Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur går det till med att byta kamkedja? hur mycket jobb?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    SUNDSVALL
    Inlägg
    240

    Hur går det till med att byta kamkedja? hur mycket jobb?

    lite nyfiken på hur mycket som måste tas isär när man byter kamkedja och drev + balanskedja, Hämtade precis min 9-3á i dag på saab där dom bytt kamkedjan + balanskedjan + gjort rent oljesil + några kanaler i ventilkåpan + något mer som jag inte kommer i håg,
    Rabbla gärna en lista på vad som lossas, allt på "Oil sludge garanti givetsvis"
    SAAB TONAFISH POWER
    SAAB 9-3´08 Biopower

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    38
    Jag bytte kamkedja och balansaxelkedja åt en kompis på hans 9-5 2,0t jag fick ploka ur motorn annars fick jag inte bort transmissionskåpan.. kamkedjan kan man ju koppla på den befintliga och dra runt motorn. värre var det med balansaxelkedjan. Jag passade på att byta packbox samt uppgradera vevhusventilationen på den. Men på 9-3 vet jag inte.

    mvh erik
    E30 m20 2,7 600hk E30 s50 1xxxhk Pontiac Firebird formula 400 -71

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    På 9-5 kan motorn sitta kvar och man kan ta bort transmissionskåpan, men det är trångt.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    På 9-3 måste man ta ner hela motorn och på 9-5 tar man bara ned motorn en bit och sedan skjuter den lite åt sidan.

    Det "tar" 10,5h att göra denna operation på 9-3 och 8,6h på 9-5

    Men lossar transmissionskåpan för att komma åt kamtransmissionen.
    sedan demonterar man oljetråget och rengör detta och byter oljesugsilen.
    Sedan demonterar man ventilkåpan och rengör denna.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Hm. Är det skillnad på hur man gör i og 9-3 och ng900? För min kamkedja på min ng900 blev bytt i veckan, och där togs då ingen motor ur!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Hm. Är det skillnad på hur man gör i og 9-3 och ng900? För min kamkedja på min ng900 blev bytt i veckan, och där togs då ingen motor ur!
    Mmm men det är skillnad på att bara byta kedjan och alla glidskenor och drev, samt balansaxelkedjan och tillhörande kringutr till den.

    Ja det är annars samma arbetsmoment på Ng900/og9-3

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    I min bil bytte dom förvisso inte balansaxelgrejorna, men både kedja, spännare, alla drev och glidskenor. Utan att plocka ur nån motor...

    ng900 2.3i
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Kan någon förklara för mig hur man vet när man skall byta dessa kedjor (innan det går sönder något)! Eller skall/bör man byta dom "för säkerhets skull" efter ett visst antal mil?

    Jag har en 0-3 Aero -00 som gått drygt 15.000 mil (bara långmil) som fortfarande låter "som en dröm" i motorn! Absolut tyst och fint.

    Skall jag vara ärlig så begriper jag mig inte på diskussionen med "Oil sludge".
    För det första förstår jag inte hur oljan kan bli så dålig att den "slutar smörja" kamkedjan. Det måste ju då ha hänt något utomordentligt allvarligt i motorn för att förstöra oljan så mycket.
    För det andra kan jag inte förstå att den "dåliga oljan" bara förstör kedjor (och ev turboaggregat)! Jag skulle bli mycket förvånad om inte resten av motorn (lager, kolvringar, kamaxlar mm) också har fått rejält med stryk även om dessa prylar inte går sönder samtidigt med kedjan.

    Jag har en BMW 3.0S -72 som hittills gått 76.000 mil och fortfarande går bra (och körs varje dag). Kamaxelkedjan har gått 55.000 mil och det är då inget fel på den ännu!.

    Det är nog tur att SABB:s nya mellanklassbil kommer att byggas i Tyskland i fortsättningen så att SAAB-ägarna slipper så här dåligt skötta konstruktionsmissar!

    Per L

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Per> Det rasslar ganska mycket innan den går sönder.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    900 Power:

    - Är det på tomgång man hör det eller när man kör?
    - Varm eller kall motor eller både och?
    - Vad är det som rasslar? Är det när kedjespännaren går i botten som kedjan börjar rassla dvs kedjan inte längre är spänd? Jag kan läsa i WIS:en att kedjespännaren sitter lätt åtkomlig i topplocket (fast det ser inte så ut i EPC:n!?)! Betyder det att man kan mäta på spännaren och på så sätt se om kedjan börjar bli sliten? Kedjespännaren borde ju halka längre och längre ut i takt med att kedjan slits! Jag vill ju helst inte vänta med att byta den tills det börja rassla om det är möjligt.

    Per L

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    900 Power:

    - Är det på tomgång man hör det eller när man kör?
    - Varm eller kall motor eller både och?
    - Vad är det som rasslar? Är det när kedjespännaren går i botten som kedjan börjar rassla dvs kedjan inte längre är spänd? Jag kan läsa i WIS:en att kedjespännaren sitter lätt åtkomlig i topplocket (fast det ser inte så ut i EPC:n!?)! Betyder det att man kan mäta på spännaren och på så sätt se om kedjan börjar bli sliten? Kedjespännaren borde ju halka längre och längre ut i takt med att kedjan slits! Jag vill ju helst inte vänta med att byta den tills det börja rassla om det är möjligt.

    Per L
    Öppnar man huven och lyssnar på tomgång så hör du det. Är den riktigt sliten hörs det utanför bilen och inne i bilen.

    Varm som kall.

    Det brukar vara kamkedjan på motorn som rasslar, alltså högra sidan.

    På bakisdan av toppen så skruvar du ut sträckaren, det är en 27 hylsa man använder, men innan ska man lossa den lilla (13) så att fjädern kommer ut. Sedan lossar man den stora och mäter på sträckaren som du har läst i WIS.

    Precis som du säger så kollar man hur mycket sträckaren är ute och avgör om kedjan ska bytas.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Mycket jobb att byta grenrörspackning ?
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2018-06-03, 13:56
  2. Byta balansaxelkedja - mycket jobb på en 2.3i -92 ?
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-12, 01:25
  3. Byta motor 9000 från -93 till -92 Hur mycket jobb.
    Av phoenix__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 17:27
  4. byta kolar i og9-3? mycket jobb?
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-01-05, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •