Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: hur göra med dörr högtalare koaxial eller?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    hur göra med dörr högtalare koaxial eller?

    hej tänkte byta ut dörrhögtalare fram till koaxialer som ska drivas av ett annat slutsteg.

    Frågana är om jag ska köpa koaxialer eller tvåväggsystem???

    har redan bytt ut högtalare i instrumentbrädan till 4" koaxialer.
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: hur göra med dörr högtalare koaxial eller?

    Kör ett par midbasar eller ett kitsystem fram, eftersom du redan har koaxialer på brädan som innehåller diskanter så blir det nog inte alltför bra att ha ett par till nere i dörren.

  3. #3

    Re: hur göra med dörr högtalare koaxial eller?

    Om du nu ändå skall driva med separat steg så kan du köra koax. i dörrarna, men se till att dela ljudet Lp på steget bara.
    Gör du det så "skär" steget bort diskanten innan signalen skickas till högtalarna.
    Dock så skulle jag själv köra på ett kitt system och sedan enbart koppla in enbart de i dörren och inte diskanter. Medföljande filter använder du inte, utan delar fortfarande Lp på steget.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: hur göra med dörr högtalare koaxial eller?

    jag kör koaxialer i dörrarna, delar man dem rätt så är det inga problem med det.
    Ofta är det ju billigare att köpa ett par koaxialer än ett par rena midbasar.
    Är det inte proffsljud man är ute efter så är det ju inga problem att montera koaxialer anser jag.

    Om man vill kan man ju även klippa kabeln till själva diskanten om det inte skulle bli helt bra.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: hur göra med dörr högtalare koaxial eller?

    ok tack ska köra på koaxialer då. Har baslåda i bagageluckan så bas har jag mer än tillräckligt tänkte jämna ut det så man får mer ljud fram (har 6-9 där bak ikopplade också)
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: hur göra med dörr högtalare koaxial eller?

    Får man fråga om någon vet var det är lämpligast att klippa in sig på högtalar ledningarna framdörrar?

    Och en fundering vet att det går sätta in större högtalare än original 6.5" är det fördelar med större eller middljud något man kanske också behöver?

    (har en tolva bak men ska uppgradera med en sån till)
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: hur göra med dörr högtalare koaxial eller?

    Lättast är ju att koppla in sig vid kontaktstycket där as3 steget ska sitta, det går ju att göra utan att klippa kontakten, klippa av org kontakter anser iaf jag är olämpligt i en så pass dyr bil.


    Sattsa på att ljuddämpa dörren riktigt och köra en bra 6,5 tums högtalare istället, storleken har inte alltid betydelse.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: hur göra med dörr högtalare koaxial eller?

    ok tack! jag har as2 steg är det på passagerar sidan höger om fötterna steget sitter?
    kom på en sak har signal kablarna på höger sida kan jag dra ström kablarna till högtalarna på samma sida eller stör de?

    dörrarna har jag ljudisolerade innan känns ganska tunga när man stänger som i mercedes
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: hur göra med dörr högtalare koaxial eller?

    strömkablarna ska du aldrig dra nära lågnivå kablarna.

    Ström drar man lämpligast på förarsidan och lågnivå på passagerarsidan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: hur göra med dörr högtalare koaxial eller?

    Lågnivåkabeln ska man mycket riktigt inte dra i närheten av strömkabeln, däremot högtalarkablarna går det att dra nära både lågnivå och strömkabel. Helst ska man ju inte dra nånting nära strömkabeln men jag har några högtalarkablar som ligger nära min strömkabel och det är då inga problem.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: hur göra med dörr högtalare koaxial eller?

    så nu sitter JBL GTO-6527S i framdörrarna de låter mycket bra!!. Men kunde varit lite effektotåligare.
    Jag har kopplat de på slutsteg som har bara 2 kanaler. Om jag vill driva 2 högtalare på 2 kanal (3ohm +4ohm) det på 3 ohm ska prioriteras.
    är det då seriellt jag ska koppla med plus på 3ohm?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: hur göra med dörr högtalare koaxial eller?

    Ett tips, köp ett annat steg. Att köra flera högtalare på det steget blir inte bra på något vis. Men om du nu ska göra det så måste du seriekoppla högtalarna ja, då bör belastningen hamna på 6Ohm eftersom JBL koaxialerna ligger på 2Ohm och dom andra då på 4Ohm.

  13. #13

    Re: hur göra med dörr högtalare koaxial eller?

    Få hålla med föregående talre om att det är bättre med ett annat steg, förslagsvis 4knls steg.
    Du måste inte koppla dem i serie till 6ohm. DU kan köra paralellt då impendansen kommer hamna på ca 3ohm (om du har 2ohm+4ohm)
    Detta är om ditt steg är 2ohm stabil förståss (vilket de flesta nyare steg brukar vara).
    Men, hur du än kopplar så kommer dina 2ohm högtalare spela mer eller högre än vad dina 4ohms kommer göra vid samma volym. Du kommer alltså få en viss dB skillnad mellan dessa högtalare. För att få dem att låta lika högt, måste ett motstånd monteras på dina 2ohm högtalare på X-antal watt.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: hur göra med dörr högtalare koaxial eller?

    hej igen tänkte fråga om högtalarna i bak dörrarna de spelar bara midbass vad jag vet och fram bara bas. kan jag koppla ihop de till en högtalare altså + + - - till en + och en - på en högtalare så den spelar både bas och mid samt får mer effekt?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

Liknande ämnen

  1. OCTA 6x9'' högtalare, koaxial
    Av Fear43 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 15:25
  2. Dörr högtalare 9-5
    Av Folke_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 22:11
  3. Orginal högtalare i dörr 99 turbo?
    Av Turboström i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 02:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •