Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 110

Ämne: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    När nu frågan om en "omröstning" i frågan kommit upp ber jag att få påminna om att det är en väsentlig skillnad mellan att vara forumdeltagare och medlem i klubben STCS även om det naturligtvis förekommer en viss "gemensam mängd".

    Därmed är det omöjligt för ex klubbstyrelsen att tolka ett omröstningsresultat som att det är ett utslag av meningen hos klubbens medlemmar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #22
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    En liten fundering, T7suite i sig är inget kopieringsverktyg utan ett verktyg för att öppna, visa och redigera Trionic7 filer.
    Programmet inkluderar dock in och urläsningsfunktion vilket T5suite saknar helt och hållet då man måste använda BDM interface och BD32.

    Frågan är dock om det verkligen är T7suite och egen mappning av Trionic7 man vill förbjuda trådar om eller just kopiering av program? Eller styr kanske möjligheten att medlemmar faktiskt kan gå in och se fakta och diskutera olika fimors/sponsorers program öppet på forumet?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    885

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Jag tycker att det dras lite för stora växlar på det här med kopieringen med, hela marknaden bygger ju på att tuningfirmorna kopierar Saabs binärer och nedlagda arbete. Att det är moraliskt fel att kopiera andras saker är en sak, men du kommer få svårt att kunna dra det till ett åtal som håller.

    Skulle man börja förbjuda diskussioner runt allt som kan användas i fel syfte eller ligger i ett moraliskt gränsland skulle vi få det jävligt lugnt här.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Det är (väl) ändå ingen som har sagt att det är förbjudet i dagsläget?

    Vi håller på att diskutera "ämnet" i fråga för tillfället, och vill inte att några befintliga diskussioner går åt ett håll som inte stämmer överens med vad vi kommer att komma fram till. Därför har vi låst en del trådar.

    I övrigt så uppskattar åtminstone jag om ni kunde ge er till tåls och låta oss diskutera klart och återkomma med information när vi har någon - istället för att gå händelserna i förväg och vara irriterade på något och argumentera emot något som ni tror kan komma att hända.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    885

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Nja, visst går det att tolka låsningarna mer eller mindre hårt men de delar av MrTurbos inlägg i min tråd t ex som ni valt att inte citera här i tråden öppnar inte för nån diskussion alls i ämnet som jag tolkar den.

    Jag är inte speciellt irriterad så ingen behöver egentligen dra några större växlar på mina frågor och funderingar heller, men det är klart att man gärna ventilerar sina åsikter när det är ett ämne som man är intresserad av.

    Kanske finns det nåt hum om när styrelse mfl kan tänkas komma fram till nåt? imorrn, nästa vecka, innan sommarn?
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  6. #26
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av root
    Det är (väl) ändå ingen som har sagt att det är förbjudet i dagsläget?

    Vi håller på att diskutera "ämnet" i fråga för tillfället, och vill inte att några befintliga diskussioner går åt ett håll som inte stämmer överens med vad vi kommer att komma fram till. Därför har vi låst en del trådar.

    I övrigt så uppskattar åtminstone jag om ni kunde ge er till tåls och låta oss diskutera klart och återkomma med information när vi har någon - istället för att gå händelserna i förväg och vara irriterade på något och argumentera emot något som ni tror kan komma att hända.
    Säger som Lysmask ang Mr Turbos inlägg och har hållt mig från att göra några andra trådar osv i ämnet för jag trodde ni ville ha ett tillfälligt stopp på det precis som du skriver. Just nu så famlar vi dock i blindo då vi inte ens vet hur diskussionerna går
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    41

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Det skall bli MKT intressant att läsa mer om den info ni har att lämna när ni kommer fram till något efter diskussionerna. Jag vet hur jag väljer att se på saken i dagsläget men jag kan även fullt ut förstå andra synvinklar...
    Saab 9-5 Aero kombi -03
    Suzuki TL 1000 R -98

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 497

    Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Därför har vi beslutat att inte tillåta varken länkar till sidor med trimmjukvaror eller att trimmjukvaror direktlänkas på detta forumet. Vill de som håller på med bilens mjukvara hitta sådana programvaror så får de söka reda på det utanför det här forumet.

    Vi har också beslutat att den här typen av diskussion om mjukvarutrim, länkar till fria programvaror som exempelvis T7 Suite eller instruktioner om hur man ändrar bilens programvara i dagsläget inte bryter mot klubbens eller forumets intressen och därför är helt okej att diskutera och starta trådar om så länge de inte på ett eller annat vis bryter mot Punkt 1.
    Sorry men detta låter motsägelsefullt. I första punkten säger du att vi inte får länka till sidor med trimmjukvaror etc, i nästa punkt säger du att det är okej att diskutera tex t7suite, instruktioner ang detta osv. Vad jag vet så ska du ha ordentliga instruktioner för detta så finns det enbart på ecuproject-sidan, men länkar man dit så bryter man ju mot punkt ett...

    Luddigt...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #29
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Tycker du det låter motsägelsefullt så kan jag beklaga.
    Förstår du inte att det är ett tveksamt ämne att fritt diskutera så kan jag beklaga igen.
    Om du dessutom är kapabel att använda T7 Suite och ändra bilens mjukvara men inte är kapabel att använda Google för att hitta exempelvis ECUProject så kan jag bara beklaga en tredje gång.
    Det här är det vi kommit fram till. Passar det inte så är vi nog öppen för diskussion. Att släppa det totalt fritt och folk kan ladda ner alla programvaror som finns såväl för Maptun som Hirsch direkt från STCS forum kommer dock inte att hända.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-25 klockan 21:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #30
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Beslut fattat.

    Hänvisar till: viewtopic.php?p=1768661#p1768661

    Mvh/
    Kongo
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #31
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Sorry men detta låter motsägelsefullt. I första punkten säger du att vi inte får länka till sidor med trimmjukvaror etc, i nästa punkt säger du att det är okej att diskutera tex t7suite, instruktioner ang detta osv. Vad jag vet så ska du ha ordentliga instruktioner för detta så finns det enbart på ecuproject-sidan, men länkar man dit så bryter man ju mot punkt ett...
    För att förtydliga.

    Hade ECUProject enbart haft instruktioner och guider för hur man går till väga så hade det varit helt okej.

    Men nu har ECUProjects forum också enligt uppgift färdiga trimprogram att ladda ner, program vi inte kan kontrollera ursprunget från. Därför bryter just den sidan mot vår punkt 1.

    Att vi som klubb inte kan vara med på att låta trimprogram från komersiella firmor florera på forumet kanske du, om du verkligen försöker, kan ha förståelse för?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 497

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Men med detta sätter ni ju även käppar i hjulen för dom som faktiskt sitter och knackar sina egna mjukvaror själva hemma? En hemmaknackare ska alltså inte få sprida sina verk och visa att dom mjukvarorna finns, även om dom inte säljes men det är okej att folk länkar till tex nordic, maptun, bsr osv?

    Om du kollar runt på ecuproject så är det ingen som faktiskt säljer nån mjukvara oavsett om det skulle vara hemmameck eller om det är "priatkopia" dvs ingen tjänar pengar på själva mjukvaran. Att det sedan kan tas betalt för att programmera in programmet till själva styrboxen är en annan femma, det är en tjänst som tillhandahålls.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-25 klockan 21:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    584
    Medlem#
    6892

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:


    Kul att se att man har tagit upp detta för diskussion!

    Det är skönt, för mig som klubbmedlem och forumanvändare, att det kommer fram riktlinjer för hur detta skall hanteras i klubben. Vi är ju en "förening" som verkar för SAAB som produkt och allt därtill och självklart skall alla ha en chans att få uttrycka sig på sitt eget vis. Företagare som konsument och entusiast.

    Jag väljer att inte kommentera oavstående inlägg utan tycker att vi fortsätter där vi slutade och pratar om att "Mappa sin egen bil med T7suite" och överlåter diskussionen om reglerna till förslagsvis denna tråd: viewtopic.php?f=11&t=250594



    För att återgå till topic så måste jag vädra min åsikt om att T7suite öppnar en hel del möjligheter för oss som har kunskaper i hur styrsystem fungerar eller i övrigt, ett allmänintresse i att "tweaka" sin egen bil.
    Dock kräver dessa verktyg en hel del förkunskaper och går inte att jämföras med att köpa ett färdigt kitt från en trimleverantör när det handlar om "enkelhet".
    Vi kanske skulle höja ett varningens finger till de som vill kasta sig in i detta, har du/ni verkligen vetskap om VAD man ändrar för parametrar, vill du riskera att du gör en tabbe och förstör din egen bil?

    Jag, i min lilla kuvös, tycker att dessa typer av verktyg är spännande och öppnar en ny dimension i mitt ägande av en SAAB.

    Mvh Johan

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 497

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Just nu verkar det alltså vara tillåtet att länka till diverse trimfirmors hemsidor och deras "trimsteg" men alltså inte till bonntrimmare som vad jag sett so far lyckas bättre än dom beryktade firmorna med sina mjukvaror?

    Jag har själv fått min bil "räddad" tack vare t7suite, ecuproject och främst Mackan efter ha kört med ett program från en trimfirma som var långt ifrån bra för min bil. Detta hade jag aldrig upptäckt utan att kunna läsa ur mjukvaran och gå igenom hur den var uppbyggd. Bland annat så hittades det i mjukvaran som satt i min bil att åtgärden vid knackning vid vissa varvtal skulle resultera i backad tändning men styrboxen begärde samtidigt MER luft vilket borde vara tvärt om.

    Med detta vill jag säga att även trimfirmornas mjukvaror kan vara "skadliga" som ni också påstår att bonntrimmarnas kan vara, borde detta då inte resultera i att även hänvisningar till firmorna, oavsett sponsorer eller inte borde förbjudas? Vill stcs verkligen visa att dom sponsras utav företag som kan leverera produkter som faktiskt skadar våra bilar?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Just nu verkar det alltså vara tillåtet att länka till diverse trimfirmors hemsidor och deras "trimsteg" men alltså inte till bonntrimmare som vad jag sett so far lyckas bättre än dom beryktade firmorna med sina mjukvaror?
    Nej, det är helt OK att länka till mjukvaror som inte faller under området "tveksamt", dvs om det finns mjukvaror från t.ex. Speedparts eller Maptun på samma plats så är det inte OK.

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Jag har själv fått min bil "räddad" tack vare t7suite, ecuproject och främst Mackan efter ha kört med ett program från en trimfirma som var långt ifrån bra för min bil. Detta hade jag aldrig upptäckt utan att kunna läsa ur mjukvaran och gå igenom hur den var uppbyggd. Bland annat så hittades det i mjukvaran som satt i min bil att åtgärden vid knackning vid vissa varvtal skulle resultera i backad tändning men styrboxen begärde samtidigt MER luft vilket borde vara tvärt om.
    Det får du ta upp med den aktuella trimmaren i så fall, även om jag vet att det just i ditt fall är kört då de inte längre finns kvar på marknaden under det organisationsnummer som du handlade av.

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Med detta vill jag säga att även trimfirmornas mjukvaror kan vara "skadliga" som ni också påstår att bonntrimmarnas kan vara, borde detta då inte resultera i att även hänvisningar till firmorna, oavsett sponsorer eller inte borde förbjudas? Vill stcs verkligen visa att dom sponsras utav företag som kan leverera produkter som faktiskt skadar våra bilar?
    Det här får du ta upp med Styrelsen. Vi som driver forumet kan inte föra organisationens talan på det sättet som du önskar.

    I övrigt så har STCS två sponsorer som levererar mjukvaror till våra bilar. Det är Speedparts och Hirsch. Övriga trimfirmor som ofta omnämns i samma andetag som STCS är rabattgivare, men mig veterligen så är det inga avtal skrivna och således kan och ska inte heller STCS involveras i hur de gör affärer. Att säga "nä, ni får inte ge rabatt till våra medlemmar!" funkar liksom inte - en rabatt kan vilket företag som helst välja att ge vid vilken tidpunkt som helst.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Jag tycker ändå att dom "nya reglerna" är en skaplig medelväg om än lite krystat i vissa delar, men så blir det ju iom att STCS vill vara "politiskt korrekt". Dom som verkligen vill pilla med detta och hitta programvaror på nätet hittar såklart andra vägar än STCS forum men då har ia inte STCS gjort något fel

    Självklart kommer det dyka upp diskussioner som ligger på gränsen till det tillåtna men det lär väl hanteras på samma sätt som övriga brott mot forumets regler.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Ifrån: viewtopic.php?p=1768684#p1768684

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    För att förtydliga.

    Hade ECUProject enbart haft instruktioner och guider för hur man går till väga så hade det varit helt okej.

    Men nu har ECUProjects forum också enligt uppgift färdiga trimprogram att ladda ner, program vi inte kan kontrollera ursprunget från. Därför bryter just den sidan mot vår punkt 1.

    Att vi som klubb inte kan vara med på att låta trimprogram från komersiella firmor florera på forumet kanske du, om du verkligen försöker, kan ha förståelse för?
    Jag ser en länk som går till Mackans beskrivning på ECU project hur han maniupulerar mjukvara till bilen inte som ett brott mot ovan. Sidan som visas har inga länkar till det ni anser vara olämpligt. Att man kan söka på ecuproject efter "olämpliga" filer gör i mina ögon det olämpligt. Analogt är att länka till blocket annonser, vi vet att det förkommer stöldgods på blocket. En länk till en träffsida på Google är ju lika olämpligt, du kan ju söka efter Warez och det önskades namn eller söka torrenter för "olämpliga" filer. Om jag härifrån skulle direktlänka till ett inlägg där man kan ladda en "olämplig" fil så förstår jag det men inte resonemanget.

    Jag förstår inte att ni inte gör skillnad på forumet som sådant och sidan som det länkas till.

    Ifrån: viewtopic.php?p=1768668#p1768668
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Tycker du det låter motsägelsefullt så kan jag beklaga.

    Förstår du inte att det är ett tveksamt ämne att fritt diskutera så kan jag beklaga igen.

    Om du dessutom är kapabel att använda T7 Suite och ändra bilens mjukvara men inte är kapabel att använda Google för att hitta exempelvis ECUProject så kan jag bara beklaga en tredje gång.

    Det här är det vi kommit fram till. Passar det inte så är vi nog öppen för diskussion. Att släppa det totalt fritt och folk kan ladda ner alla programvaror som finns såväl för Maptun som Hirsch direkt från STCS forum kommer dock inte att hända.
    Jag tycker du inte behöver låta sarkastisk i början av inlägget för att avsluta med säga att ni är öppen för diskussion. Men genom att detta forum inte tillåter billagefunktion så kommer ni ju inte att tillåta någon fildelning överhuvudtaget.

    Men skulle man kunna göra så här? Jag säger att det som skulle svara på frågan eller vara en del i frågeställningen skulle finnas i denna post: viewtopic.php?p=13868#p13868 på ECUproject? Jag har ju inte länkat till forumet bara talat om var på det forumet det finns.

    Ifrån: viewtopic.php?p=1768684#p1768684
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Men nu har ECUProjects forum också enligt uppgift färdiga trimprogram att ladda ner, program vi inte kan kontrollera ursprunget från. Därför bryter just den sidan mot vår punkt 1.
    Om jag skulle skapa en sida där jag samlar mjukvaror som jag mappat själv eller som Mackan mappat skulle det vara ok? Jag skulle säga nej eftersom alla mjukvaror som används i standardtrionictuning är kopior av saabs-program. Det vore därför konstigt att tillåta länkar till trimfirmors information om "sina" trimprogram. Visst kan man se det som att man tar betalt för det mappningsarbete man gör men betalar man någon royalty till SAAB för att man använder deras mjukvaror som grund?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 497

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    För att sen dra upp den biten med just piratkopior.

    Jag har nu skummat igenom tre trimleverantörers hemsidor på jakt efter legala uppgifter om vad man får och inte får göra med produkterna som köps av dom. Det står inte ett pip på någon av dessa tre's sidor. Jag vet också att jag själv inte fick något papper eller liknande av Nordic som konverterade min bil där det stod att dom hade copyright på mjukvaran, att den endast får användas för eget bruk eller liknande. Jag vet dock inte hur det fungerar med andra leverantörer, den biten låter jag vara osagd.

    Om jag nu köpt denna produkt utan att det finns några som helst referenser till att jag inte får göra vad tusan jag vill med den, ska det verkligen klassas som en piratkopia? Det fallet är ju knappast hållbart i rätten.

    Tänk dig att du köper en tavla av en konstnär. Du tycker den var så fin så du går iväg med den till ett riktigt sånt där kopieringshak och säger, "Hej, kan du kopiera denna så jag kan sprida detta underbara verk?" Är det då någon som stoppar dig från att göra detta när du faktiskt köpt varan och har lagen på din sida?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Men skulle man kunna göra så här? Jag säger att det som skulle svara på frågan eller vara en del i frågeställningen skulle finnas i denna post: viewtopic.php?p=13868#p13868 på ECUproject? Jag har ju inte länkat till forumet bara talat om var på det forumet det finns.
    Om vi ändrar "LÄNKA" till "LÄNKA ELLER PÅ ANNAT SÄTT HÄNVISA" - blir det lättare att förstå vad vi är ute efter då ?

    Vi har betydligt bättre saker för oss än att föra en debatt på den här nivån. Vill du eller andra ventilera era åsikter - försök att komma med konstruktiva förslag istället.

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Om jag skulle skapa en sida där jag samlar mjukvaror som jag mappat själv eller som Mackan mappat skulle det vara ok? Jag skulle säga nej eftersom alla mjukvaror som används i standardtrionictuning är kopior av saabs-program.
    Det ska vara helt OK att lägga ut originalmjukvaror med egna modifikationer. Vi har tolkat det hela som att det är helt OK att göra vad man vill med mjukvaran som följde med bilen från fabrik.

    Samma sak borde således gälla trimfirmor, men då vi vill hålla oss på god fot med dessa - sponsorer eller inte - så har vi valt att inte tillåta länkar, hänvisningar eller på något annat sätt underlätta en spridning av dessa som inte är godkänd av dem.

    Det här kan säkerligen blötas och stötas i all oändlighet, men det här är vår tolkning.

    Var vänlig acceptera den utan att försöka göra just denna tolkning till en debatt.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Förbjudet att snacka Trionic tuning?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    För att sen dra upp den biten med just piratkopior.
    Alla verk med tillräcklig originalitet och verkshöjd är skyddade av upphovsrättslagen, upphovsrättsinnehavaren behöver inte ge uttryck för detta muntligt eller i någon skrift.

    Men som jag skrev tidigare anser jag (till skillnad ifrån domstol) att en ommappning i ett SAAB-program inte har tillräcklig verkshöjd. Verket (anser jag) är inte hur mapparna i programet ser ut utan skapandet av själva programet. Jag anser att skillnaden är lik den skillnaden som finns mellan ett musikstycke och en "dance remix" eller nytolkning av musikstycket.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Trionic 5.2 med TCS konvertera till Trionic 5.2 utan TCS
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:41
  2. Haha, snacka om hästkrafter.........
    Av Canada2000 i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 12:36
  3. Snacka om röta alltså
    Av TurboNico i forum Tidsfördriv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 01:47
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 21:42
  5. Förbjudet med dimljus +halvljus?
    Av amethystium i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 10:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •