Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Taxibilar

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Taxibilar

    Hur många här på forumet kör SAAB som taxi och vilka är det som har en eller annan typ av styling/tuning??

    Skulle vara intressant att veta då man genom dessa kan få reda på vilket som håller i längden, de flesta taxibilar rullar 20 timmar/dygn och 12.000mil/år.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    finns ju nån nordic trimmad taxi... i övrigt tror jag ju inte de flesta bilarna rullar 20h per dygn, inte många som jobbar så mkt, o äger taxibolaget bilen lär ingen privat vara intresserad av att lägga pengar på den
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    finns ju nån nordic trimmad taxi... i övrigt tror jag ju inte de flesta bilarna rullar 20h per dygn, inte många som jobbar så mkt, o äger taxibolaget bilen lär ingen privat vara intresserad av att lägga pengar på den
    tyvärr känner jag inte ägarna av de 9-5or som går eller gått som taxi i Lkpg eller Luleå
    Men jag kan bekräfta att de kan gå uppemot 20h per dag, dock inte 365dagar om året

    Vet däremot att vissa chafförer byter ut förarstolarna i SAABar som går i sådan trafik. Detta gällde även 9000 samt många andra märken
    Enligt en kompis som själv äger ett par taxibilar så är det bara Mercedes som har stolar som är riktigt riktigt bra
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Här i Stockholm verkar ju merparten vara 9-5 2,2 TiD med 125 hk. Har även sett ett antal 9-5 Aero främst Combi men har även sett EN 9-5 Aero Sedan som taxi.

    Har dock ingen aning om hur kvaliteten är på 2,2 TiD.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    212
    Kör själv taxi i Enköping, ingen Saab dock, bara Mercor...
    I bolaget finns 4 st 9-5SC, 3 av dem är 2.2Tid, och en är en bensinare.
    Vad det gäller 2.2:orna, så skiljer det lite, en av den är det något strul med, drar ca 1 dl mer än de andra två, hur man än kör, saab har felsökt typ allt, men hittar inge fel...

    Saab:arna brukar rulla ca 30-35 000 mil innan de byts, Merca åkarna räknar lätt med 10 000 till, och där har de tjänat in det högre inköpspriset.

    Det böts rätt nyligen en Merca, en E220CDI, hade gått ca 60 000 mil, utan att byta motor/vxl-låda, gick som en klocka, började dock bli sliten.

    I sthlm finns som sagt några 9-5 Aero som taxi, har även sett att det finns i Trollhättan (kanske inte helt oväntat).
    sacke |
    9-3SS 1.9Tid Vector -07 | Porsche 944 Targa

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av sacke
    Kör själv taxi i Enköping, ingen Saab dock, bara Mercor...
    I bolaget finns 4 st 9-5SC, 3 av dem är 2.2Tid, och en är en bensinare.
    Vad det gäller 2.2:orna, så skiljer det lite, en av den är det något strul med, drar ca 1 dl mer än de andra två, hur man än kör, saab har felsökt typ allt, men hittar inge fel...

    Saab:arna brukar rulla ca 30-35 000 mil innan de byts, Merca åkarna räknar lätt med 10 000 till, och där har de tjänat in det högre inköpspriset.

    Det böts rätt nyligen en Merca, en E220CDI, hade gått ca 60 000 mil, utan att byta motor/vxl-låda, gick som en klocka, började dock bli sliten.

    I sthlm finns som sagt några 9-5 Aero som taxi, har även sett att det finns i Trollhättan (kanske inte helt oväntat).

    Ja här i Trollhättan har vi "ganska många " Saab taxi bilar

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Citat Ursprungligen postat av PerfectPolishPatrik
    Citat Ursprungligen postat av sacke
    Kör själv taxi i Enköping, ingen Saab dock, bara Mercor...
    I bolaget finns 4 st 9-5SC, 3 av dem är 2.2Tid, och en är en bensinare.
    Vad det gäller 2.2:orna, så skiljer det lite, en av den är det något strul med, drar ca 1 dl mer än de andra två, hur man än kör, saab har felsökt typ allt, men hittar inge fel...

    Saab:arna brukar rulla ca 30-35 000 mil innan de byts, Merca åkarna räknar lätt med 10 000 till, och där har de tjänat in det högre inköpspriset.

    Det böts rätt nyligen en Merca, en E220CDI, hade gått ca 60 000 mil, utan att byta motor/vxl-låda, gick som en klocka, började dock bli sliten.

    I sthlm finns som sagt några 9-5 Aero som taxi, har även sett att det finns i Trollhättan (kanske inte helt oväntat).

    Ja här i Trollhättan har vi "ganska många " Saab taxi bilar
    låter trevligt... finns det några "värre" saabar som taxi bilar där?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Citat Ursprungligen postat av PerfectPolishPatrik
    Citat Ursprungligen postat av sacke
    Kör själv taxi i Enköping, ingen Saab dock, bara Mercor...
    I bolaget finns 4 st 9-5SC, 3 av dem är 2.2Tid, och en är en bensinare.
    Vad det gäller 2.2:orna, så skiljer det lite, en av den är det något strul med, drar ca 1 dl mer än de andra två, hur man än kör, saab har felsökt typ allt, men hittar inge fel...

    Saab:arna brukar rulla ca 30-35 000 mil innan de byts, Merca åkarna räknar lätt med 10 000 till, och där har de tjänat in det högre inköpspriset.

    Det böts rätt nyligen en Merca, en E220CDI, hade gått ca 60 000 mil, utan att byta motor/vxl-låda, gick som en klocka, började dock bli sliten.

    I sthlm finns som sagt några 9-5 Aero som taxi, har även sett att det finns i Trollhättan (kanske inte helt oväntat).

    Ja här i Trollhättan har vi "ganska många " Saab taxi bilar
    låter trevligt... finns det några "värre" saabar som taxi bilar där?
    Ja visst finns de alla dess sorter av Saabtaxi bilar här i Trollhättan.
    Finns många som går som provbilar för Saabs räkning också.

    Där dem gör lite olika tester m.m .

    Mvh / Patrik

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Min är en gammal 08-Taxi (2001), och han jag köpte den av har idag 2 Aeros kombi 2003/2004 samt en Vector sedan.

    Och de går för Taxi Stockholm.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Ni som kör 9-5 som taxi, upplever ni att mindre nyktra personer råkar komma åt nyckeln så att bilen dör?

    Jag försöker att alltid åka 9-5-taxi och för ett par månader så berättade chauffören att han hade haft väldiga problem med folk som kom åt nyckeln.

    Så vad säger ni? Är det ett vanligt problem?

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057
    Kul att det blev ett sådant intresse.
    Min baktanke var att få fram lite taxi-saabar i rampljuset då jag själv är taxichaufför.
    Det som är av intresse för oss alla när det gäller taxi är då hur olika saker och ting påverkar bilen såsom däck, lackbehandlingar och så vidare.
    Ni som kör taxi, dela med er av er erfarenhet till andra här på forumet!
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    finns ju nån nordic trimmad taxi... i övrigt tror jag ju inte de flesta bilarna rullar 20h per dygn, inte många som jobbar så mkt, o äger taxibolaget bilen lär ingen privat vara intresserad av att lägga pengar på den
    tyvärr känner jag inte ägarna av de 9-5or som går eller gått som taxi i Lkpg eller Luleå
    Men jag kan bekräfta att de kan gå uppemot 20h per dag, dock inte 365dagar om året

    Vet däremot att vissa chafförer byter ut förarstolarna i SAABar som går i sådan trafik. Detta gällde även 9000 samt många andra märken
    Enligt en kompis som själv äger ett par taxibilar så är det bara Mercedes som har stolar som är riktigt riktigt bra
    Merca-stolarna kanske har hög kvalitet vad gäller slitageaspekten, men å andra sidan går de ju knappt att sitta i . Otroligt dålig sittkomfort!
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Merca-stolarna kanske har hög kvalitet vad gäller slitageaspekten, men å andra sidan går de ju knappt att sitta i . Otroligt dålig sittkomfort!
    Fel!
    "Min" taxi är en mb vito -04 (05?) och stolarna i den måste jag säga är grymt bekväma!... Sitter lätt 10-12h i den utan obehag! Däremot så sitter jag som en kratta i chefens 270TDi -05, dom stolarna går helt enkelt inte att ställa in bekvämt! Tror det har att göra med att man sitter mer upprätt och "riktigt" i viton...

    För att återgå till Viton så måste jag säga att den är väldans trevlig att köra, dom stora ytterbackspeglarna gör navigation i trånga utrymmen till en barnlek! Den togs ut 20´e April förra året och har nu rullat ca 14500 mil!

    ... Saabar som taxis har jag inga personliga erfarenheter av eftersom att jag aldrig har kört en själv, bara benz, passat och *urk* ford! Men dom på Pitetaxi som äger Saab verkar inte ha några större invändningar förut att dom kan vara en skvätt törstiga ibland...

    ... Skulle jag som det ser ut idag köpa en egen taxi så säger hjärtat Saab och hjärnan Mercedes! En 220 blir med rabatter är inte gruvligt mycket dyrare än en 2.2 och jag tror faktiskt dom håller för påfrestningarna snäppet bättre!

    Men privat skulle GIVETVIS Aeron regera!

    /mvh Mattias

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    144
    sätt 1-2st saab 9-5 kombis men majoriteten är citroen C5 & peugeot 406 dieselar
    SAAB 900s '96 2.0t automat

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    prata med en taxichafför han körde 9-5 diesel bilen funka bra sålänge service sköttes. bilarna här i thn går ca 10000-11000mil per år och byts ut var tredje år.
    Sunshine

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    59
    Far min kör taxi med en 9-5 2.2TiD. Han kör runt 10-12k mil per år. Hans nuvarande bil har rullat 25k och det har inte vart ett enda fel på den än.
    (forutom givetvis det vanliga förslitningsskadorna)
    Angående stolen så har den inte behövts bytas än och jag har aldrig hört honom klaga på komfort även fast han har dålig rygg sedan tidigare.
    Saab 9000 Talladega -89

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Merca-stolarna kanske har hög kvalitet vad gäller slitageaspekten, men å andra sidan går de ju knappt att sitta i . Otroligt dålig sittkomfort!
    Fel!
    "Min" taxi är en mb vito -04 (05?) och stolarna i den måste jag säga är grymt bekväma!... Sitter lätt 10-12h i den utan obehag! Däremot så sitter jag som en kratta i chefens 270TDi -05, dom stolarna går helt enkelt inte att ställa in bekvämt! Tror det har att göra med att man sitter mer upprätt och "riktigt" i viton...

    För att återgå till Viton så måste jag säga att den är väldans trevlig att köra, dom stora ytterbackspeglarna gör navigation i trånga utrymmen till en barnlek! Den togs ut 20´e April förra året och har nu rullat ca 14500 mil!

    ... Saabar som taxis har jag inga personliga erfarenheter av eftersom att jag aldrig har kört en själv, bara benz, passat och *urk* ford! Men dom på Pitetaxi som äger Saab verkar inte ha några större invändningar förut att dom kan vara en skvätt törstiga ibland...

    ... Skulle jag som det ser ut idag köpa en egen taxi så säger hjärtat Saab och hjärnan Mercedes! En 220 blir med rabatter är inte gruvligt mycket dyrare än en 2.2 och jag tror faktiskt dom håller för påfrestningarna snäppet bättre!

    Men privat skulle GIVETVIS Aeron regera!

    /mvh Mattias

    Det skiljer ganska mycket. Taxi köper en 9-5a kombi med "allt" utom nav o lucka för 250;- inkl moms. En ny E-klass kostar en 400;- Plus att den har ganska dåligt ryckte i St. pga av mycket strul. Sen har Saab ett väldigt förmånligt service avtal också. Sen vad det gäller stolarna så håller nog många med vad det gäller att Merca kanske håller längre men Saabens är skönare.
    _________________
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  18. #18
    Merca stolar är bara gjorda för feta tyskar, extremt dålig ergonomi. Klart sämre än både saab och volvos stolar.
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •