Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Startproblem 9-5 2,0t -00

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    281
    Medlem#
    4619

    Startproblem 9-5 2,0t -00

    Hejsan!

    Häromdagen skulle jag som vanligt slöa till det o ta bilen till jobbet. Så ut o arma av snön som låg på den, sätter mig i och startar. Allt låter normalt och den hoppar igång så villigt. Men för att dö lika fort igen. Konstigt tänker jag, men ursäktar den med att alla kan vi ha dåliga dagar, speciellt dåliga mornar. Så, på't igen. Men nu när jag förväntar mig höra det vanliga toyoyoyoyoy, alltså, en motor med komp som går runt, så blir det mer ett utdraget toyyyy, ungefär som om ventilerna stod öppna och det inte fanns nån komp alls.
    Ser ut som ett frågetecken en stund, och sen provar jag igen. Samma sak igen. Blir då lite lätt nervös o tänker "nu blev det dyrt.."
    Sen blev jag irriterad och tänkte det att, det kan ju inte mer än ha gått sönder, så jag vred om och höll nyckeln, och efter en stund (10sek?) så hostar ha till ett par gånger, sen går han.
    Och sen dess, ingenting.

    Nån som har en idé vad han kan ha fått för sig?

    /Anders
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    DI-kassett? Vevaxelgivare?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Exakt samma sak hände mig i måndags! Exakt!
    Däremot hade jag kört med öppen dump över helgen så LMM va inte inkopplad. Så jag tänkte att det va bäst att återställa innen jag provade igen. Sagt å gjort, även bort med jord på batteriet i två min..Sedan in i bilen för att starta.
    Den började precis som innan med "ingen komp" men två sekunder senare "kändes" det som den tände stift ett, sedan stift två. Och när det tredje stiftet hoppade igång så gick den själv, men hostade lite innan den gick på alla fyra..Bluddrade lite innan den började gå rent..
    Helt skummt för det kändes som att kompen försvann efter den stannat första gången och att det bara snurrade utan att variera i ljud..Alltså som att kompen på alla cylindrar helt försvunnit. Men jag antar att det var ett tändfel, vilket låter ungefär i stil med utebliven kompression. Ungefär..
    Men nu går den galant och Vevaxlegivaren är bytt för en månad sedan ungefär. DI är en bättre begagnad som inte fått en droppe vatten på sej..

    Så nu får ni slå era kloka huvuden ihop och berätta vad som blev fel..Trodde helt klart jag va ensam, men så var det ju inte

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    281
    Medlem#
    4619
    Tja Pepe!

    Kul att man inte är ensam med sina problems! Det läskiga är att det hände mig i måndags också. Jag tror att alla saabar åker iväg på fest på helgen bara att vi inte vet om det och våra bilar festade mest!

    Hur som helst så har jag som sagt inte haft sånt här problem innan, och den har inte visat en tendens till det efter heller. Så vi får nog helt enkelt avvakta o se om det dyker upp igen. Vilket jag inte hoppas..
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av FormerMazda
    Tja Pepe!

    Kul att man inte är ensam med sina problems! Det läskiga är att det hände mig i måndags också. Jag tror att alla saabar åker iväg på fest på helgen bara att vi inte vet om det och våra bilar festade mest!

    Hur som helst så har jag som sagt inte haft sånt här problem innan, och den har inte visat en tendens till det efter heller. Så vi får nog helt enkelt avvakta o se om det dyker upp igen. Vilket jag inte hoppas..

    Jo det är skönt att man inte är ensam med ett så konstigt fel..Och din fest teori låter ju faktiskt högst trolig efter detta konstiga uppträdande på måndagsmorgonen. Eller så var det ett slag tillbaka mot mig då den inte rördes på hela lördagen och söndagen till fördel för en Merca, kanske är ren avundsjuka också
    Ja, vad säger man..min funkar hur fint som hellst i övrigt som sagt, även om den höll på att bli på körd två ggr på två minuter idag. Trodde allvarligt lysena slocknat eller nåt, ingen tycktes syna mig
    Över 24500 mil har min gått iaf!

    Och som sagt, hoppas det inte händer igen...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    94

    Startproblem

    Desamma händer mig ungefär en gång varannan månad..
    Min bil har bara gått 6500mil.
    Misstänker att soppapumpen inte bygger upp tryck eller nåt.
    Efter två tre försök så startar den och går som vanligt, dvs patte.
    Spännande å se vad som mer skrivs här....
    Köra bil utan turbo e som o ha sex me kådis..

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    15
    Hej

    Jag skulle nog gissa på kärvande ventiler,inte helt ovanligt på just 9-5
    med 2,0 motorn.

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av Grön 900
    Hej

    Jag skulle nog gissa på kärvande ventiler,inte helt ovanligt på just 9-5
    med 2,0 motorn.
    Menar Du insugs/avgasventiler!?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    26
    Lustigt , exakt detta med att bilen dör vid 2 sek efter start har hänt mig också 5-6 gånger under sista året. Men igår var den trög startad men gick igång. Inga problem tänkte jag men efter jag varit och tankat på macken 10 minuter senare så dör bilen mitt i farten, bara slår av precis som vid de mystiska starttillfällerna. Blev bärgning till saabverkstad men eftersom det var sen fredagseftermiddag så han de bara testa med databoxen och tändkassetten vilket det inte var. Bara att vänta och se.
    Tobbe
    9-5 -00

    Någon som har någon teori?
    9-5 Vector 2005

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •