Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: olja, olja, olja och återigen olja............

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    olja, olja, olja och återigen olja............

    Är det fler än jag som tycker dessa trådar om olja är väldigt tjatiga? Det blir liksom samma och samma sak hela tiden och det blir lika många förslag om olja som det finns inlägg och den ena experten efter den andre förkastar vad nån annan skriver. Vad tillför detta? Kan ingen moderator lägga in en enkel guide typ Steg 1. Läs instruktionsboken...........

  2. #2
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Somliga instruktionsböcker börjar bli gamla.....
    varav följer att de klassifikationer som idag finns på burkarna kan te sig en skugga främmande.

    Folket vore betjänta av nån sorts FAQ-tråd som pedagogiskt förklarar hur man begriper sig på klassifikationer och grejer. Personligen tror jag mig numera greppa en del men det har tagit ansenlig tid och energi i form av instudering.Biltema har en del bra oljor, har jag förstått.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Citat Ursprungligen postat av cedete

    Folket vore betjänta av nån sorts FAQ-tråd som pedagogiskt förklarar hur man begriper sig på klassifikationer och grejer.
    Det vore verkligen inte fel! Uppdelar i tex T5 och äldre, T7 och T8. och lite generella råd. Det går säkert att klippa ihop en tråd av inlägg från lite duktiga killar här?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Det får nog bli flera FAQ-trådar eftersom för vissa är alla produkter från Castrol värdelöst och endast Mobil1 duger medan för andra är det precis tvärtom.

    För vissa är tydligen valet av MÄRKE på motoroljan religion.

    Idén med en FAQ-tråd tas dock på största allvar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    en FAQ behöver ju inte innehålla mer än fakta. Vilka klassificeringar som kommer vissa årsmodeller osv osv. Sen får var och en välja fabrikat.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Ja dessa oljetrådar. Den och den oljan är skit och den är bäst. Jaha varför då? Jo tjejens svågers grannes brorsa kände en som var bilmek och han sa att den oljan var skit för han hade en kund som hade en Lada 1600 diesel som hade koksat igen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Var väl snack om en saab-wiki ett tag, har till och med för mig att jag såg den i drift någonstans.
    En wiki vore ju ett ypperligt ställe att skapa en oljeguide på.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Var väl snack om en saab-wiki ett tag, har till och med för mig att jag såg den i drift någonstans.
    En wiki vore ju ett ypperligt ställe att skapa en oljeguide på.
    Låter i mina ögon som den absolut sämsta formen att skapa något om just detta ämne i om nu vem som helst efter tycke och smak ändå kan ändra i denna men "go ahead".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Ja dessa oljetrådar. Den och den oljan är skit och den är bäst. Jaha varför då? Jo tjejens svågers grannes brorsa kände en som var bilmek och han sa att den oljan var skit för han hade en kund som hade en Lada 1600 diesel som hade koksat igen.
    Man behöver gott skratt i de här dystra tider ….Dagens Top Offline!!
    Instämmer helt och hållet med trådskapare.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Somliga instruktionsböcker börjar bli gamla.....
    varav följer att de klassifikationer som idag finns på burkarna kan te sig en skugga främmande.

    Folket vore betjänta av nån sorts FAQ-tråd som pedagogiskt förklarar hur man begriper sig på klassifikationer och grejer. Personligen tror jag mig numera greppa en del men det har tagit ansenlig tid och energi i form av instudering.Biltema har en del bra oljor, har jag förstått.
    Jag har kört på Biltemas olja sen 2,5 år tillbaka och det har ju funkat jättebra.
    När nya motorn är klar med ca 400 hk kommer jag nog fortsätta med Biltemas olja.
    Personligen har jag inte hört från nån som VET att det är dålig, utan mer "Det är Biltema, vad tror du, det är skit."
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    118

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Hej!
    Jag tycker personligen att detta tjat om oljekvalité är förlegat. På 80-talet så körde vi Castols mineralolja GTX och GTZ i alla bilar inklusive turbobilar. Inga bilar skar, inga turbo behövde bytas. Detta var på en auktoriserad SAAB verkstad. På 90 talet kom delsyntetoljan TXT, samma resultat. Jag tror personligen att kvalitén på oljan inte har någon betydelse om man håller sig till kända märke och byter olja och filter vid 1000 mil. På 70 talet fanns det knappast några helsyntetoljor och högprestantamotorer gick på mineraloljor, Dessa skar ju inte heller. Att vissa vill ha det värsta och slår i Mobil1 0w 40 beror nog mest på oljetillverkarens reklam. Min 9000 turbo har gått på Biltemas 10w40 mineralolja i flera år och har inte uppvisat några som helst problem med det, jag byter olja och filter vid 1000 mil och är inte snäll vid körningen. Så slå i vad du tycker, undvik höga viskositeter dessa är till för höga utomhustemperaturer och byt olja och filter på 1000 mil så klarar sig din motor många mil.
    // Jens

  12. #12
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Det jag är mest fundersam över är inte vilket märke jag ska köra, utan vilken viskositet det ska vara eller vad det nu heter. T.ex. 0w30, 0w40, 5w40 osv osv. Har för mig att det har med temperaturen att göra?

    Mvh Marcus

  13. #13
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Det jag är mest fundersam över är inte vilket märke jag ska köra, utan vilken viskositet det ska vara eller vad det nu heter. T.ex. 0w30, 0w40, 5w40 osv osv. Har för mig att det har med temperaturen att göra?
    Men viskositeten framgår väl ändå tydligt i instruktionsboken, om man har sådan.

    Lite värre är det med oljans klassning, utvecklingen på både motorer och oljor går framåt varför ens gamla instruktionsbok från t ex mitten av 90-talet kanske inte ger vidare vägledning för den noggranne.

    Här en bra sammanfattning av motoroljors klassningar: www.quakerstate.se/dyndefault.asp%3FP%3D5374+motorolja+klassificering &cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se]Hos Quakerstate[/url]

    I övrigt är ju motoroljor precis som alla andra kommersiella produkter föremål för varumärkesutveckling, mer eller mindre. Man kan lätt konstatera att Mobil har en tämligen gigantisk budget för marknadsföring som naturligtvis kunden får betala, medan t ex den olja som hälls i Biltema-burkar drar en mycket liten eller obefintlig PR-kostnad. Det skiljer också ofantligt i rykte och anseende, men om en olja uppfyller en viss klassning spelar ju ryktet, namnet och fartränderna på burken mindre roll.

    Sen kan man ju ibland "må bättre" med vetskapen om att man köpt en märkesprodukt, så irrationella vi mänskor är.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    12

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det får mog bli flera FAQ-trådar eftersom för vissa är alla produkter från Castrol värdelöst och endast Mobil1 duger medan för andra är det precis tvärtom.

    För vissa är tydligen valet av MÄRKE på motoroljan religion.

    Idén med en FAQ-tråd tas dock på största allvar.
    Oljor är sannerligen som religon. Alla, både mekaniker, "experter" och "vanliga bilister" verkar alla ha olika uppfattningar om oljor och fabrikat.
    Vissa påstår att man absolut måste köra på ett visst märke och andra att man kan köra på vilken som helst ju billigare desto bättre för allt är samma.
    Själv så tror jag sanningen ligger där i mellan någonstans som vanligt.
    Jag minns att jag var på en informationskväll med Castrol för något år sedan där de testade att sätta in en burk med castrol olja och en motsvarande olja från Biltema i frysen och efter ett par timmar så hade Biltema oljan så gott som nästan stelnat med castrol oljan forfarande var ganska lättflytande. Enligt Castrol säljaren var detta för att Biltema oljan helt saknade vissa viktiga tillsatser.
    Givetvis var detta ett försäljningstrick från Castrol och jag har inte provat det själv hemma och vet inte rent vetenskapligt hur viktigt det är men det va lätt att se skillnaden där i alla fall.
    I en butik där de säljer Castrol fick jag t.ex. höra att man absolut inte kunde hälla Mobil olja i någon motor för då skar de i hopp förr eller senare, och antagligen förr. Såna extrema påståenden ger jag inte mycket för. Bl.a. p.g.a. att Mobil ändå är ett stort märke och om det hade stämt så hade det med all säkerhet blivit mycket rabbalder kring det för länge sen.
    Men det är bara ett exempel på vilka uppfattningar som finns och som sprids osv.
    Sen spelar marknadsföring givetvis en stor roll. Som med Agip som enligt många var en väldigt dålig B-olja förr i världen sen när de började sponsra något F1 team så blev de helt plötsligt en första klass olja.
    Men jag skulle nog rekommendera den osäkra att trots allt köra på något av de stora märkerna, trots att en billigare variant säkert kan vara lika bra.
    Eftersom de stora märkerna säljer så mycket och tjänar så mycket så tror jag och hoppas jag att de lägger ganska mycket pengar på utveckling också och inte bara på marknadsföring.

    Detta var mina tankar kring oljor, och jag tror debatten kring oljor aldrig kommer att ta slut. Folk hittar sina favoriter och kör på dem och tycker ofta att det är de bästa som finns.
    Sunt förnuft borde vara det som avgör vilken olja man vågar att köra med, enligt min mening.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Citat Ursprungligen postat av Jens K
    Hej!
    Jag tycker personligen att detta tjat om oljekvalité är förlegat. På 80-talet så körde vi Castols mineralolja GTX och GTZ i alla bilar inklusive turbobilar. Inga bilar skar, inga turbo behövde bytas. Detta var på en auktoriserad SAAB verkstad. På 90 talet kom delsyntetoljan TXT, samma resultat. Jag tror personligen att kvalitén på oljan inte har någon betydelse om man håller sig till kända märke och byter olja och filter vid 1000 mil. På 70 talet fanns det knappast några helsyntetoljor och högprestantamotorer gick på mineraloljor, Dessa skar ju inte heller. Att vissa vill ha det värsta och slår i Mobil1 0w 40 beror nog mest på oljetillverkarens reklam. Min 9000 turbo har gått på Biltemas 10w40 mineralolja i flera år och har inte uppvisat några som helst problem med det, jag byter olja och filter vid 1000 mil och är inte snäll vid körningen. Så slå i vad du tycker, undvik höga viskositeter dessa är till för höga utomhustemperaturer och byt olja och filter på 1000 mil så klarar sig din motor många mil.
    // Jens
    Fast om man har i åtanke att motorers smörjningsproblem verkar större idag och många tillverkare har problem med både det ena å det andra kopplat till smörjningen och olja så kanske man kan tro att det ställs större krav på oljan idag. Mindre spel i motorerna, längre bytesintervaller, högre belastning på lager kanske som är mindre dimensionerade(?) för att få ner friktion m.m.
    Sedan kan man tro att bilägare förr var mera "vän" med bilen och tog hand om den bättre än idag när många inte ens klarar av att byta hjul på sin bil.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Hej !

    Tror fan att det är nog vilken olja man häller i! Troligtvis mycket mer noga idag än för många år sedan. Det värsta är att de "generella normerna" (ACEA, API etc) är ibland inte nog precisa. Eller på ren svenska en API SL av ett visst fabrikat är mycket bättre än en från en annan tillverkare.

    Ett enkelt knep, tumregel, är att kika efter 0W-40 eller 0W-30, dessa oljor kräver lite bättre bas än en 5W-30 eller 5W-40, är alltså sannolikt bättre.
    MEN, en 5W-40 behöver inte vara sämre, det finns ypperliga oljor i denna viskositet som är superba! Man bör kanske inrikta sig på oljor med PAO som bas (eller hög andel PAO) alternativt (mitt favoritord för närvarande) neopentylpolyolester.

    Letar man lite hittar man bra o billiga oljor lite här o var... Swedol t.ex. OF-112304, klart prisvärd! 255:- Nä, nu skiter jag i detta, skall göra nå't annat...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    118

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Hej!
    Naturligtvis har du en bra aspekt där, Långa bytesintervaller ställer högre krav på kvalité liksom att mycket kortkörning / stadskörning sliter mer på oljan än långkörning på landsväg. Detta beror ju på att bensin kommer ner i oljan som späds ut. Då har det ju ingen betydelse om det är olja för 150 kr / liter eller 50 kr / liter, oljan blir ju kass och måste bytas. Naturligtvis ska man följa API kvalitéts specen för olja ex. SL/ CD som tillverkaren rekommenderar samt viskositeten men detta innerbär ju inte att man måste köpa den dyraste. Exempel: Du häller i Mobil1 0W-40 för låt oss säga 150 kr / liter, bytesintervallen på din bil är 3000 mil. Du kör 2000 mil kortkörning och 1000 mil långkörning. Om du byter på 1000 mil och använder den billigare oljan blir ju kostnaden ungefär samma men motorn mår defenitivt bättre. Jag är absolut ingen förespråkare för billighetsoljor med okända namn, inköpta på en stormarknad utan vill säga att så länge specen och viskositeten på oljan uppfyller tillverkarens krav och oljan har en känd tillverkare så kan man använda den. Om man ser till äldre bilar och läser vad som rekommenderas så finns inte API SL eftersom den inte fanns när bilen tillverkades, då duger ex. SE. Detta innerbär att man kan köra på mineralolja som är klassad med SE eftersom det var det bästa då.
    // Jens

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Spillde i 4l av Swedols OF-112304 nyss, återstår att se om jag tar mig hem och bort till morgondagens fotbollsmatch utan härdsmälta.

    Smörjan jag tappade ur var Statolis Lazerway 5W-40 som jag köpt på lösvikt några gånger. Innan dess hade jag minst 3 oljebyten med Mobil-1 och innan dess minns jag faktiskt inte.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Spillde i 4l av Swedols OF-112304 nyss,
    Du är sent ute. Jag gjorde exakt samma sak på torsdagen 21/5 ca kl 15.00...

    Den där oljan har ju blivit lite "berömd" ute på nätet. Fortfarande 255:- inkl moms för 4 liter. Det blir nog den till BMW:n också när det är dax.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Har man en nyare Saab så bör man köpa en olja med GM-LL-A-025 klassning, alternativt GM-LL-B-025 klassning ifall det är en dieselmotor.

    Står man där och väljer mellan två olika oljor, ex. en 5W-40 och en 0W-40 så är vanligen 0W-40 oljan ett bra val. Detta då 0W klassade oljor i regel innehåller en stor andel PAO olja. Man kan också läsa säkerhetsdatabladet, innehåller oljan en stor andel vätebehandlade kolväten, modifierade kolväten eller något som betecknas på ett liknande sätt så rör det sig egentligen om en modifierad mineralolja. Dessa kan förvisso fungera helt ok, men de är billigare för oljeproducenten och visar sig inte detta på priset i butik, välj en olja som innehåller riktiga syntetoljor istället.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skillnad på automat- och manuell växellådsolja ?
    Av Johmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 15:15
  2. Olja återigen
    Av 9-5aerosedan02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •