Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 110

Ämne: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

  1. #41
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    För att sen dra upp den biten med just piratkopior.
    Helt onödigt. Vi kallar det inte för piratkopia - vi säger inte ens att det är olagligt!

    Det vi säger är att vi inte vill försämra relationerna med framför allt sponsorer, men inte heller relationer med rabattgivare och andra företag som riktar sig till just SAAB-ägare.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  2. #42
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Självklart kommer det dyka upp diskussioner som ligger på gränsen till det tillåtna men det lär väl hanteras på samma sätt som övriga brott mot forumets regler.
    Självklart: Hellre fälla än fria.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #43
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Men skulle man kunna göra så här? Jag säger att det som skulle svara på frågan eller vara en del i frågeställningen skulle finnas i denna post: viewtopic.php?p=13868#p13868 på ECUproject? Jag har ju inte länkat till forumet bara talat om var på det forumet det finns.
    Om vi ändrar "LÄNKA" till "LÄNKA ELLER PÅ ANNAT SÄTT HÄNVISA" - blir det lättare att förstå vad vi är ute efter då ?

    Vi har betydligt bättre saker för oss än att föra en debatt på den här nivån. Vill du eller andra ventilera era åsikter - försök att komma med konstruktiva förslag istället.
    Jag försöker ju komma med konstruktiva idéer. Nu föreslog jag ett alternativ till att direkt länka men nu tilläger du att det verkar vara förbjudet att ens nämna det forumets namn. Så du behöver inte vara snarstucken eller nedlåtande för det. Hur vill du att jag skall vara konstruktiv? Svälja det ni säger?

    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Om jag skulle skapa en sida där jag samlar mjukvaror som jag mappat själv eller som Mackan mappat skulle det vara ok? Jag skulle säga nej eftersom alla mjukvaror som används i standardtrionictuning är kopior av saabs-program.
    Det ska vara helt OK att lägga ut originalmjukvaror med egna modifikationer. Vi har tolkat det hela som att det är helt OK att göra vad man vill med mjukvaran som följde med bilen från fabrik.
    Men får jag länka till den ifrån detta forum?

    Citat Ursprungligen postat av root
    Samma sak borde således gälla trimfirmor, men då vi vill hålla oss på god fot med dessa - sponsorer eller inte - så har vi valt att inte tillåta länkar, hänvisningar eller på något annat sätt underlätta en spridning av dessa som inte är godkänd av dem.
    Så då får jag inte nämna att svaret på en fråga finns på ecuprojectforumet?

    Citat Ursprungligen postat av root
    Det här kan säkerligen blötas och stötas i all oändlighet, men det här är vår tolkning.

    Var vänlig acceptera den utan att försöka göra just denna tolkning till en debatt.
    Men varför sade Kongo att det var öppet för diskussion då?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    För att sen dra upp den biten med just piratkopior.
    Helt onödigt. Vi kallar det inte för piratkopia - vi säger inte ens att det är olagligt!

    Det vi säger är att vi inte vill försämra relationerna med framför allt sponsorer, men inte heller relationer med rabattgivare och andra företag som riktar sig till just SAAB-ägare.
    Citat Ursprungligen postat av kongo
    Att hjälpa till att sprida kopierade program från någon trimleverantör, (eller Saab själva) är inte riktigt förenligt med klubbens intressen i stort. Därför har vi beslutat att inte tillåta varken länkar till sidor med trimmjukvaror eller att trimmjukvaror direktlänkas på detta forumet. Vill de som håller på med bilens mjukvara hitta sådana programvaror så får de söka reda på det utanför det här forumet.
    I den texten som beskriver vad stcs faktiskt kommit fram till i denna fråga så beskrivs det ju att det är just kopiering av annans mjukvara som ni inte vill ställa er bakom. Anses det då inte att mjukvarorna som kommer från ecuproject klassas som en "piratkopia"?

    Nu döms folk och mjukvaror innan "rättegång". Vad hände med "oskyldig tills motsatsen bevisats"?

    Finns det några konkreta bevis att någon av dessa mjukvaror som finns upplagda på ecuproject är en kopia av några av dom vanliga leverantörernas mjukvaror? Eller är detta bara antaganden som görs?

    Om jag eller någon annan på detta forum har knappat ihop en alldeles egen mjukvara som tillverkaren då vill sprida, kanske för att den fungerar bättre än andra mjukvaror på marknaden eller liknande, ska man då hindra detta även fast man inte tar något betalt för mjukvaran?

    Det ni gör nu är att dra allt över en och samma kant. Det finns faktiskt många på det stället som har tom bättre koll än dom flesta trimfirmorna på hur en mjukvara bör byggas upp för att fungera så bra som möjligt i bilen utan att dom kopierar andras mjukvaror.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #45
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av root
    Det vi säger är att vi inte vill försämra relationerna med framför allt sponsorer, men inte heller relationer med rabattgivare och andra företag som riktar sig till just SAAB-ägare.
    Så då är det inte ens en fråga att diskutera?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #46
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Nu döms folk och mjukvaror innan "rättegång". Vad hände med "oskyldig tills motsatsen bevisats"?
    Privata forum är inget rättegång, att ens använda dessa termer detta är ungefär som att protestera mot en utslängning ifrån krogen med hänvisning till Allemansrätten.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #47
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av root
    Det här kan säkerligen blötas och stötas i all oändlighet, men det här är vår tolkning.

    Var vänlig acceptera den utan att försöka göra just denna tolkning till en debatt.
    Men varför sade Kongo att det var öppet för diskussion då?

    J.K Nilsson
    Ursäkta. Det jag menade var att de regler vi har gäller från och med nu, men att vi naturligtvis som alltid är öppna för förslag.

    Ett jättebra sätt att få igenom ett förslag är att försöka förstå hela situationen och vad som är rimligt att faktiskt genomföra och inte enbart sin egen agenda för vad man själv tycker är viktigt.

    Med i den situationen är:

    * En grupp människor som helt vill förbjuda all diskussion what-so-ever om ämnet. Detta gäller såväl trådar som programvaror.

    * En grupp människor som helt vill tillåta all diskussion om ämnet. Däribland ladda ner alla former av trimprogramvara, helst direkt från forumet.

    * En grupp människor som har viljor någonstans mitt-i-mellan dessa första två viljor.

    * Rabattgivande/sponsrande företag som också sysslar med tuning vill av samma förståerliga orsaker inte att deras programvaror sprids för vinden på forumet (eller för den delen tipsas på forumet om var det går att ladda ner). Rabattgivande/sponsrande företag är viktiga för klubben, och framförallt klubbens medlemmar. Om ett rabbattgivande/sponsrande företag drar sig ur samarbetet med klubben (och att medlemmarna inte får rabatt där), är det verkligen värt att kunna skriva precis vad man själv känner, och sprida precis vilka trimprogram man känner för på forumet då?


    När du kombinerar de här fyra viljorna (med en hel del variation av de alla tusentals forumanvändare) och tar det med i beräkningarna så kan du börja utforma ditt förslag.

    Kommer du på ett bättre förslag än oss, MED ovan nämnda viljor, ja då ska vi gladeligen fundera över de beslut vi tagit och om inte ditt förslag är bättre.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #48
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Nu döms folk och mjukvaror innan "rättegång". Vad hände med "oskyldig tills motsatsen bevisats"?
    Privata forum är inget rättegång, att ens använda dessa termer detta är ungefär som att protestera mot en utslängning ifrån krogen med hänvisning till Allemansrätten.

    J.K Nilsson
    Helt sant det du säger. Men är det rätt att stänga ute folks skapelser från forumet innan man faktiskt tar reda på vart det kommer ifrån?

    Det är en sak att inte hänvisa till delar av forumet där det faktiskt förekommer kopierade mjukvaror men att hänvisa till egentillverkade skapelser borde väl ändå vara okej? Det är ju som att säga till någon "Din kompis snodde från oss så du får inte komma in i butiken"
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #49
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Det är en sak att inte hänvisa till delar av forumet där det faktiskt förekommer kopierade mjukvaror men att hänvisa till egentillverkade skapelser borde väl ändå vara okej? Det är ju som att säga till någon "Din kompis snodde från oss så du får inte komma in i butiken"
    Kan man på något sätt bevisa att programvaran man lägger upp inte ursprungligen kommer från någon trimfirma så ser jag inget problem med det.

    Det är det jag nämner i "reglerna" jag skrev i den "beryktade" tråden.
    Vi som moderatorer har väldigt svårt att kunna avgöra om ett program kommer direkt från Hirsch, Maptun, Speedparts, Etc. Eller om det är ett hemmapulat trim.

    Det är därför vi hellre kör det "safe" och i så fall låter bevisbördan hamna på er som lägger upp det programmet snarare än att klubben ska behöva stå till svars för vad separata användare på forumet (som kanske inte ens är med i klubben och kan "sabba" för forummedlemmar som är med i klubben) postar för saker för på forumet.

    Som sagt är det många viljor med i det här.

    Inte bara din vilja, utan många, MÅNGA andras.

    Att försöka göra alla viljor till lags och få till en bra lösning är banne mig inte lätt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #50
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Jag försöker ju komma med konstruktiva idéer. Nu föreslog jag ett alternativ till att direkt länka men nu tilläger du att det verkar vara förbjudet att ens nämna det forumets namn. Så du behöver inte vara snarstucken eller nedlåtande för det. Hur vill du att jag skall vara konstruktiv? Svälja det ni säger
    Ber om ursäkt. Jag kan ha tolkat det du skrev lite spydigare än jag borde ha gjort.

    Jag håller dock med Kongo - är man kompetent nog att pilla med T7Suite och liknande program för att modifiera något i sin bil så är man kompetent nog att använda Google för att söka efter information som vi inte vill se hänvisad till via forumet.

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av root
    Samma sak borde således gälla trimfirmor, men då vi vill hålla oss på god fot med dessa - sponsorer eller inte - så har vi valt att inte tillåta länkar, hänvisningar eller på något annat sätt underlätta en spridning av dessa som inte är godkänd av dem.
    Så då får jag inte nämna att svaret på en fråga finns på ecuprojectforumet?
    Om frågan, hur den än må vara formulerad, är var man hittar ett steg exempelvis från Hirsch eller Speedparts - nej, den frågan kommer inte att få finnas kvar länge oavsett. Tryck på rapporteringsknappen istället om du ser den.

    Det ligger trots allt i allas vårt intresse att se till att klubben kommer överens med kommersiella aktörer, sponsorer likväl som rabattgivare.

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Men varför sade Kongo att det var öppet för diskussion då?
    Beslutet är öppet för diskussion. Vår tolkning av vad man får göra med mjukvaran är det inte. OBS - vi säger inte att det är olagligt, utan helt enkelt att vi inte tillåter det.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Som medlem av både klubb och forum önskar jag då fråga detta:
    Gör jag fel när jag i både signatur och min projekttråd nämner att min programvara kommer från ECUproject?
    Moderator får gärna svara direkt här, eller om det passar bättre PMa mig så ska jag se till att rätta till eventuella felaktigheter och regelbrott.


    I övrigt vill jag bara tillägga i debatten att jag hoppas att vi kommer fram till en bra kompromiss så att vi alla kan samverka och göra det vi tycker är skoj.
    Jag tycker att "OpenSource" är enormt eggande, oavsett om det är ett UNIX-baserat system eller kanske Trionic.
    ...fast ibland är jag bra jävla lat och beställer gärna från en firma där man både får all hjälp man önskar + eventuella garantier...
    Hoppas att dessa valmöjligheter ska vara möjliga att både diskutera och förmedla till forumbesökare/-användare.


    Mvh Johan

  12. #52
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Ett jättebra sätt att få igenom ett förslag är att försöka förstå hela situationen och vad som är rimligt att faktiskt genomföra och inte enbart sin egen agenda för vad man själv tycker är viktigt.
    Förstå är en sak och acceptera är en annan. Jag har svårt att förstå alla aspekter i detta, vi medlemmar i klubben tillåts ju ventilera våra åsikter om sponsorernas produkter, kundbemötande, m.m. Inte stängs diskussioner där någon tycker att vissa medarbetare på Speedparts är usel på kundbemötande, Mobil1 oljor suger et.c.

    Jag tycker att reaktionen på detta specifika ämne är närmast panikartat.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Med i den situationen är:

    * En grupp människor som helt vill förbjuda all diskussion what-so-ever om ämnet. Detta gäller såväl trådar som programvaror.

    * En grupp människor som helt vill tillåta all diskussion om ämnet. Däribland ladda ner alla former av trimprogramvara, helst direkt från forumet.

    * En grupp människor som har viljor någonstans mitt-i-mellan dessa första två viljor.

    * Rabattgivande/sponsrande företag som också sysslar med tuning vill av samma förståerliga orsaker inte att deras programvaror sprids för vinden på forumet (eller för den delen tipsas på forumet om var det går att ladda ner).
    Som jag ser det så tycker jag att åsikter som vill förbjuda vissa diskussioner som är inom ramen för forumet och lagliga inte mycket att lyssna till. Vi har ju klistrade trådar om hur man kan förstöra en gamal T8-motor genom att löda i APC, vi har beskrivning om Mega Squirt. Att då hävda att man måste ta hänsyn till dom i punkten i nummer 1 är hyckleri. En kompromiss med nummer 1 kommer aldrig att kunna göras. Är dom måne förklädda nummer 4 kanske?

    I mitt förslag som Root sågade så var det inte en direktlänk till ett visst forum utan en hänvisning till var på det forumet en viss sak finns, en uppgift som dessutom ligger inom ramen för önskemålen i punkterna 2 till 4. Jag kan förstå och acceptera att vi inte ger länkar till inlägg där man kan ladda ner mjukvaror. Men jag ser inte varför det skulle vara förbjudet att säga att svaret eller del av diskussionsfrågan ligger på ett visst ställe på det förbjudna forumet. Kanske är svaret att det är förbjudet att skriva Ecuproject?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Rabattgivande/sponsrande företag är viktiga för klubben, och framförallt klubbens medlemmar. Om ett rabbattgivande/sponsrande företag drar sig ur samarbetet med klubben (och att medlemmarna inte får rabatt där), är det verkligen värt att kunna skriva precis vad man själv känner, och sprida precis vilka trimprogram man känner för på forumet då?
    Om jag svarar för min egen del så är klubbens aktiviteter inte till mycket nytta. Jag har inte sett något som det är värt att åka närmare hundra mil enkel väg för. Rabattgivarna har jag svårt att se att dom skulle vilja dra sig bort. Som Cedette skrev så är det inte bara mjukvaran man betalar för utan även en del annat. Support, märke och enkelhet är viktiga värden för många, att Trimfirmor skulle sluta ge rabatt till STCS-medlemmar ser jag som

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    När du kombinerar de här fyra viljorna (med en hel del variation av de alla tusentals forumanvändare) och tar det med i beräkningarna så kan du börja utforma ditt förslag.

    Kommer du på ett bättre förslag än oss, MED ovan nämnda viljor, ja då ska vi gladeligen fundera över de beslut vi tagit och om inte ditt förslag är bättre.
    Som jag har förstått dig och Root så är det omsorgen om sponsorerna som det hänger på och då är det inte mycket till förslag utifrån utan "bara" att försöka få acceptans ifrån sponsorerna för hur forumets moderatorer skall hantera frågan.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #53
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    [quote=root]
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Jag försöker ju komma med konstruktiva idéer. Nu föreslog jag ett alternativ till att direkt länka men nu tilläger du att det verkar vara förbjudet att ens nämna det forumets namn. Så du behöver inte vara snarstucken eller nedlåtande för det. Hur vill du att jag skall vara konstruktiv? Svälja det ni säger
    Ber om ursäkt. Jag kan ha tolkat det du skrev lite spydigare än jag borde ha gjort.

    Jag håller dock med Kongo - är man kompetent nog att pilla med T7Suite och liknande program för att modifiera något i sin bil så är man kompetent nog att använda Google för att söka efter information som vi inte vill se hänvisad till via forumet.

    Citat Ursprungligen postat av "J.K Nilsson":23w5fgy1

    Så då får jag inte nämna att svaret på en fråga finns på ecuprojectforumet?
    Om frågan, hur den än må vara formulerad, är var man hittar ett steg exempelvis från Hirsch eller Speedparts - nej, den frågan kommer inte att få finnas kvar länge oavsett. Tryck på rapporteringsknappen istället om du ser den.

    Det ligger trots allt i allas vårt intresse att se till att klubben kommer överens med kommersiella aktörer, sponsorer likväl som rabattgivare.

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Men varför sade Kongo att det var öppet för diskussion då?
    Beslutet är öppet för diskussion. Vår tolkning av vad man får göra med mjukvaran är det inte. OBS - vi säger inte att det är olagligt, utan helt enkelt att vi inte tillåter det.[/quote:23w5fgy1]
    Som jag förstår ditt inlägg så vill ni inte se länkar till mjukvaror. Jag har inte förspråkat kopiering av mjukvaror till offentlighetens ljus, varken här eller på Ecuproject. Jag har till och med uttryckt mina tvivel till det lämpliga att lägga ut utlästa trimprogram på ecuproject till forumägaren, originalprogram däremot ser jag som annat, kanske jag har en släng av dubbelmoral.

    Det mycket kunskap att mappa själv på det forumet, både till T5 och T7, LH-jetronic och snart till Motronic som jag tycker är för värdefull att inte utnyttja här. Mina förslag har överhuvudtaget inte rört att länka till olämpliga mjukvaror utan till den kunskap som finns på forumet. Svårigheten kan bli där man diskuterar ett mjukvarurelaterat problem där hjälpen finns på Ecuproject men också en kopia av den fil som har problemet. Men det tycker jag är en separat fråga, skiljd ifrån frågan att länka till andra saker på ecuproject. Om du kollade min hänvisning så såg du var det en annons för anslutningsdon till Trionicboxar.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  14. #54
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Det är därför vi hellre kör det "safe" och i så fall låter bevisbördan hamna på er som lägger upp det programmet snarare än att klubben ska behöva stå till svars för vad separata användare på forumet (som kanske inte ens är med i klubben och kan "sabba" för forummedlemmar som är med i klubben) postar för saker för på forumet.
    Ursäkta franskan men hur i hela helvetet skall vi kunna bevisa att det är vi som står för mappningarna? Jag har sett ett fåtal tuningspecifika märkningar av filerna, dock bara på T5 program, inte i T7 program. Vissa mappningar kan man se bär vissa signaturer av vem som mappat. Spett, slägga och eventuellt bomull i örat på spikmapparna är lite ledtrådar till vad man kan titta på.

    Om jag skulle länka till en mjukvara som jag mappat och Maptun säger att det är dom som står för den så är det bara ord mot ord, hur skulle bevisen för min oskuld se ut?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  15. #55
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Instämmer med detta. Jag kan tänka mig att även dessa företag har vart in och snokat på ecuproject och även dom kan gå in där och "kopiera" användarnas mjukvara.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-25 klockan 21:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  16. #56
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Om jag skulle länka till en mjukvara som jag mappat och Maptun säger att det är dom som står för den så är det bara ord mot ord, hur skulle bevisen för min oskuld se ut?
    Instämmer med detta.
    Tänk, då förstår ni alltså vår synvinkel på varför vi väljer att agera på precis det sätt som vi gör. Hur ni än vrider och vänder på det hela så kommer det hela att mynna ut i "hur..." - och så länge det inte finns ett klockrent svar på den frågan så tycker åtminstone jag att ni ska fundera ut en lösning som är hållbar med alla tidigare nämnda aspekter i åtanke istället för att säga att det inte känns bra.

    I övrigt så löser vi problemen om de uppstår. Vi behöver inte ha ett klockrent svar på allt idag så länge det öht inte finns någon sådan situation, för helvete vad vi skulle behöva jobba för att täcka allt som någonsin kan hända på forumet och få ner det i regler så att alla kan läsa innantill utan att kunna missförstå - inte ens om man vill missförstå!

    Sunt förnuft räcker jävligt långt.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  17. #57
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Som jag förstår ditt inlägg så vill ni inte se länkar till mjukvaror. Jag har inte förspråkat kopiering av mjukvaror till offentlighetens ljus, varken här eller på Ecuproject. Jag har till och med uttryckt mina tvivel till det lämpliga att lägga ut utlästa trimprogram på ecuproject till forumägaren, originalprogram däremot ser jag som annat, kanske jag har en släng av dubbelmoral.

    Det mycket kunskap att mappa själv på det forumet, både till T5 och T7, LH-jetronic och snart till Motronic som jag tycker är för värdefull att inte utnyttja här. Mina förslag har överhuvudtaget inte rört att länka till olämpliga mjukvaror utan till den kunskap som finns på forumet. Svårigheten kan bli där man diskuterar ett mjukvarurelaterat problem där hjälpen finns på Ecuproject men också en kopia av den fil som har problemet. Men det tycker jag är en separat fråga, skiljd ifrån frågan att länka till andra saker på ecuproject.
    Dubbelmoral vet jag inte - men jag tror du slår huvudet på spiken på något sätt. Vi vill i dagsläget inte på något som helst sätt förbjuda diskussioner som involverar T7Suite, och om någon har problem att få till något med sin egenhackade (original)mjukvara så är det, åtminstone i mina ögon, självklart att personen i fråga ska kunna ställa frågor här på forumet!

    Däremot så är det inte lika självklart att någon som har laddat ner Speedparts St 3 från nätet och vill ha hjälp med att ändra något i mjukvaran för att det ska passa just deras bil ska hitta någon direkt hjälp här på forumet - utan då är det självklart en hänvisning till Speedparts och låst tråd som gäller.

    Vad gäller annat innehåll på det aktuella forumet så kan man faktiskt översätta en hel del av den informationen som finns om man vill vara behjälplig. Det hjälper dels personen som har funderingar kring det hela, likväl som det ser till att fylla vårt forum med ännu mer kompetent information kring ämnet i fråga.

    Sedan har jag ryktesvägen fått höra att det finns lite tveksamheter kring T7Suite vad gäller vissa komponenter som vi kan komma att behöva ta hänsyn till längre fram - men så länge detta enbart är rykten så har vi inte agera. Vi förutsätter såklart att SAAB ser till att kontakta oss om det finns något problem kring detta.

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Om du kollade min hänvisning så såg du var det en annons för anslutningsdon till Trionicboxar.
    Jag vågar inte följa speciellt många av dina länkar, rätt vad det är så får jag nån elchocksterapi in action-sida i ansiktet som hämnd!
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  18. #58
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Som medlem av både klubb och forum önskar jag då fråga detta:
    Gör jag fel när jag i både signatur och min projekttråd nämner att min programvara kommer från ECUproject?
    Jag ser inget problem i just den punkten.
    Däremot kanske direktlänkar till ECUProject kan lämnas ute?
    Vi tillåter inte direktlänkar till Maptun, Nordic etc i signaturerna heller, så det är inte mer än rätt att det räcker med "ECU Project Steg ****" eller liknande där, utan direktlänk till ECUP, som jag tycker i alla fall.



    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    I övrigt vill jag bara tillägga i debatten att jag hoppas att vi kommer fram till en bra kompromiss så att vi alla kan samverka och göra det vi tycker är skoj.
    Det hoppas jag också.

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Ett jättebra sätt att få igenom ett förslag är att försöka förstå hela situationen och vad som är rimligt att faktiskt genomföra och inte enbart sin egen agenda för vad man själv tycker är viktigt.
    Förstå är en sak och acceptera är en annan. Jag har svårt att förstå alla aspekter i detta, vi medlemmar i klubben tillåts ju ventilera våra åsikter om sponsorernas produkter, kundbemötande, m.m. Inte stängs diskussioner där någon tycker att vissa medarbetare på Speedparts är usel på kundbemötande, Mobil1 oljor suger et.c.
    Det är skillnad på att ha åsikter om ett trimbolags kundbemötande och ladda ner deras programvara på forumet.

    Att folk ventilerar sina åsikter på forumet om trimfirmorna tycker trimfirmorna ingenting ont om. Att de dessutom får svara på den kritiken ger de möjlighet att försvara sig.

    Att trimfirmorna inte gillar att det trimprogram de har knåpat ihop och säljs till rabbatterade priser för STCS samtidigt som samma trimprogram skulle finnas för nerladdning på samma klubbs forum är väl inte direkt konstigt eller svårt att förstå?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Jag tycker att reaktionen på detta specifika ämne är närmast panikartat.
    Kan hålla med dig om det. Men detta är ett nytt ämne, och det är svårt att bli ense om hur vi ska lösa det. Därför kan det kanske tyckas mer panikartat än det egentligen är.

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Som jag ser det så tycker jag att åsikter som vill förbjuda vissa diskussioner som är inom ramen för forumet och lagliga inte mycket att lyssna till.
    Problemet är väl att de i "grupp nummer ett" inte håller med dig. Hur ska man kunna säga att en människas åsikter är direkt fel då det uppenbarligen inte är en exakt forskning vi pratar om utan just åsikter?

    Vi måste försöka lyssna på alla och få till en rimlig lösning som passar så många som möjligt.

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Vi har ju klistrade trådar om hur man kan förstöra en gamal T8-motor genom att löda i APC, vi har beskrivning om Mega Squirt. Att då hävda att man måste ta hänsyn till dom i punkten i nummer 1 är hyckleri. En kompromiss med nummer 1 kommer aldrig att kunna göras. Är dom måne förklädda nummer 4 kanske?
    Hur som helst så har vi många viljor att ta hänsyn till. Även om det så bara skulle finnas en kategori då varje kategori innehåller många människor.

    Nu är det folk som har uttryckt sitt missnöje med den här typen av trådar och då måste vi försöka ta ställning till det, även om man kan kalla de för hycklare för att de inte har åsikter om Megasquirt eller APC-lödning.

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    I mitt förslag som Root sågade så var det inte en direktlänk till ett visst forum utan en hänvisning till var på det forumet en viss sak finns, en uppgift som dessutom ligger inom ramen för önskemålen i punkterna 2 till 4. Jag kan förstå och acceptera att vi inte ger länkar till inlägg där man kan ladda ner mjukvaror. Men jag ser inte varför det skulle vara förbjudet att säga att svaret eller del av diskussionsfrågan ligger på ett visst ställe på det förbjudna forumet. Kanske är svaret att det är förbjudet att skriva Ecuproject?
    Det blir fånigt, ja. Men problemet är att på ECUproject så finns trimprogramvaror av sådant slag som inte klubben vill hjälpa till att sprida.

    Om man ska godkänna att man länkar till ett visst inlägg eller inte kan inte jag svara på i dagsläget. Just nu har vi så att säga kört "safe" genom att ta bort länken till ECUProject, men om det ska inskränkas till att enbart vara länkar till huvudsidan, bara rena länkar till trimprogramtrådar, eller hela ECUproject känner jag mig inte beredd att svara konkret på i dagsläget.

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Om jag svarar för min egen del så är klubbens aktiviteter inte till mycket nytta. Jag har inte sett något som det är värt att åka närmare hundra mil enkel väg för. Rabattgivarna har jag svårt att se att dom skulle vilja dra sig bort. Som Cedette skrev så är det inte bara mjukvaran man betalar för utan även en del annat. Support, märke och enkelhet är viktiga värden för många, att Trimfirmor skulle sluta ge rabatt till STCS-medlemmar ser jag som
    Men precis som du skriver, om du svarar för egen del så betyder det ju inte rimligtvis att andra tycker samma sak, eller hur?

    Om DU inte tycker det är värt att vara med i klubben, eller om DU inte tycker att våra sponsorer eller rabattgivare ger tillräckligt bra erbjudanden för att gå med i klubben så kanske det ändå finns folk som GÖR det och skulle bli lessna om någon rabattgivare/sponsor drog bort samarbetet med klubben.

    Att du inte ser det som sannolikt att någon sponsor/rabattgivare skulle dra sig ur samarbetet med klubben för att vi tillåter deras trimprogramvara på forumet, spelar i sammanhanget ingen roll.

    Det här är inte menat att vara spydigt, uppfattas det så så ber jag om ursäkt, men just den saken tror jag faktiskt att vi som driver forumet måste få avgöra själva snarare än att du, som faktiskt inte har insikt i vilka diskussioner och tongångar som vi haft bakom kulisserna, kan tala om vad som är sannolikt eller inte och vilka aspekter vi måste ta hänsyn till och inte.

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Som jag har förstått dig och Root så är det omsorgen om sponsorerna som det hänger på och då är det inte mycket till förslag utifrån utan "bara" att försöka få acceptans ifrån sponsorerna för hur forumets moderatorer skall hantera frågan.
    Inte enbart, men till stor del, ja.

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Ursäkta franskan men hur i hela helvetet skall vi kunna bevisa att det är vi som står för mappningarna?

    Om jag skulle länka till en mjukvara som jag mappat och Maptun säger att det är dom som står för den så är det bara ord mot ord, hur skulle bevisen för min oskuld se ut?
    Vill återigen inte verka spydig, är inte menat som det, men ÄNTLIGEN verkar du precis ha förstått vårat problem!

    Ursäkta franskan men hur i hela helvetet ska vi som moderatorer kunna veta att dom program ni lägger på forumet inte kommer från någon av våra sponsorer/rabattgivare?

    Ser du vår problematik?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  19. #59
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Instämmer med detta.
    Tänk, då förstår ni alltså vår synvinkel på varför vi väljer att agera på precis det sätt som vi gör. Hur ni än vrider och vänder på det hela så kommer det hela att mynna ut i "hur..." - och så länge det inte finns ett klockrent svar på den frågan så tycker åtminstone jag att ni ska fundera ut en lösning som är hållbar med alla tidigare nämnda aspekter i åtanke istället för att säga att det inte känns bra.

    I övrigt så löser vi problemen om de uppstår. Vi behöver inte ha ett klockrent svar på allt idag så länge det öht inte finns någon sådan situation, för helvete vad vi skulle behöva jobba för att täcka allt som någonsin kan hända på forumet och få ner det i regler så att alla kan läsa innantill utan att kunna missförstå - inte ens om man vill missförstå!

    Sunt förnuft räcker jävligt långt.
    Så innan vi har det där klockrena svaret som du nämner flera gånger så är det bättre att förbjuda ecuproject och all hänvisning dit tills vidare när ni själva inte vet hur det ska bevisas om mjukvaran som "sprids" där är egentillverkad eller kopierad? Låter ju mest som ett förbud utan egentliga grunder utan bara massa antaganden. Eller har jag fel?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  20. #60
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Som medlem av både klubb och forum önskar jag då fråga detta:
    Gör jag fel när jag i både signatur och min projekttråd nämner att min programvara kommer från ECUproject?
    Jag ser inget problem i just den punkten.
    Däremot kanske direktlänkar till ECUProject kan lämnas ute?
    Vi tillåter inte direktlänkar till Maptun, Nordic etc i signaturerna heller, så det är inte mer än rätt att det räcker med "ECU Project Steg ****" eller liknande där, utan direktlänk till ECUP, som jag tycker i alla fall.



    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    I övrigt vill jag bara tillägga i debatten att jag hoppas att vi kommer fram till en bra kompromiss så att vi alla kan samverka och göra det vi tycker är skoj.
    Det hoppas jag också.
    Tack för bra svar Kongo!
    Jag editerade signaturen och tog bort ".com" för att kanske göra signaturen än mer korrekt...
    Ett förtydligande dock, är det ok med direktlänkar i min projekttråd eller ska jag redigera även dessa?




    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Ursäkta franskan men hur i hela helvetet skall vi kunna bevisa att det är vi som står för mappningarna?

    Om jag skulle länka till en mjukvara som jag mappat och Maptun säger att det är dom som står för den så är det bara ord mot ord, hur skulle bevisen för min oskuld se ut?
    Vill återigen inte verka spydig, är inte menat som det, men ÄNTLIGEN verkar du precis ha förstått vårat problem!

    Ursäkta franskan men hur i hela helvetet ska vi som moderatorer kunna veta att dom program ni lägger på forumet inte kommer från någon av våra sponsorer/rabattgivare?

    Ser du vår problematik?
    Jag förstår precis vad du menar. Det här är svårt.
    Mig veterligen finns det inget sätt idag att sätta en "vattenstämpel" på ett program som påvisar dess äkthet.
    Detta ska bli intressant att se hur SAAB, Ecuproject och övriga kommersiella trimföretag löser frågan för att just bevisa att programmet är deras.

Liknande ämnen

  1. Trionic 5.2 med TCS konvertera till Trionic 5.2 utan TCS
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:41
  2. Haha, snacka om hästkrafter.........
    Av Canada2000 i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 12:36
  3. Snacka om röta alltså
    Av TurboNico i forum Tidsfördriv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 01:47
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 21:42
  5. Förbjudet med dimljus +halvljus?
    Av amethystium i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 10:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •