Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Har jag bankat sönder kulskålen till växelspaken? *LÖST*

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Har jag bankat sönder kulskålen till växelspaken? *LÖST*

    Hej

    Jag skulle byta växelspaksknopp på min 9000 -98 idag till den läderklädda som speedparts säljer då min gamla började bli så sliten.

    Jag utförde bytet enligt de instruktioner jag fick med och allt gick bra förutom att den nya var väldigt trög att få på så jag fick banka med en hammare med träkloss emellan rejält hårt och länge innan den var på plats.

    När den var monterad så märkte jag sedan att växelspaken glappar ca 5mm upp och ner. Den håller sig normalt nere men går alltså att dra upp ca 5mm oavsett växelläge. Alla växlarna går i lika fint som förut men man både känner och hör glappet tydligt när man växlar.

    Kan det vara så att kulan blev nedtryckt i kulskålen av mitt bankande? Som det är nu så spänner den övre ringen som håller fast kulan inte alls åt utan hamnar i läge mot sina stoppklackar först efter att man drar upp spaken ca 5mm.

    Är det svårt att byta kulskålen isåfall och vad kostar en sådan?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Har jag bankat sönder kulskålen till växelspaken?

    Många som tittar men inga som svarar, är det ingen som har varit med om detta?

    Jag funderar på att tillverka några mellanlägg att lägga mellan den övre ringen och dess stoppklackar för att på så sätt få den att spänna mot kulan bättre, vad tror ni om det?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Har jag bankat sönder kulskålen till växelspaken? *LÖST*

    Jag kollade igen idag och upptäckte att det hela berodde på att jag monterat ringen ett hack fel då den hoppade lös av bankningen så fjädern spände inte åt den som den skulle.

    Tråd avslutad.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Har jag bankat sönder kulskålen till växelspaken? *LÖST*

    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Jag kollade igen idag och upptäckte att det hela berodde på att jag monterat ringen ett hack fel då den hoppade lös av bankningen så fjädern spände inte åt den som den skulle.

    Tråd avslutad.
    Misstänker att jag råkat ut för samma missöde - fjädern verkar ligga helt lös. Det där med ringen ett hack fel vore jag tacksam för en förklaring på.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Har jag bankat sönder kulskålen till växelspaken? *LÖST*

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Jag kollade igen idag och upptäckte att det hela berodde på att jag monterat ringen ett hack fel då den hoppade lös av bankningen så fjädern spände inte åt den som den skulle.

    Tråd avslutad.
    Misstänker att jag råkat ut för samma missöde - fjädern verkar ligga helt lös. Det där med ringen ett hack fel vore jag tacksam för en förklaring på.
    Ja alltså fjädern ska dras ut betydligt längre så lyft upp ringen och vrid den motsols tills nästa hack där den går att sänka ner och montera sedan fjädern så blir det rätt.

    Tyvärr så har jag nu råkat ut för att ringen hamnar i det felaktiga läget med jämna mellanrum p.g.a. att spelet är för stort så den glider under stoppklackarna som håller ringen nere. Det bör dock inte vara några större problem att åtgärda genom att montera en spärr på ringen vid ena stoppklacken.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Har jag bankat sönder kulskålen till växelspaken? *LÖST*

    Tack för svaret Jag har under dagen fördjupat mig i problemställningen och efter en del mikklande konstaterat hur det hela fungerar. Precis som du skriver vred jag ringen ett hack motsols och spände därefter upp fjädern. Nu verkar det fungera utan något glapp i växelspaken.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hastighetsmätare ur funktion OG9-5
    Av wlt313l i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2023-08-20, 14:26
  2. [LÖST] DI-kassett sönder,går dåligt,varvräknare knäpp, 9k-97
    Av Långmilare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 21:12
  3. Tabbade mig vad kan ha gått sönder? [PROBLEMET LÖST!]
    Av zimm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 13:11
  4. Säkringen till bränslepumpen går sönder ... LÖST
    Av ....Höken.... i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 17:36
  5. Hur får man isär växelspaken ss/sc? *Löst med lite våld
    Av Ekan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 01:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •