Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 110 av 110

Ämne: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

  1. #101
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av root
    Kan du bevisa att all mjukvara på ECUproject, idag, imorgon och resten av det forumets livstid, inte kommer att innehålla mjukvara som helt eller delvis kommer från någon av våra trimleverantörer så är det helt OK att länka dit.

    Kan du inte det? Nej, inte vi heller. Just därför säger vi NEJ.
    Om vi säger att forumets officiella policy skulle vara att inte tillåta publicering av kopierade program, skulle karantänen mot Ecuproject kunna hävas?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  2. #102
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av root
    Kan du bevisa att all mjukvara på ECUproject, idag, imorgon och resten av det forumets livstid, inte kommer att innehålla mjukvara som helt eller delvis kommer från någon av våra trimleverantörer så är det helt OK att länka dit.

    Kan du inte det? Nej, inte vi heller. Just därför säger vi NEJ.
    Om vi säger att forumets officiella policy skulle vara att inte tillåta publicering av kopierade program, skulle karantänen mot Ecuproject kunna hävas?

    J.K Nilsson
    Problemet är väl fortfarande att bevisa vad som är kopierat och inte?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #103
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Jo men hur bevisar man något som inte finns? Vetenskapen har slutat grubbla över det för att det går inte. Men jag ser inte det som ett problem, om det inte omnämns som ett program till bil XY Mappat av firma Z så finns det ju ingen koppling till kunskapen eller mapparna i programet. Då blir det helt plötsligt ett okänt program.

    J.K Nilsson
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-25 klockan 21:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #104
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Om vi säger att forumets officiella policy skulle vara att inte tillåta publicering av kopierade program, skulle karantänen mot Ecuproject kunna hävas
    Om ECUproject publicerar program eller tillåter länkar till urlästa program som modifierats av våra sponsorer och/eller rabattgivare - nej, tyvärr.

    Jag ser dock det här som en storm i ett vattenglas från ett fåtal användares sida. Det är trots allt "bara" ett fåtal användare som är intresserade av att pula med det här (i förhållande till det totala antalet aktiva deltagare på forumet, likväl som antalet klubbmedlemmar) - alltså är det för vår del inget problem alls att ha de här "begränsningarna" i dagsläget.

    Om de här "begränsningarna" blir ett problem längre fram så löser vi det då - men inte förrän det faktiskt blir ett problem. (Som t.ex. när ämnet i sig blir mycket mer populärt att diskutera än vad själva begränsningarna i sig är, och det blir många deltagare.)

    Tills dess - använd sunt förnuft när ni diskuterar. Ni är intelligenta människor, med huvudet på skaft. Använd det när ni skriver inlägg, och försök förstå vad det är vi inte vill/kan se på forumet.

    Att kasta ur sig 200 påhittade exempel och kräva att vi ska förklara hur varje enskilt ärende ska hanteras eller om det är OK blir bara fel hur man än vrider och vänder på det. Så länge ni använder insidan av huvudet för att förstå vad vi inte kan tillåta på forumet, istället för att anstränga er för att hitta "kryphål", så kommer det inte att bli några problem! Som LM skrev tidigare - varningar och avstängningar är jäkligt ovanligt på det här forumet.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  5. #105
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    283

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Nu var tråden om T7suite låst igen då. Lite synd faktiskt, men men..

  6. #106
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Nu var tråden om T7suite låst igen då. Lite synd faktiskt, men men..
    Ja det var tråkigt :/ förmodligen var det jag som fick dem stängd då jag troligen pratade för "öppet" om vad jag använt mig av för fil. Jag beklagar det verkligen, trodde att man kunde diskutera vilka filer som helst, bara man inte länkade dem osv. Hur som helst; sorry

    Marz

  7. #107
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Nu var tråden om T7suite låst igen då. Lite synd faktiskt, men men..
    Jag tycker också det är bedrövligt synd att vuxna människor måste försöka hävda sig genom att medvetet bryta mot såväl forumreglerna som det förtydligande som gjorts ett flertal gånger den tråden.

    Även om det inte borde behövas kommer detta förtydligande en extra gång så men jag tycker samtidigt att ni som sköter er bör ta de forumkamrater som INTE gör det hampan då det annars kommer att sluta med att det blir totalstopp för dylika diskussioner.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Tråden låses upp då vi (Moderatorer/Admin/Styrelse) har diskuterat och bollat igenom saken. Då vi inte alla var ense så var det lite svårt och det har dragit ut på tiden men jag tror och hoppas att vi har hittat en medelväg som kan fungera för samtliga. Vad vi kommit fram till kan skrivas i två huvudsakliga punkter.

    Punkt 1: Med risk för spridning av komersiella trimmjukvaror på forumet så kommer vi inte att tillåta vissa länkar till utomstående websidor där färdiga trimmjukvaror finns då det kommer att bli för svårt för oss moderatorer att kontrollera vad som är egenhändigt ihopsnickrade program och komersiella program kopierade från någon trimleverantör. Att hjälpa till att sprida kopierade program från någon trimleverantör, (eller Saab själva) är inte riktigt förenligt med klubbens intressen i stort. Därför har vi beslutat att inte tillåta varken länkar till sidor med trimmjukvaror eller att trimmjukvaror direktlänkas på detta forumet. Vill de som håller på med bilens mjukvara hitta sådana programvaror så får de söka reda på det utanför det här forumet.

    Punkt 2: Vi har också beslutat att den här typen av diskussion om mjukvarutrim, länkar till fria programvaror som exempelvis T7 Suite eller instruktioner om hur man ändrar bilens programvara i dagsläget inte bryter mot klubbens eller forumets intressen och därför är helt okej att diskutera och starta trådar om så länge de inte på ett eller annat vis bryter mot Punkt 1.

    Det vi har kommit fram till kan komma att föras in i forumets regler om vi kommer fram till att så krävs.

    Hoppas ni har förståelse för vårat beslut och att beslutet är taget med försök att få det så bra som möjligt för alla parter.

    Tråden härmed öppen för fortsatt diskussion, dock har visst innehåll (vissa länkar) tagits bort med hänvisning till punkt 1.

    Mvh/
    Moderatorerna
    Man behöver i mina ögon INTE vara Einsteins halvbror för att kunna tolka även avsikten med detta men om någon ändå är osäker så bör man ta kontakt med någon av moderatorerna för rådgivning INNAN man postar det tveksamma.

    Edit: Tråden kommer att låsas upp när den rensats lite men fresta inte på tålamodet för mycket då det vore betydligt enklare att låta den förbli låst.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #108
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Det finns svenska forum för att snacka seriös Trionictrimmning. Problemet verkar vara att i plaskdammen STCS så är medlemmarna karlar nog att till och svetsa fjäderben men när det kommer till ettor och nollor i en liten enchipsdator med lite kringhörande anpassningskretsar då är det helt plötsligt bara vissa husgudar som duger.

    Sagt med ironi mot användare som retar upp sig något så gud förbannat när något sägs eller antyds mot viss Borlängebaserad trimmfirma eller diton i Örebro.

    Det är bara lite trist att det skall vara så hårda regler när det uppenbart är ett fåtal som tagit steget.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  9. #109
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Det finns svenska forum för att snacka seriös Trionictrimmning. Problemet verkar vara att i plaskdammen STCS så är medlemmarna karlar nog att till och svetsa fjäderben men när det kommer till ettor och nollor i en liten enchipsdator med lite kringhörande anpassningskretsar då är det helt plötsligt bara vissa husgudar som duger.

    Sagt med ironi mot användare som retar upp sig något så gud förbannat när något sägs eller antyds mot viss Borlängebaserad trimmfirma eller diton i Örebro.

    Det är bara lite trist att det skall vara så hårda regler när det uppenbart är ett fåtal som tagit steget.

    J.K Nilsson
    Som jag ser det har ni fritt fram att prata om hur olika inställningar påverkar varandra och hur mappar hör ihop. Intresset här på forumet har dock för detta varit väldigt svagt, ja nästan obefintligt.

    Den största delen verkar mest ha intresserat sig för själva programmeringen.

    Att gå igenom hur man anpassar Trionic 7 för luftmassa över 340gram/s eller enbart hur man går tillväga för att ta fram en egen bränslemapp ser vi inte mycket av här.

    Det är i mångt och mycket upp till er forumanvändare vad forumet blir till inom vissa självklara ramar.

    Vill också poängtera att vi har inga sponsorer vad jag vet i varken Borlänge eller Örebro. Att hela tiden komma kastande med att Nordic eller Maptun styr forumet börjar jag bli otroligt trött på. Det har aldrig så varit och så länge inte STCS genom dess styrelse som är förtroende valda av medlemmarna beslutar om något annat, inte heller att bli så i framtiden.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  10. #110
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Den största delen verkar mest ha intresserat sig för själva programmeringen.
    Vilket i och för sig är grunden men det kommer ett efteråt som blir lite svårare här.

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Att gå igenom hur man anpassar Trionic 7 för luftmassa över 340gram/s eller enbart hur man går tillväga för att ta fram en egen bränslemapp ser vi inte mycket av här.
    Det här tyckte jag var svårt att få ett bra svar på och jag känner inte för att utforska gränser. Som jag ser det är det no no på att visa exempel (bild av en tabell och grafiskt som mapp), det kan ju vara kopierat av någon sponsor eller rabattgivare. Jag skulle vilja kunna använda en lämplig fildelningsserver och kunna använda mitt program i min box som exempel och resonemang på forumet och olika varianter av si och så. Men det är ju inte heller godkänt. Att mappa Trionic här känns lite som Hasse Alfredssons "Ormtjusaren på Kiviks marknad".

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Trionic 5.2 med TCS konvertera till Trionic 5.2 utan TCS
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:41
  2. Haha, snacka om hästkrafter.........
    Av Canada2000 i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 12:36
  3. Snacka om röta alltså
    Av TurboNico i forum Tidsfördriv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 01:47
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 21:42
  5. Förbjudet med dimljus +halvljus?
    Av amethystium i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 10:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •