Hej !
Skall det vara förbjudet att snacka Trionic tuning på STCS forum?
Hej !
Skall det vara förbjudet att snacka Trionic tuning på STCS forum?
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Ja du. Det verkar så.
Jocke
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Nog verkar det lite konstigt att det skulle vara förbjudet men vi får väl hoppas det kommer en förklaring från våra moderatorer
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Känns kanske lite udda att inte få diskutera den varianten av trim men det är klart att det ligger en del pengar i att hålla klubbens sponsorer nöjda. Det jag också antar att man vill undvika är diskussionen som garanterat hade kommit om hur bra/dåliga olika firmors olika trimsteg är när man får möjlighet att titta in själv.
Så för att hålla det lugnt och trevligt här så är det ju en enkel väg att välja att inte tillåta det spåret.
Även om allt inte är moget än så är marknaden för trimsteg är på väg att ändras och det märks framöver vilka som fattar och hänger på och vilka som får lägga ner.
2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.
Det där argumentet "sponsorerna protesterar" har jag alltid tyckt varit en smula malplacerat och något lurt med det.
Det går annars för sig att diskutera t ex Speedparts och ösa hela sitt livs missnöjen och frustrationer över denna firma utan att "sponsorerna protesterar".
Det känns snarare som att någon - knuten till STCS - har privat intresse av att information om Trionic inte sprids allmänt via klubbens forum. Särskilt sådant som folk kan ha nytta av hemma i sin egen lilla vrå.
I princip ser jag en Trionic-diskussion i samma division som bestyckning av Holley-förgasare. Bilägaren äger sin motorstyrning. Om det är så att desinformation sprids som Saab Automobile AB riskerar badwill för kan man faktiskt säga det högt, även om bilföretag idag torde inse att internet har kommit för att stanna.
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
Självklart ska man hålla sig väl med klubbens sponsorer, men samtidigt måste man kanske ställa frågan hur mycket sponsorerna tillför klubben ekonomiskt och om sponsorer ska tillåtas styra klubbens verksamhet. Samtidigt ska man ha i åtanke att många av klubbens medlemmar löser sitt medlemskort enbart för att ta del av rabatterna och inte själv deltar i klubbens banträffar. Nu hoppas jag att styrelse och moderatorer löser detta på bästa sätt för föreningen.
Ser inte riktigt hur man ska kunna hålla dessa diskussioner borta från STCS forum då intresset garanterat kommer öka framåt. Det som händer redan nu är att diskussionerna raskt flyttar till ett annat forum istället som inte STCS kan styra.
Helt klart finns ju nu möjligheten att kritiskt granska den programvara man köpt och det är väl inte helt otänkbart att en å annan pinsamhet dyker upp. Tidigare har man som kund inte haft en aning om vad man egentligen betalat för, men det kanske finns en viss rädsla för denna granskning?
Sen är det väl ingen överraskning att möjligheten att pilla i mjukvaran själv gör att antalet kunder till trimfirmorna minskar.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Va??? Var står det??? (letat utan att hittat)
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
Tolkningsfråga!Ursprungligen postat av perr
viewtopic.php?p=1766623#p1766623
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Om de är en kopiering av program är de ju en sak men är de hur man själv ska kunna ställa in en motor kan de väl inte vara några problem?
MVH
Tycker nog man skall notera följande innan någon går i taket:Jag välkomnar tråden och hoppas diskussionen fortsätter trots att jag flyttar den tillUrsprungligen postat av MrTurbo
"Förslagslådan (f.d Webteam)" eftersom den handlar om just själva forumet.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Får verkligen hoppas Moderatorer, Admin, Ordförande och Sponsorer kommer fram till något bra snart, att hålla tillbaka utvecklingen genom trådlåsning och att be användare att hålla sig till annat (engelskspråkigt) forum känns inte vettigt. Blev rätt besviken igår kväll
///Mackanized
Tillbaka
Instämmer!!Ursprungligen postat av Fredrik.j
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
Hej,
Ja förbjud detta ämne, blir ju känsligt när man ser hur yrkeskunskapen(s/w) utövas ibland....
Ska moderatorera gå i sponsorernas band eller är forumet till för oss användare?
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Var vänlig och läs vad LM har citerat MrTurbo angående.
Självklart handlar det om att vi måste ta ställning till hur vi ska hantera ärendet tillsammans med tex styrelsen och således är inte detta enbart en fråga för oss moderatorer.
Det handlar inte om att vi på något sätt skulle vilja dölja yrkeskunskaperna eller bristen på det och var vänligt att ha överseende med att det pågår en dialog i bakgrunden i hur vi ska hantera ämnet här på forumet.
Senast redigerat av Moderator den 2023-09-25 klockan 21:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04
Det finns ju en möjlighet att det faktiskt är Saab Automobile som satt ner foten - de har ju trots allt fortfarande T7 i produktion vilket betyder garanti på bilarna etc...
Förhoppningsvis gäller denna begränsning inte T5Suite som gäller för ett styrsystem som Saab inte sålt på ca 8 år nu.
Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.
´Ursprungligen postat av Sebastian
Är detta någont du vill utveckla nu?
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
I så fall ganska överflödigt med "dialog" bak gardinerna?Ursprungligen postat av Mats 2720
Sen det här med att vissa företag skulle bli nervösa för att kunderna skulle upptäcka att "vafalls, har de ändrat så lite och jag fått betala så mycket?".... eller att trimmet var dåligt gjort; i den mån detta vore en stor sak är det ju inget nytt under solen. Alla företag har utgifter som skall täckas, man sätter pris på produkterna och anser kunderna det värt att köpa så går verksamheten runt. Annars inte. Det är ungefär som man gång efter annan betalar grova pengar för ett par klunkar halvdant vin på krogen utan att protestera det minsta. Klen ursäkt att man inte visste vad man betalade för.
Ingen tror väl att priset på en mjukvara återspeglar en timkostnad för utfört arbete?
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
>>cedete
Du menar som när företag tar ett B235R-program och säljer som ett Steg1 till B235E...
Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.
Ja, till exempel, och samma visa har det ju varit för T5.Ursprungligen postat av Mats 2720
Jag menar, går bilen långsammare eller är produkten sämre för att trimföretaget inte behövt slå knut på sig själv för att åstadkomma det? Man betalar för att få 50 hk extra, det får man, bilen går bra och allt är frid och fröjd..... ända tills den dag man får reda på att produkten var lätt att ta fram?
Härav paralellen till krogen; man betalar inte 70 spänn för det ganska patetiska innehållet i glaset. Man betalar för att få hänga vid en bardisk och stirra i urringningar, lyssna på bra musik, se cool ut och visa sin nya jacka. Det är liksom inget bluffartat i att innehållet i glaset var föga imponerande.
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
För jävligt om amn inte skall kunna diskutera denna form av trimning, men det ska vara fritt fram med att diskutera "trimfirmor" utan att det betyder trådlåsning M.M.
MVH Daniel
9-5 AERO-01 SC Steg1+ Biopower MPower modifierat för automat
BDM, CANUSB