Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 3" avgas med steg 1 box

  1. #1

    3" avgas med steg 1 box

    Hej.

    Som rubriken anger går jag i tankarna att sätta på ett 3 tums helsystem med sportcat på min 9-5 01. Meningen är att det så småningom skall i program som är mer anpassat till det eventuella nya avgassystemet.

    Frågan är alltså om man utan att riskera ngt kan smälla på ett nytt avgassystem så länge, har ett steg 1 just nu från Maptun.

    Någon som har någon bra synpunkt på hur många dämpare man skall ha? De ska ju mullra gott och höras men de ska inte bröta som en fjortis i sin 740

    Någon som kör med 3" och dubbla pipor som i en på vardera sidan ibak och har erfarenhet av dem och montering?
    Saab 9-5 01

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    20
    Medlem#
    7224

    Re: 3" avgas med steg 1 box

    På frågan om det med att sätta dit ett nytt avgas, så ja, det är inga som helst problem att göra.

    Jag gissar vilt på att systemet som du ska sätta på är från JT? Om jag vore du så skulle jag köra med två dämpare (om det är ett JT-system). Nu vet jag ju inte riktigt hur det är på en 9-5:a men på min gamla 9000 var det helt perfekt, lät aaaaaningen högre inne i kupén tills man gasade fullt och då lät det lagom och ljudet utifrån var helt underbart. Det där med ljud är ju en ganska subjektiv fråga.

    Mvh Jocke.
    STCS #7224

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västmanland/Västerås
    Inlägg
    372

    Re: 3" avgas med steg 1 box

    jag kör 3" JT från katten å bakåt med dubbla blås. Har en dämpare direkt efter flex och sen en dämpare precis före vardera utblås. Mullrar alldeles lagom, funkar på landsväg och låter mysigt när jag gasar

  4. #4

    Re: 3" avgas med steg 1 box

    Citat Ursprungligen postat av natanoy
    jag kör 3" JT från katten å bakåt med dubbla blås. Har en dämpare direkt efter flex och sen en dämpare precis före vardera utblås. Mullrar alldeles lagom, funkar på landsväg och låter mysigt när jag gasar
    Var de ngt lurigt med att montera de extra utblåset? Med den betydelsen om de var svårt

    Hur pass mycke skillnad blir de med helsystem vs catback i form av ljud?

    Det jag mest är ute efter är riktigt dovt basljud.
    Saab 9-5 01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västmanland/Västerås
    Inlägg
    372

    Re: 3" avgas med steg 1 box

    köpte ett färdigt system från JT som bara var att hänga dit..passade på första försöket. Böket kanske kan vara om man har en bakläpp som inte har två hål får ändrören.

    Skillnaden med ljudet med cat eller utan i 3" vågar jag inte svara på, men jag tycker att det mullrar alldeles lagom..inget 240 rassel utan ett dovt muller som hörs rätt bra vid acceleration.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973

    Re: 3" avgas med steg 1 box

    Hej!

    För att vara snäll mot motorn och ge motorstyret en ärlig chans att reglera på rätt sätt så hade jag undvikit att montera 3" innan jag hade ett nytt program.

    Nån dag funkar väl att köra, men det låter på trådskaparen som att denne tänkte köra en längre period med fel mjukvara.

    Mer effekt och inte bara ljud erhåller man av ett Steg3-program också.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7

    Re: 3" avgas med steg 1 box

    Någon sm orkar och kan får hemskt gärna förklara vad de är som går snett ifall man byter avgas utan att byta programmet. Jag är inte insatt i mer än att jag vet ungefär vad som händer i motorn när den går

    Är de så att det är farligt för motorn så kommer ja självklart vänta tills allt kan monteras med program och hela baletten.
    Saab 9-5 01

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västmanland/Västerås
    Inlägg
    372

    Re: 3" avgas med steg 1 box

    jag kan inte säga hur det är för jag vet inte helt 100% men jag kan säga att jag aldrig i mitt liv någon gång har hört att det skulle kunna skada motorn på nåt sätt att byta till en halvsats 3" bara för att motorn skulle ha mindre effekt än efter ett ev. trim.. OM det är så så kan ju nån föklara varför..låter helt befängt! haha

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296

    Re: 3" avgas med steg 1 box

    Halvsats är ju okej.
    Där emot rekomenderar jag inte3" från turbo för de skulle bara leda till mer strul och inge bra för bilen än nått bra.
    Om man inte uppdaterar programvaran samtidigt.

    MVH
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973

    Re: 3" avgas med steg 1 box

    Citat Ursprungligen postat av DEsmond_Viez
    Som rubriken anger går jag i tankarna att sätta på ett 3 tums helsystem med sportcat på min 9-5 01.
    Helsystem som diskuteras alltså.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Vid vilka effekter behöver man 2,5", 3" eller 4" avgas?
    Av SpennisH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-25, 20:18
  2. 2,25" avgas med Steg 3
    Av fredrih i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-26, 14:02
  3. Steg 3, men orig avgas sista biten, 9-5 aero -00
    Av TheSQUAT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 12:59
  4. Nytt avgas 2,5" eller 3" slutrör?
    Av DEsmond_Viez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •