Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: "Check engine" som lyser ibland och enbart vintertid?

  1. #1

    "Check engine" som lyser ibland och enbart vintertid?

    Vi har en SAAB 9-3 från -98 som är lite knäpp, undrar om någon har en aning om vad felet kan vara (och om det bör åtgärdas och vad det i så fall skulle kosta).

    Vi köpte SAABen för 1½ år sedan, på hösten. Både förra vintern och den här vinter har "Check engine"-lampan tänts under färd, aldrig på sommaren. Eftersom bilen fungerat normalt har vi inte brytt oss om att kolla upp det än... Nu ska vi antingen sälja den eller så ska jag behålla den som min alldeles egna, och vilket av fallen det än blir vill jag gärna veta vad felet är...

    Symtomen är som följer: Bilen startar alltid utan problem och då lyser aldrig "Check engine". När man kört någonstans mellan ett par kilometer och ett par mil så tänds den. Inget motorljud eller så förändras. Dock brukar alltid mätaren som visar hur varm motorn är vara i botten.
    För det mesta lyser sedan lampan tills man stänger av bilen, men ibland slocknar den igen under färden. Jag upplever det som att den oftast tänds när man ligger på en konstant hastighet på landväg eller motorväg, men om man kör i stan och därmed växlar hastighet mycket så tänds den inte. Vid dessa tillfällen brukar också motorn vara varmare, enligt mätaren.

    Någon som har någon fin teori?
    (Jag har läst om hur man ska kolla upp felkoder, men som jag förstår det måste då "Check engine" lysa redan när man startar bilen).

    Kan tillägga ett par andra saker också, men jag gissar att de inte har något med saken att göra:
    *Centrallåset inte är helt hundra, dörren på passagerarsidan brukar inte låsas upp när man låser upp de andra.
    *Igår när jag stängde förardörren tändes lyset (halvljuset), trots att tändningen var av och nyckeln ur Öppnade och stängde dörren igen, då slockande det. Har aldrig hänt förut.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: "Check engine" som lyser ibland och enbart vintertid?

    Hej !

    1) Gissar på defekt termostat. Skulle aldrig köpa den bilen.
    1½) Läs ut felkoder!
    2) C-lås, kolla ledningsnät/konatktdon och mekanismen (kanske smörja?)
    3) Ljuset, en gång är ingen gång. Utom när man tappar huvudet.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3

    Re: "Check engine" som lyser ibland och enbart vintertid?

    Tack för svaret.

    "Gör det något" om det är fel på termostaten? Alltså, kan motorn ta skada av det? Är det dyrt att fixa på verkstad?

  4. #4

    Re: "Check engine" som lyser ibland och enbart vintertid?

    Jag läste följande på en sida om SAAB 9000: "Är kupévärmen bra i bilen så är troligtvis termostaten bra."
    Kupévärmen fungerar precis som den ska. Kan det fortfarande bero på termostaten?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: "Check engine" som lyser ibland och enbart vintertid?

    Citat Ursprungligen postat av FrDrake
    Jag läste följande på en sida om SAAB 9000: "Är kupévärmen bra i bilen så är troligtvis termostaten bra."
    Kupévärmen fungerar precis som den ska. Kan det fortfarande bero på termostaten?
    Termostaten är "förbrukningsvara" och dessutom billig (ca 100kr) så det finns ingen anledning att inte byta den. Låter man verkstan göra jobbet tillkommer såklart arbetskostnaden
    En motor mår inte alls bra av att gå med för låg temp och det påverkar även bränsleförbrukningen negativt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    34

    Re: "Check engine" som lyser ibland och enbart vintertid?

    Det enklaste är väl att bara åka in till verkstad och be dem läsa av felkoden, så vet du exakt vad som är fel.

    Billigt fel: behåll bilen.
    Dyrt fel: sälj

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: "Check engine" som lyser ibland och enbart vintertid?

    Citat Ursprungligen postat av FrDrake
    Jag läste följande på en sida om SAAB 9000: "Är kupévärmen bra i bilen så är troligtvis termostaten bra."
    Kupévärmen fungerar precis som den ska. Kan det fortfarande bero på termostaten?
    Det där torde vara ett sällsynt "trubbigt" sätt att avgöra termostatens kondition. Om kylvattnet tex blir 80° istället för 88° kommer du förmodligen inte märka någon större skillnad på kupévärmen.
    När jag hade så dålig termostat i min kärra att CE-tändes vid utetemp kring -20° hade jag inte märkt någon försämring av kupévärmen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    4

    Re: "Check engine" som lyser ibland och enbart vintertid?

    Lambdasonden !

    Jag har samma fel eller symptom, men bara när tjejjen har kört bilen
    Nä det är faktiskt sant, men det beror på att hon kör lugnare/snällare och det blir inte lika varmt eller lika varma avgaser. Det är nog därför det bara händer på vintern med med din bil..eller så kan man säga att du kör som en ...

    Allvarligt så är det på min bil och det låter som att det skulle vara lika på din kärra. Men det skulle kunna vara termostaten me, att motorn inte blir lika varm som den ska bli. Mitt råd ...kör hårdare. Eller så provar du att byta lambdasonden.

    Jag har inte bytt på min tycker den var för dyr när den bara tänds nån gång.
    Saab 9-5 2.0t BioPower SC Aut -08 (tillverkad 2007-11)
    Saab 900 2,3 -97 (ca 25 000 mil på mätaren, endast bytt bränslepump förutom slitdelar så som bromsar, avgassystem mm)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    196

    Re: "Check engine" som lyser ibland och enbart vintertid?

    Vad händer med tempgivaren.? sjunker den jättesnabbt från att ligga mellan normal och lågt? Min Chefs bil har exakt samma fel! Men när den är i bott så har han fortfarande värme!! Det kan inte förklaras av en dålig termostat!! Inte heller av check engine tycker jag!
    Åker Volvo V70 II D5-09
    Busbil Saab 9-5
    Finbil Volvo 164-71
    Livet är en Fest och du är välkommen

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    80

    Re: "Check engine" som lyser ibland och enbart vintertid?

    Har inte haft detta fel själv men skulle det inte kunna vara motortempgivaren eller vattentempgivare som inte är helt friska?

    Nu förutsätter jag att 9³ -98 har samma upplägg som en ng900.

    1. byt termostat
    2. byt vattentempgivaren
    3. byt motortempgivaren

    billiga och enkla åtgärder.
    Kwesen.
    Gute med kontrollerad blyfot. ( men ibland så .. )
    9-3 SS -05, Stiga Park President HST

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    196

    Re: "Check engine" som lyser ibland och enbart vintertid?

    Nja chefens bil är en Saab 9-5 -02...
    Men samma symtom
    Varför skulle temp mätaren sjunka om lambdan var trasig?
    Åker Volvo V70 II D5-09
    Busbil Saab 9-5
    Finbil Volvo 164-71
    Livet är en Fest och du är välkommen

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    196

    Re: "Check engine" som lyser ibland och enbart vintertid?

    Är det en Turbo eller en enkel insprutare?
    Åker Volvo V70 II D5-09
    Busbil Saab 9-5
    Finbil Volvo 164-71
    Livet är en Fest och du är välkommen

  13. #13

    Re: "Check engine" som lyser ibland och enbart vintertid?

    Citat Ursprungligen postat av Kwesen
    Har inte haft detta fel själv men skulle det inte kunna vara motortempgivaren eller vattentempgivare som inte är helt friska?

    Nu förutsätter jag att 9³ -98 har samma upplägg som en ng900.

    1. byt temostat
    2. byt vattentempgivaren
    3. byt motortempgivaren

    billiga och enkla åtgärder.
    Vi ska troligen lämna in den och kolla felkoden nästnästa vecka, ev byta termostaten då och hoppas att det hjälper.

    Citat Ursprungligen postat av Lazer 9000 turbo
    Vad händer med tempgivaren.? sjunker den jättesnabbt från att ligga mellan normal och lågt? Min Chefs bil har exakt samma fel! Men när den är i bott så har han fortfarande värme!! Det kan inte förklaras av en dålig termostat!! Inte heller av check engine tycker jag!
    Den sjunker sakta. Och vi har också värme även när den är i botten.

    Citat Ursprungligen postat av Lazer 9000 turbo
    Är det en Turbo eller en enkel insprutare?
    Ingen turbo.

Liknande ämnen

  1. "Check Engine"-lampan lyser, felkod P0400. Vad är
    Av vectorsport i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 21:43
  2. "Check Engine" lyser konstant på min Saab 9-5 -99.
    Av JonasAd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 11:48
  3. 9000 2.3T 95:a "check engine" lyser. Tomgångs pr
    Av Gaard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 18:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •