eller vad? I så fall sitter det en magnet som ger pulsen och då vore det knäppt att inte bara ha en externt hallelement lätt utbytbart i skalet av växellådan! Varför skulle man bygga in något sådant?
    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 280

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    Citat Ursprungligen postat av Turbon
    Tack för alla svar!

    Jo, det är en 9000 CSE 96'a.

    Jag läste i min Haynes att efter -87 hade man en elektronisk transduktor som ser ut att sitta fast med 1 skruv... Jag får kolla vart denna tar vägen! Det som hänt med bilen i övrigt är att jag vait inne i reläboxen framför batteriet och rotat, går signalen genom denna box?
    Nej, dengår direkt till motorns ECU via motorkabelhärvan.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    92

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    Så, hur kollar man vad som är sönder? Som sagt, mycke problem senaste tiden. LM visade vägen för strålkastarmotorerna där en diod var paj... Nästa problem var att helljusen gick på vid start och nu idag ville inte hastihetsmätaren vara med längre!

    En upptäckt jag gjorde efter senaste testrepan är att den inte längre hoppar ur läget där den visar aktuell spänning på batteriet efter start... Här brukar den alltid hoppa till att visa utomhustemperaturen - men nu stannar den vid aktuell spänning?

    Så tre saker är paj nu...

    Hastghetsmätare
    L/mil led stapeln
    Stannar på att visa aktuell batteristatus

    Hoppas det ringer en klocka hos någon kunnig!
    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    92

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    Vilken färdator sitter i en 9000 CSE 2.3T -96?
    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  12. #12

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    Citat Ursprungligen postat av Turbon

    Så tre saker är paj nu...

    Hastghetsmätare
    L/mil led stapeln
    Stannar på att visa aktuell batteristatus

    Hoppas det ringer en klocka hos någon kunnig!
    Hej!

    Alla tre saker beror på att du inte har någon hastighetsmätarsignal.
    *När man startar bilen och rullar fram någon meter så hoppar den över till yttertemp (eller vad man nu brukar välja som den ska visa)
    *3L/mil visar den vid stillatående eftersom du inte kan beräkna någon förbrukning då bilen inte tillryggalägger en sträcka. (ganska logiskt va?)

    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med felsökningen, men fixar du hastighetsmätarn så löser sig alla 3 sakerna direkt

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    92

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    Jo, så är det... Jag har kollat kontakten bak på hastighetsmätaren - den satt på plats! Jag blir dock inte klok på var givaren sitter på växellådan. Är det under batteriet? Till höger eller vänster om hjulaxeln? Kommer man åt den bättre underifrån? Är den lätt att se eller måste man demontera något för att komma åt den? Min Haynes visar bara en närbild på denna men det hjälper mig inte.
    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    Titta in från vänstra hjulhuset så ser du växellådan. På ovansidan av denna hittar du givaren.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    92

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    OK, jag provar igen i dagsljus.

    Tack för alla svar!

    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  16. #16

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    Hade precis samma problem i sommras.

    Då var det transduktorn som var paj på min, kostade 150kr på Saab (packboxen) inräknad.
    Sitter på ovansidan av Växellådan, precis vid diffen. Är inte så lätt åtkomlig med en torxnykel om man säger så
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    92

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    Nä, det ser onekligen trångt ut... På de bilder jag sett så verkar den sitta lodrätt monterad (någonstans), jag har hittat något med sladdar på men den sitter vertikalt monterad riktad mot torpedväggen? Kan det vara denna, ungefär i bakkant av batteriet? Måste nästan gå in via hjulhuset för att komma åt att meka där...
    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    Citat Ursprungligen postat av Turbon
    Nä, det ser onekligen trångt ut... På de bilder jag sett så verkar den sitta lodrätt monterad (någonstans), jag har hittat något med sladdar på men den sitter vertikalt monterad riktad mot torpedväggen? Kan det vara denna, ungefär i bakkant av batteriet? Måste nästan gå in via hjulhuset för att komma åt att meka där...
    Tror du har hittat backljuskontakten: http://photo.platonoff.com/Auto/2006...rse_switch.jpg

    Leta längre in mot bilens mitt, ovanpå lådan men inte högst upp.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    92

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    OK, jag tog bild42 istället! Är det under axeln som sticker ut mitt på lådan mot motorn till?
    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: Hasighetsmätarn la av...

    Fast den där lådan är väl till en NG900 och har därför ingen likadan givare som till en 9000?

    Leta efter en större cylindrisk pryl. Så här ser det ut uppifrån, inifrån motorrummet:
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •