Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kallstart / bensinförbrukning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    217

    Kallstart / bensinförbrukning

    Funderat på detta läääänge.....

    Följande alternativ...

    1) Starta bilen, kör direkt...
    2) Starta bilen, låta den gå på tomgång i 5-10min, sen köra....

    Fått för mig att förbrukningen blir mindre innan full temp vid 5-10min tomgångs köring
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Kallstart / bensinförbrukning

    Citat Ursprungligen postat av Lob
    Funderat på detta läääänge.....

    Följande alternativ...

    1) Starta bilen, kör direkt...
    2) Starta bilen, låta den gå på tomgång i 5-10min, sen köra....

    Fått för mig att förbrukningen blir mindre innan full temp vid 5-10min tomgångs köring
    Låta bilen stå på tomgång under en längre tid när den är kall gör ju att motorn blir varm långsammare. Det största slitaget på motorn sker i och med "kalldrift" och är således INTE att rekommendera. Låt motorn gå runt i runt 30 sek för att smöja upp, och kör sedan iväg lugnt och sansat tills motorn blivit genomvarm.

    För övrigt, hur mycket soppa tror du går åt till att bilen står stilla på tomgång i 5-10 min? :P
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    217

    Re: Kallstart / bensinförbrukning

    5-10min var kanske i överkant....point taken!
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Kallstart / bensinförbrukning

    Som Johnken säger. Starta och låt tomgången stabilisera sig. Sedan smyga iväg utan att våldföra sig på materialet.

    Är det extremt kalllt, alltså mellan 20 och 30 kan det vara läge att släppa upp kopplingen utan växel efter start och låta allting snurra någon minut+ innan man rullar försiktigt.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Kallstart / bensinförbrukning

    Alternativ 2 är det absolut sämsta du kan välja. Men många står ändå och skrapar rutor med motorn igång. Anitingen är de bekväma och vill ha varmt i bilen innan de kommer fram till jobbet, eller så vet de inte bättre helt enkelt. Jag har sett siffror på bensinförbrukningen på 1,5 mil med kallstart i -3 grader med att antingen köra iväg direkt eller stå på tomgång 5 minuter som visar att köra iväg direkt sparar en del soppa, men jag hittar inte den nu.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Kallstart / bensinförbrukning

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av Lob
    Funderat på detta läääänge.....

    Följande alternativ...

    1) Starta bilen, kör direkt...
    2) Starta bilen, låta den gå på tomgång i 5-10min, sen köra....

    Fått för mig att förbrukningen blir mindre innan full temp vid 5-10min tomgångs köring
    För övrigt, hur mycket soppa tror du går åt till att bilen står stilla på tomgång i 5-10 min? :P
    gjorde en snabb uträkning enligt min bil.

    om man står på tomgång i fem minuter så har den dragit otroliga 0,075liter om man däremot står i tio minuter har den dragit otroliga 0,15 liter bensin.

    sen så står jag inte ofta på tomgång utan det är mest när kvicksilvret krupit ner under minus 20 som jag kan låta den puttra en kvart tjugo minuter.

    däremot om jag inte orkar stå på tomgång så plågar jag oftast lite i början så den blir varm.

    det högre slitaget måste ha missat min bil
    9-3x TTID 20x9,5

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Kallstart / bensinförbrukning

    Motorn slits extremt mycket så länge den är kall, därför bör man varmköra så snart som möjligt. Och när motorn är kallstartad så fetar ju insprutningen på ganska rejält, och den fetare bränsleblandningen tvättar bort oljefilmen som bildas på cylinderväggarna.
    Dessutom tar det oförbrända bränslet sig förbi kolvringarna och spär ut oljan vartefter, och ser till att oljan tappar mer och mer av sina egenskaper efter hand. Det vill man ju också undvika i möjligaste mån. 10-20 sekunder tycker jag är lämplig tid för tomgångskörning innan man kör iväg med måttligt varvtal och lätt belastning.
    Kul kuriosa, några år sen hörde jag resultatet av någon tribologisk undersökning,
    Vid -25* kan det ta runt 25sekunder för en helsyntetisk 5w/40olja att nå kamaxlarna, för en 10w/40halvsyntet tog det uppåt en minut.

    Om ni tittar i era instruktionsböcker så finns det ett intressant diagram som beskriver bränsleförbrukning vs körsträcka. Alltså kör man korta sträckor ökar bränsleförbrukningen per mil mer än vad många tror.

    Trevlig helg!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Kallstart / bensinförbrukning

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Motorn slits extremt mycket så länge den är kall, därför bör man varmköra så snart som möjligt. Och när motorn är kallstartad så fetar ju insprutningen på ganska rejält, och den fetare bränsleblandningen tvättar bort oljefilmen som bildas på cylinderväggarna.
    Dessutom tar det oförbrända bränslet sig förbi kolvringarna och spär ut oljan vartefter, och ser till att oljan tappar mer och mer av sina egenskaper efter hand. Det vill man ju också undvika i möjligaste mån. 10-20 sekunder tycker jag är lämplig tid för tomgångskörning innan man kör iväg med måttligt varvtal och lätt belastning.
    Kul kuriosa, några år sen hörde jag resultatet av någon tribologisk undersökning,
    Vid -25* kan det ta runt 25sekunder för en helsyntetisk 5w/40olja att nå kamaxlarna, för en 10w/40halvsyntet tog det uppåt en minut.

    Om ni tittar i era instruktionsböcker så finns det ett intressant diagram som beskriver bränsleförbrukning vs körsträcka. Alltså kör man korta sträckor ökar bränsleförbrukningen per mil mer än vad många tror.

    Trevlig helg!

    tur att man satsar på Castrol Magnatec 5/40 olja i bilen, men det blir dyrt när man ägen en ford. kollade oljan i igår fyllde på 2liter då syntes det precis på stickan...

    däremot så hittade jag inget diagram i min bibel.
    9-3x TTID 20x9,5

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Kallstart / bensinförbrukning

    Energin som värmer upp motorn är nästan densamma oavsett tomgångsmetod, plågningsmetod eller snällkörningsmetoden. Det går åt motsvarande 2-3dl bensin innan motorn är varm beroende på motor, yttertemp etc. Skillnaden är att med snällkörningsmetoden har man utnyttjat 20-25 procent av den bensinslatten till rörelseenergi istället för att bara värma luft eller bromsskivor.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Kallstart / bensinförbrukning

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Energin som värmer upp motorn är nästan densamma oavsett tomgångsmetod, plågningsmetod eller snällkörningsmetoden. Det går åt motsvarande 2-3dl bensin innan motorn är varm beroende på motor, yttertemp etc. Skillnaden är att med snällkörningsmetoden har man utnyttjat 20-25 procent av den bensinslatten till rörelseenergi istället för att bara värma luft eller bromsskivor.

    Faktum är att motorn kommer upp i driftstemperatur mycket snabbare under belastning. Dvs att man kör med bilen och grundregeln är alltid: Starta, och kör iväg med en gång och undvik höga varvtal första tiden. Dvs över 3000varv kanske.

    Är man bilhypokondriker kan man ju vänta 10sekunder. Mitt oljetryck är iaf uppe på 5bar på under en halv sekund.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Kallstart / bensinförbrukning

    Citat Ursprungligen postat av lutte
    däremot så hittade jag inget diagram i min bibel.
    Finns i alla fall i bibeln till 9000 och undra om det inte finns till 9-5:an också. Kul info och se.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. Bensinförbrukning 9-5 2,3t -05
    Av A. Bengtsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 00:23
  2. Bensinförbrukning
    Av Markus_82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 10:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •