Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Montera kat på 9000T -88:a?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    645

    Montera kat på 9000T -88:a?

    Hej, en reservbil i familjen ska någon gång framöver få nytt avgas. Har en vanlig standardkat till övers, är det någon risk att slänga in den i systemet? Jag vet att det inte blir direkt bästa lösningen utan lambdastyrning men det blir väl inte sämre och hur mycket kan man tänka sig att den hjälper? Fortsätta med samma CO-inställning?

    Bilen får bara jobba vid någon eller ett par omkörningar i veckan, ej trimmad, alltså ej orolig över prestandasänkning...
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    är den regbesiktar den katt? annars borde det väl bli probs vid besiktningen. inte säker men dom har ju alltid nått att klaga över
    Subaru Legacy

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Katten stryper ju bara. Varför skulle man vilja sätta in en katt i en bil som inte behöver en sån? Kommer att märkas på förbrukningen.
    9000 CSE 2,0T -93, SÅLD
    9-5 Aero Kombi Automat -02 SÅLD
    9-3 2,0T SC -08 Automat

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av The Duke
    Katten stryper ju bara. Varför skulle man vilja sätta in en katt i en bil som inte behöver en sån? Kommer att märkas på förbrukningen.
    miljösynpunkt kanske?
    Subaru Legacy

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Citat Ursprungligen postat av davva

    miljösynpunkt kanske?
    Jo, för en bil hit eller dit gör JÄTTESTOR skillnad...
    9000 CSE 2,0T -93, SÅLD
    9-5 Aero Kombi Automat -02 SÅLD
    9-3 2,0T SC -08 Automat

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    645
    Citat Ursprungligen postat av davva
    Citat Ursprungligen postat av The Duke
    Katten stryper ju bara. Varför skulle man vilja sätta in en katt i en bil som inte behöver en sån? Kommer att märkas på förbrukningen.
    miljösynpunkt kanske?
    Det var tanken, varför ha en kat i garaget om den kan användas? Den hade inte kat från början...
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av The Duke
    Citat Ursprungligen postat av davva

    miljösynpunkt kanske?
    Jo, för en bil hit eller dit gör JÄTTESTOR skillnad...
    kanske inte det men det är ju mest att man kanske känner sig som ett miljösvin. Har inte katt på min heller för den delen, bryr mig inte så hårt men det finns andra som gör det
    Subaru Legacy

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av T
    Citat Ursprungligen postat av davva
    Citat Ursprungligen postat av The Duke
    Katten stryper ju bara. Varför skulle man vilja sätta in en katt i en bil som inte behöver en sån? Kommer att märkas på förbrukningen.
    miljösynpunkt kanske?
    Det var tanken, varför ha en kat i garaget om den kan användas? Den hade inte kat från början...
    avgasvärdena borde ju förändras, ring på SPB å fråga om det bara är att eftermontera en katt, det är nog det bästa alternetivet. hur det blir med lamban vet jag ej
    Subaru Legacy

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av The Duke
    Citat Ursprungligen postat av davva

    miljösynpunkt kanske?
    Jo, för en bil hit eller dit gör JÄTTESTOR skillnad...
    Om jag skiter i att betala skatt, vad spelar det då för roll? Alla ni andra gör nog det, så det räcker åt staten ändå.....

    Med andra ord håller jag inte med i din kommentar.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    645
    Citat Ursprungligen postat av davva
    ring på SPB å fråga om det bara är att eftermontera en katt
    Och de tyckte jag skulle kontakta Saab. Som parentes nämnde de att det frivilligt monterats kat på bilar under 80-talet. Så, ingen här som har någon aning om ungefärlig verkan av en kat på en äldre bil?
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av T
    Citat Ursprungligen postat av davva
    ring på SPB å fråga om det bara är att eftermontera en katt
    Och de tyckte jag skulle kontakta Saab. Som parentes nämnde de att det frivilligt monterats kat på bilar under 80-talet. Så, ingen här som har någon aning om ungefärlig verkan av en kat på en äldre bil?
    En kat vill ju ha ett lambda-värde på 1,0 för att rena som bäst. Troligen ligger din bil på uppåt 1,1 i lambda, då det är mer bränsleekonomiskt (magert). Det gör i så fall att kat:en inte har full reningsgrad, men exakt hur mkt sämre vet jag inte. Se bara till att din kat är dimenssionerad för motorns effekt, annars blir det svettigt för turbon. För övrigt ser jag inga större faror med det hela annat än att du tappar en näve hästar.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    645
    Tackar för svaret, katten är från en nyare 2.0T och den äldre bilen är s a s pensionerad som andrabil i föräldrarnas lite försiktigare ägo - får knappast jobba över 3500rpm ens någon gång... Men ibland blir det en tur på 25-30 mil enkel väg.
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    framförallt kommer kattstackarn må dåligt ganska fort om bränsleluftblandningen inte är den rätta.. kommer alltid att lukta bränd kisse alltså.. Finns en och annan katbil utan lambda.. inget trevligt...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Katalysator på oreglerad bil funkar rätt skapligt, har själv haft det på förgasarbilar. HC och CO värden droppar rätt skapligt, vilket noterades vid ett SBP besök, "va ju rätt bra de här" sa snubben, mmmm sa jag.
    Lite senare när bilen inspekterades under, så uppstod viss förvirring eftersom avgaset såg rätt fult ut, en rätt lång bit från en 9-3 var ditsvetsat för att ersätta röret från grenklykan till bakaxeln. Kan ju säga att det passade inte helt optimalt....

    Tillsist frågades om anledningen till detta underliga rörmokeri, varvid jag berättade....

    Det är helt frittfram att montera katalysatorer på oreglerade bilar.
    Tändsystem som är i form, för att undvika misständningar, är ett måste.
    Att katalysatorn skulle pajja bara för att "bilen kan gå fett" är ju bara hur dumt som helt, vad TROR ni händer när man åker turbo o står på järnet ?
    Inte åker man lambda 1 precis.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    645
    Tackar för svaren i tråden, katten ska in i avgasernas väg så fort tillfälle ges!
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

Liknande ämnen

  1. Svårstartad 9000t 96
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 12:05
  2. Farthållare 9000T-91
    Av saab9000turbo-92 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 14:16
  3. Adaption 9000T -88
    Av MrMonza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 12:22
  4. Vad ska jag ge för en 9000T -88??
    Av Tommynr1 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2003-12-19, 15:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •