Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Infästning länkarm korrosion, 9000 - 98

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667

    Infästning länkarm korrosion, 9000 - 98

    Nyss hemkommen från besiktningen med ett underkännande (dock utan krav på återbesiktning).

    "Infästning länkarm korrosion, vänster fram". Besiktningsgubben visade på ett litet zinkfärgat metallstycke som hade nästan försvunnit på vänstersidan, men som var intakt på högersidan. Enligt honom var detta en "offeranod" för att skydda själva infästningen mot korrosion. Aldrig hört talas om detta tidigare!

    Någon som vet hur mycket man måste skruva för att sätta dit ett nytt stycke?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Infästning länkarm korrosion, 9000 - 98

    Tänk om Bilprovningen kunde kalla sakerna för "lagerstöd" som vi andra gör.

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=4&t=226166

    En sökning på "lagerstöd"ger dig en mångfald av trådar om detta då det är att betrakta som en slitagedel på en 9000.

    Lätt och billigt att fixa själv.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667

    Re: Infästning länkarm korrosion, 9000 - 98

    Tack för hjälpen! Det verkar inte behöva bli ett alltför djupt hål i plånboken.

    Hittade besiktningskillen på detta med "offeranod"? Jag kan inte hitta någon referens till att stödet är där för att minska korrosionen.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Infästning länkarm korrosion, 9000 - 98

    Jag har kört med rostfria lagerstöd i 6 år och kan inte uppfatta någon anmärkningsvärd korrosion i framvagnen.
    Anser att detta med offeranod är skrock. I annat fall borde man sätta en offeranod på ett annat ställe än i ett sammanhållande förband och dessutom inte lackera denna.

    Utgår från att det är gjuten aluminium enbart utifrån pris- och produktionstekniska orsaker.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667

    Re: Infästning länkarm korrosion, 9000 - 98

    Det låter som besiktningskillen var lite väl kreativ m.a.o... Nåväl, efter lite kollande på forumet inser jag att detta kan vara anledningen till att bilen drar lite snett vid inbromsning - så det skall fixas a.s.a.p.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Infästning länkarm korrosion, 9000 - 98

    Idé kan väl vara att passa på att samtidigt byta bakre länkarmslagringarna också då bilen ändå är upphissad.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    70

    Re: Infästning länkarm korrosion, 9000 - 98

    Precis som LM skriver är detta ett vanligt problem. Som jag skrev i tråden som hänvisats till så fick jag också göra det då jag fick ett påpekande på besiktningen året innan.Tänk på att en framvagnsinställning är inte dumt att göra efteråt. I alla fall fick jag det rådet.
    //Kör en silverfärgad Saab 9000 2,3 ltt A50 -97 - SÅLD!

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: Infästning länkarm korrosion, 9000 - 98

    det har nog ingenting med offeranoder att göra utan troligen mest det faktum att div chassikomponenter är tagna från Fiat och istället för att göra om sakerna gjorde man en distans.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Infästning länkarm korrosion, 9000 - 98

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det har nog ingenting med offeranoder att göra utan troligen mest det faktum att div chassikomponenter är tagna från Fiat och istället för att göra om sakerna gjorde man en distans.
    Finns inget i subframen eller i framvagnupphängningen i 9000 som ens liknar Fiats version av bilen.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: Infästning länkarm korrosion, 9000 - 98

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det har nog ingenting med offeranoder att göra utan troligen mest det faktum att div chassikomponenter är tagna från Fiat och istället för att göra om sakerna gjorde man en distans.
    Finns inget i subframen eller i framvagnupphängningen i 9000 som ens liknar Fiats version av bilen.
    då tycker jag att du ska jämföra länkarmarna och bussningarna med fiat eller alfa 164............

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Infästning länkarm korrosion, 9000 - 98

    Citerar mig själv från 2005 men om det är korrekt vet jag inte:
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Enligt besiktningskillen jag talade med senast så fanns dessa rostfria lagerstöd att köpa som orginal reservdel till FIAT Chroma om man skulle vilja ha tag på dem trots allt.
    Kanske just detta som gett upphov till uppfattningen om att det rostar mer om man inte har lagerstöd i aluminium som offeranoder?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12

    Re: Infästning länkarm korrosion, 9000 - 98

    "Offeranod" tolkar jag snarare att dessa lagerstöd är gjorda i ett material som ger vika vid kraftigt våld på framvagnen, t.ex. om man kör ner i ett djupare potthål i hög fart. Då är det bra om inte viktigare saker går av eller blir krokiga i framvagnen utan att dessa lagerstöd offras i första hand. Ganska lätta att byta men absolut bör framvagnsinställning göras efter.
    --- Chips é gott gott ---

Liknande ämnen

  1. Korrosion backspegel fäste 9-3 SS???
    Av MR_M i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 21:31
  2. Aero 16" korrosion
    Av Arc i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 21:04
  3. Korrosion/oxidering på fälgar
    Av johanbostrom i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 21:25
  4. Infästning kofångare 9000
    Av Arc i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 10:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •