Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: skruva lös remskivebulten på vevaxeln B202

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 118

    skruva lös remskivebulten på vevaxeln B202

    hur f*n kan den sitta så hårt? är det vänstergäng eller vad är det om? sitte rju som berget! har ett 1 meters spärrskaft, lägger gärna upp bilder om ni inte tror mig
    har dragit för kung och fosterland men vad hjälper det!! 32ans krafthylsa och allt!
    Subaru Legacy

  2. #2
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 753
    Medlem#
    1765
    prova med en muttersmack om du har nån.

    Bland det bästa verktyg man kan skaffa, behövs ju en kompressor också iof
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 118
    har varken nån av dom båda tyvärr. endast muskelkraft.. tycker dte borde räcka med detta spärrskaft
    Subaru Legacy

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 854
    Hej.

    Anledning till att den sitter så hårt kan bero på att den sitter med 190 Nm.

    Mutter knack är fint, eller ett gymkort
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  5. #5
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 753
    Medlem#
    1765
    Hur hindrar du vevaxeln från att snurra med när du drar med 1 meter spärrskaft. Om du bara lagt i en växel så fjädrar det ju ganska mycket, stabilast blir väl o kila ner nåt bröte i svänghjul/koppling.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 118
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Hur hindrar du vevaxeln från att snurra med när du drar med 1 meter spärrskaft. Om du bara lagt i en växel så fjädrar det ju ganska mycket, stabilast blir väl o kila ner nåt bröte i svänghjul/koppling.
    kamkejan har hakat fast vid det nedre drevet nu på nått väntster och är riktigt pall nu, enda som svinktar är förlängningsröret
    Subaru Legacy

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 534
    190nm som har suttit sen bilen var ny. så det är bara att ta i för kungoch fosterland. kör rostlösare och värmden sedan.
    9-3x TTID 20x9,5

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Jag konstruerade mig ett specialverktyg, liknande det Saab själva använder för att lossa remskivebulten i gamla 900:or med motorn i bilen.

    Sen låste jag svänghjulet och bulten lossnade.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av davva
    kamkejan har hakat fast vid det nedre drevet nu på nått väntster och är riktigt pall nu, enda som svinktar är förlängningsröret
    Ajaj, blev det så eller är det därför du ska ha lös delarna? Jag har för mig att jag en gång tog ett par ½-tums förlängare från hylsan och la den yttersta änden på en pallbock i samma höjd som vevaxeln. En vanlig fast ½-tums ledhantag (kanske var tre till fyra dm långt) fick peka ut rakt åt sidan från pallbocken och efter ett par dunsar med en klyvyxa längst ut på ledhantaget lossnade bulten. Man tar vad man har då det inte fanns någon mutterknack att tillgå, ett tips är dock att kolla mellan varje slag att allt sitter ihop ordentligt...
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  10. #10
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 049
    Knacka på bulten med en hammare, sen våld.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    972
    Gör som "poh99" ta en kofot eller liknade och spärra svänghjulet med. när du ska dra loss muttern så får du göra det med ett "KNÄCK" inte segdra utan ett väl bestämt knäck/ryck 1,2 och tre KNÄCK typ se till at du har dragläge innan "knäcket"

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 118
    Citat Ursprungligen postat av T
    Citat Ursprungligen postat av davva
    kamkejan har hakat fast vid det nedre drevet nu på nått väntster och är riktigt pall nu, enda som svinktar är förlängningsröret
    Ajaj, blev det så eller är det därför du ska ha lös delarna? Jag har för mig att jag en gång tog ett par ½-tums förlängare från hylsan och la den yttersta änden på en pallbock i samma höjd som vevaxeln. En vanlig fast ½-tums ledhantag (kanske var tre till fyra dm långt) fick peka ut rakt åt sidan från pallbocken och efter ett par dunsar med en klyvyxa längst ut på ledhantaget lossnade bulten. Man tar vad man har då det inte fanns någon mutterknack att tillgå, ett tips är dock att kolla mellan varje slag att allt sitter ihop ordentligt...
    hej var inte oroliga, den motorn sitter i min reservdels bil som man inte är så brydd om. bara en vanlig 2.0 sugis
    vevaxeln har jag fått pall som sagt så det är inga problem! men bultfan går inte upp för det, gav upp för idag
    bifogar en bild på spärrskaftet

    http://upl.silentwhisper.net/uplfolders ... CT0476.JPG

    hela kom dock inte med, ligger på en 28" w-screen. Tycker det borde räcka för att få upp bulten! hängde ju med hela min kroppsvikt på det
    Subaru Legacy

  13. #13
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    6234
    Har du låst svänghjulet ordentligt?? Har du det så är det bara att bruka våld.. Hehehe.. Ta i med bena om du kan stå på motorn..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 118
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Har du låst svänghjulet ordentligt?? Har du det så är det bara att bruka våld.. Hehehe.. Ta i med bena om du kan stå på motorn..
    tjena, ja den är riktigt stum! är mör i benen sen jag satt på framrutan och med båda skoterskorna på motorn och drog allt vad jag hade till ingen nytta
    Subaru Legacy

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    972
    Citat Ursprungligen postat av davva
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Har du låst svänghjulet ordentligt?? Har du det så är det bara att bruka våld.. Hehehe.. Ta i med bena om du kan stå på motorn..
    tjena, ja den är riktigt stum! är mör i benen sen jag satt på framrutan och med båda skoterskorna på motorn och drog allt vad jag hade till ingen nytta

    Dra inte,Drar du så får du bara med dig lite kraft åtgången,knäcker du så får du med dig all kraft med engång, Försök att vara två på skaftet

Liknande ämnen

  1. lossa vevaxeln intolv?
    Av Danne*Saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 23:16
  2. hur får jag stopp på vevaxeln?
    Av Dirq i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-11-20, 23:59
  3. montera i vevaxeln
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 12:20
  4. Ta bort kil vid vevaxeln.
    Av Robin C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 20:32
  5. Remskiva på vevaxeln i aluminium??
    Av Traktorturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 19:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •