Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: olja, olja, olja och återigen olja............

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Har man en nyare Saab så bör man köpa en olja med GM-LL-A-025 klassning, alternativt GM-LL-B-025 klassning ifall det är en dieselmotor.
    Självfallet SaabJohan men i det här fallet rör det sig om en bil från den epok då motorerna var utprövade innan de sattes i produktion.

    Allvarligt talat så anser jag det vara mycket hokus-pokus när folk som lekmän anser sig ha åsikter om hur bra motoroljorna "fungerar" i just sina bilar och jag skulle själv inte välja annat än en GM-klassad olja till en bil där detta föreskrivs. Det känns som att det vore onödigt att chansa med något annat och kostnaden för att köpa en olja med rätt klassning inte är överdrivet stor i sammanhanget.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #22
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    då jag jobbar på båt där det är en aningen större motorer än vad vi brukar handskas med, och därmed en aningen större oljeförbrukning, typ 10m3 om året eller mer så handlar det mest om tillverkarens rabattavtal än om vilken tillverkare som anses var bäst.
    Och jag har aldrig märkt någon som helst skillnad i slitage beroende på oljetillverkare.(vi mäter dem med jämna mellanrum) Det viktigaste är att man håller sig till motortillverkarens specifikationer vad det sen är för märke är nonsens (enligt mig) kör man oljan väldigt varm behöver man helsyntet har man aldrig någon högre oljetemp kan man köra mineralolja. Sen kan man ju fundera vilken oljetemp man har direkt efter turbo osv och gå efter det. Men det gäller ju samma där läs instruktinerna om oljekvaliten och gå efter det. Att sedan Saabs märkesverkstäder använder Mobil handlar nog mest om rabattavtal(egen åsikt)

    Ingen tillverkare har någon mirakeltillsats i oljan utan det är samma saker i allt. Har man ett fat 60-tals olja stående kanske man ska vara betänksam däremot, för utveklingen går ju framåt, men inget oljebolag släpar efter

  3. #23
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Hej !

    Självutnämnda experter finns det gott om, kanske i synnerhet när det gäller motorolja. Ämnet motorolja är så vitt jag begriper "ganska knepigt", o precis som allt annat finns det sällan/aldrig en produkt som ger endast fördelar.
    Det är även så "jävligt" att en modern olja inte nödvändigtvis är lämplig för vissa äldre motorer, även om den moderna oljan är "superbra". Man behöver alltså veta vad man vill ha ut av oljan. Alltså vad "kräver motorn".

    De GM-LL-A-025 eller GM-LL-B-025-klassade oljorna är bra oljor, men givetvis inte de allra bästa som går att uppbringa. Dock, ha ha ha, o detta är ju det fiffiga.... de är bra för våra motorer, har egenskaper som är viktiga för dem. Som jag tidigare skrivit; kika på en 0W-30 eller 0W-40 olja o då helst med rätt GM-klassning, då har man en olja som passar.

    Börjar man sedan labba med egna "service program" så ställs ju saken något annorlunda, då kan man (om man vet vad man gör LÄS: inte tycker sig veta) välja andra oljor utan risk. Villl påpeka att GM-LL oljorna har många intressanta egenskaper som är viktiga ÄVEN för dem som har korta bytesintervaller ! Det är alltså INTE så att de är endast viktiga för långa bytesintervaller. DÖD ÅT DENNA MYTEN!

    Så, till jämförelsen stora maskiner, handlar man stora kvantiteter olja så blir ju priset viktigt. Det som skrivs är ju helt korrekt (men kan kanske missförstås?), har man en olja som uppfyller kraven så brukar man vara ganska säker, däremot (o nu snackar vi personbilsprodukter) finns det (stundtals avsevärda) skillnader mellan olika oljor även om de uppfyller t.ex. API SL eller vad som helst.

    Det är inte samma saker i alla oljor, om man menar att det är samma tillsatser i samma proportioner. Dock o detta skall väl poängteras, några direkta mirakeltillsatser är det ont om. I vart fall i verkligheten.

    Nu vet jag inte vilken typ/er av motor som GULSAAB refererar till, men de motorer av "lite rejälare typ som jag känner till" har ju mycket bättre utvecklade smörjsystem, väl utvecklad rening i kombination med oljeanalys.
    Med bättre utvecklade menas att de fyller sin funktion mycket väl på ett kostnadseffektivt sätt.
    (Måste väl inflika att oljevalet till min 9-5 Aero är styrt av kostnaden för oljan, dock med hänsyn till oljans prestanda)

    Såvitt jag vet så används inte bara Mobiloljor på Saabverkstäder utan det finns flera andra leverantörer.

    Näpp, nu skall jag dra till jobbet!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Har man en nyare Saab så bör man köpa en olja med GM-LL-A-025 klassning, alternativt GM-LL-B-025 klassning ifall det är en dieselmotor.
    Självfallet SaabJohan men i det här fallet rör det sig om en bil från den epok då motorerna var utprövade innan de sattes i produktion.
    Där ett oljebytesintervall på 1000 mil ansågs mycket och en motoreffekt på 200 hk var ett prestanda monster av sällan skådat slag.

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Drar upp denna tråd igen då jag blir riktigt förrvirrad av alla olika oljor samt krav m.m

    Skall byta olja i veckan! Bilen har fått oljan bytt efter 1000 mil tidigare och jag tänkte fortsätta med det! Motorn i fråga är en B235L av årsmodell 04. Den har rullat 19k mellan Södra sverige o norraste norrland! Den drar inte så mycket olja, har inte minskat många millimeter dom senaste 900milen jag kört!

    Det jag vill ha hjälp med är att få fram en mycket prisvärd olja som passar mitt miltal samt min motor! Kostar oljan 700:- så ere la så! Kanske någon som har lite skills och erfarenheter som kan hjälpa mig med detta!


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #26
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Hej !

    Årets enklaste fråga att besvara korrekt...
    GM-LL-A-025

    Kika gärna på en 0W-40.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Årets enklaste fråga att besvara korrekt...
    GM-LL-A-025

    Kika gärna på en 0W-40.
    Tack o bock för ett rakt svar utan komplikationer
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Helsingborg / Varberg
    Inlägg
    121

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Årets enklaste fråga att besvara korrekt...
    GM-LL-A-025

    Kika gärna på en 0W-40.
    Vilka affärer ska man bege sig till?

    Ungefärligt pris?
    9-3 AERO -02

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Citat Ursprungligen postat av fullodum
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Årets enklaste fråga att besvara korrekt...
    GM-LL-A-025

    Kika gärna på en 0W-40.
    Vilka affärer ska man bege sig till?

    Ungefärligt pris?

    Du kan handla en sådan olja nästan varsomhelst...
    Köpte själv Esso 4L 0w40 med denna klassning för 258:- på Karlssons (någon form av billighetsvaruhus modell "Galne Gunnar") här i Nyköping för ett par månader sedan.
    Bilcentergruppen skulle ha 690:- för 4L Mobil1 0w40 med samma klassning.

    Gå in i valfri affär och stövla fram till hyllan med oljorna och lyft på alla och leta efter klassificeringsbeteckningarna (världens längsta ord?). Det kan vara bensinmackar (alla), lågprisvaruhus (Rusta, ÖoB mfl.), matvaruaffärer (ICA Maxi, COOP Forum mfl) och i övriga affärer (Clas Ohlson, Båtsportaffärer osv.)
    Nästan vilket märke/modell som helst skulle kunna ha denna klassning, men bli inte blind och tro att om en olja från Mobil1 funkar så gör alla det.
    Klassificeringen skall märkas på den aktuella flaskan. Ibland får man lyfta lite på ev dubbelettikett på baksidan också.

    Lycka till.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Helsingborg / Varberg
    Inlägg
    121

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Thanks mister!
    9-3 AERO -02

  11. #31
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Är det givet att köra på helcyntet?
    Jag har Castrol SLX Professional C3 0w-30 på jobbet.
    Dock utan GM-LL-A-025 klassningen.

    Det står följande på den

    SAE 0W-30; API SM/CF;
    ACEA A3/B3, A3/B4, C2, C3;
    BMW longlife-04; VW 502 00/ 503 01/ 505 00;
    MB-Aproval 229.51

    Skulle vara smidigt (läs billigt) att köra på den

  12. #32

    Re: olja, olja, olja och återigen olja............

    Någon som provat 5w40 oljan på coop forum för 255kr???

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skillnad på automat- och manuell växellådsolja ?
    Av Johmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 15:15
  2. Olja återigen
    Av 9-5aerosedan02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •