Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kraftig knall i kupén. 9-3SC -06. *Stenskott hittat. :(

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt

    Kraftig knall i kupén. 9-3SC -06. *Stenskott hittat. :(

    Blev rejält skrämd igår när jag körde en 9-3SC -06 i lugna 70km/h och hörde en kraftig knall i kupén. Ungefär som en smällare alternativt en liten exploderande kondensator. Såpass hög smäll så att det tjöt i högerörat en stund efteråt iallafall. Tittade direkt på infodisplayen och räknade med att få upp ett meddelande om krockkudde eller liknande. Inga meddelanden kom upp så jag stannade för att kolla däck, motorutrymmet och punkteringsprayen i bagagen. Inget som luktade konstigt i kupén och ingen rök. Inga konstigheter alltså vad jag kunde se så jag körde vidare och bilen fungerade lika bra som den gjort före smällen.

    Frågan är nu då vad det vad som lät? Kan det varit passagerarsidans bältessträckare? Om det är en laddning i den så borde det väl luktat lite skumt efter smällen? Lika så med en kondensator vad gäller lukten. Körde på en sträcka där det sker mycket vägarbeten så det hade kunnat vara historiens värsta stenskott också, fast då borde väl framrutan inte vara fläckfri?

    Det kan också ha varit några ben som knakade till inuti i huvudet men om jag trott detta så hade jag inte ställt frågan i Allmänt utan snarare i Off Topic under rubriken "Väldig knäpp i huvudet". Fast om inga fel kan hittas på bilen så lutar det ju åt detta.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 059

    Re: Kraftig knall i kupén. 9-3SC -06

    Kan ju varit ett stenskott mot bottenplattan, det har skrämt mig en gång.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 200

    Re: Kraftig knall i kupén. 9-3SC -06

    Det var väl VW Passat kombi som för en massa år sedan hade problem med att bakrutan sprack. Hålet till torkarn var för tajt. Folk trodde de var beskjutna.

    /fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt

    Re: Kraftig knall i kupén. 9-3SC -06

    Tror jag kollade framrutan lite snabbt igår för idag hittade jag ett ställe där det såg riktigt illa ut. Såg ut som en steg tuggat en bit ur rutan. Ska se om jag kan ta ett kort på det.

    Ny fråga nu då: Kan man få ersättning från vägbygget eller ska man bekosta det själv?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    143

    Re: Kraftig knall i kupén. 9-3SC -06. *Stenskott hittat. :(

    Var det mycket stökigt på platsen kan du ev kräva ersättning, annars så blir du nog tvungen att ta det ur egen ficka, om du inte har tillräkligt mycket samvete att ta det på din försäkring, då betalar man självrisken eller 20% av kostnaden på rutbytet.

    Mvh Mattias
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 523
    Medlem#
    8163

    Re: Kraftig knall i kupén. 9-3SC -06. *Stenskott hittat. :(

    Tror det blir mycket svårt att få ersättning från vv för det Om de har skyltat ordentligt så är det att anse som att de har varnat, men även om det inte är skyltat så tror jag inte det går. Får man ett stenskott på en vanlig väg så får man ju inte ersättning för det. Vad gäller skador på fälgar om man har kört i hålor eller gropar så måste man visa att vv har varit försumliga, dvs du måste visa att de har vetat om att hålet har funnits där men inte brytt sig om att kaga det.

    Men varför du inte skulle ta det på försäkringen förstår jag inte, det var väl ett stenskott som vilket annat som helst?

    /Johan

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt

    Re: Kraftig knall i kupén. 9-3SC -06. *Stenskott hittat. :(

    Med "bekosta det själv" så tänkte jag mest på att betala självrisken, har inga problem med det på något sätt. Hur som helst så blir det till att besöka glasmästaren på måndag till att börja med och se vad han säger om skadan och om han vill och kan fixa den. Är inte hål in till plastfilmen utan det är "bara" avskrapat lite på yttersta glaset. Tror nog att bilen går att rädda trots allt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236

    Re: Kraftig knall i kupén. 9-3SC -06. *Stenskott hittat. :(

    Stenskottets kraft beror i dom allra flesta fall på den egna hastigheten och alltså inget man kan lasta någon annan för.

    Reparation av stenskott i rutan brukar ofta vara gratis, men ibland får man betala självrisken på ca 100kr
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341

    Re: Kraftig knall i kupén. 9-3SC -06. *Stenskott hittat. :(

    I och med att de inte va nån som kastade nått på dig eller att dom med uppsåt att skada din bil kommer du inte få nån ersättning.
    Om du skulle få de skulle du ha stannat direkt och kollat upp de.
    Nu är de för sent och när de gäller väg byggen är de du som ska ha uppsikt och ta hänsyn till dom.

    MVH
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt

    Re: Kraftig knall i kupén. 9-3SC -06. *Stenskott hittat. :(

    Vägbygget är flera mil långt och det trasporteras massvis med sprängsten så att det ligger sten på vägbanan får man räkna med. Stannade i snökaoset men såg inget då och det spelar ingen större roll nu ändå. Att jag frågade om ersättning var bara så att jag inte missade något.

    Hur som helst, så här ser det ut nu och förhoppningsvis kan jag lägga upp en "efterbild" om någon vecka då jag hoppas det är lagat.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11

    Re: Kraftig knall i kupén. 9-3SC -06. *Stenskott hittat. :(

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Stenskottets kraft beror i dom allra flesta fall på den egna hastigheten och alltså inget man kan lasta någon annan för.

    Reparation av stenskott i rutan brukar ofta vara gratis, men ibland får man betala självrisken på ca 100kr
    Med andra ord, hade du kört 10km/h hade detta aldrig hänt(?):-P

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236

    Re: Kraftig knall i kupén. 9-3SC -06. *Stenskott hittat. :(

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Stenskottets kraft beror i dom allra flesta fall på den egna hastigheten och alltså inget man kan lasta någon annan för.

    Reparation av stenskott i rutan brukar ofta vara gratis, men ibland får man betala självrisken på ca 100kr
    Med andra ord, hade du kört 10km/h hade detta aldrig hänt(?):-P
    Typ så är det
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Iget laddtryck saab 9k Aero efter ''knall''
    Av sebastianfrodin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-28, 12:09
  2. Kraftig rök vid körning
    Av fuhj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 17:15
  3. Kraftig blårök
    Av kaufman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 21:59
  4. Extremt kraftig Rök
    Av fogden2000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 00:52
  5. Kraftig blå rök!
    Av falujens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 09:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •