Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tappar laddtryck

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    111

    Tappar laddtryck

    Hej

    Försöker fundera ut vad mitt "problem" kan bero på. Om jag gasar fullt så laddar bilen max för att sedan sjunka tillbaka lite. Man känner att den tappa rlite kraft. Kan det vara något med ventilerna runt magnetventilen eller liknande? Hade problem ed de förut och då laddade bilen typ inte alls :P
    Eller kan det vara tecken på något annat? Tänkte om turbon börjar bli dålig, men den har tittats på för ett tag sedan och verkade i fint skick. Ideer?

    Är en SAAB 95 Aero '00

    Sedan har jag en andra fundering... Min bil drar MÄRKBART mindre om jag kör på 95 oktanig bensin har jag märkt. Då skiljer inte körstilen utan är långpendling med cruise på 110km/h på båda. En bekant med en 96 Aero '05 upplever precis samma sak. Ideer?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    321

    Re: Tappar laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av iNQUAM
    Hej

    Försöker fundera ut vad mitt "problem" kan bero på. Om jag gasar fullt så laddar bilen max för att sedan sjunka tillbaka lite. Man känner att den tappa rlite kraft. Kan det vara något med ventilerna runt magnetventilen eller liknande? Hade problem ed de förut och då laddade bilen typ inte alls :P
    Eller kan det vara tecken på något annat? Tänkte om turbon börjar bli dålig, men den har tittats på för ett tag sedan och verkade i fint skick. Ideer?

    Är en SAAB 95 Aero '00

    Sedan har jag en andra fundering... Min bil drar MÄRKBART mindre om jag kör på 95 oktanig bensin har jag märkt. Då skiljer inte körstilen utan är långpendling med cruise på 110km/h på båda. En bekant med en 96 Aero '05 upplever precis samma sak. Ideer?
    - Börja med att se över alla vakuum slangar. Dessa kan ha sprickbildning.
    - Ett annat hett tips är de 2 backventilerna som finns under Luftmassmätaren, LMM. Finns lösa att köpa på V.A.G, om jag inte mins fel är art.nr 058905291. Billigare än att köpa hela slangpaketet från Saab.
    - Du kan även kolla dumpen på tryckröret. Montera ner den och testa att blåsa/suga i båda ändarna. Den ska sluta helt tätt.

    Finns säker fler saker men dessa är de jag kom på!

    Ang. bensinförbrukningen är det inte lätt att veta exakt. Just de gånger du har kört med 95 okt. kanske du har haft lite medvind. Kanske lite nerförslut vid andra tillfällen.
    Min Aero drar alltid samma 99.9 l/100km


    Mvh
    Christof

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    111

    Re: Tappar laddtryck

    Kört precis samma väg. Pendling Karlskrona Växjö... 1l/mil på 98 oktan och 0.8l/mil på 95. Har testat i två månader. Tankar fullt ca två ggr per vecka så lite statistisk säkerhet finns det i det hela

    Skall kolla ventilerna igen och även dumpen. Var det inte VAG ventilerna som man kunde skita i och plugga egentligen?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    321

    Re: Tappar laddtryck

    Finns 2 varianter.

    En som passar perfekt
    En som har en extra liten pipa som man kan plugga igen med en liten skruv eller likande.

    Mvh
    Christof

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •