Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 104

Ämne: Spontanlarm och "SERVICE STÖLDLARM" i SID

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186

    Re: Larm 9-5 Spontanlarmar

    Se tidigare inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink
    Min har funkat över en månad nu efter omlödning av ALLA komponenter i sirenen (se tidigare inlägg i denna tråd).

    Tror på denna lösningsgång:

    1) Får man "Service stöldlarm" meddelande på SID:en - byt batteri.
    2) Spontanlarm utan att den blinkar - löd om ALLT i sirenen

    Uppfyller man både 1) och 2) så gör man båda då man har öppnat sirenen.

    Att din funkar bättre efter långkörning kan bero på att den glappande komponenten skakar ihop med lödningen lite bättre.
    Min har fungerat i 2,5 månader nu efter omlödning.
    Men en -07:a låter lite väl nytt, men för mig så fungerade 2).
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  2. #62
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Larm 9-5 Spontanlarmar

    ännu funkar min med, efter endast batteribyte. har iofs bytt både baterier i larmet och startbatteri, bytte i november!? håller det ett halvår får det vara godkännt, tar ju inte så lång tid att byta batterier.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  3. #63

    Re: Larm 9-5 Spontanlarmar

    Om du inte har "Service Stöldlarm" så ska det inte vara något fel på sirénbatteriet. Du får använda Tech2 och läsa ut senaste larmorsak så ser du vad som triggat larmet.

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Larm 9-5 Spontanlarmar

    Jag tror inte på att det är långkörningens skakningar som förbättrar, snarare handlar det om att huvudbatteriet laddas upp ordentligt (bilens startbatteri). Jag har bytt batterier i larmet utan att det blev bättre, problemet har återkommit med ojämna mellanrum. "Service stöldlarm" visas ofta, och periodvis tjuter bilen utan att blinka.
    För ett tag sedan var det riktigt jobbigt, efter att ha kört en bit, parkerat och låst så började det tjuta. Bilen tystnade efter nån minut men började strax igen, detta upprepades kanske fem gånger. I samband med detta gick bilen trögt på starten, den startade men det var nog på gränsen då startmotorn gick trögt. Vanligt fenomen på vintern för mig då jag kör sällan och då relativt korta sträckor. Jag lät därför bilen stå med en batteriladdare inkopplad en dag. Startmotorn var efter detta betydligt piggare, och spontanlarmingarna försvann under några veckor.
    Nu har de återkommit, men jag tyckte återigen det blev bättre efter att jag kört en lite längre sträcka.

    Så... larmet måste vara beroende av spänningen från startbatteriet. Det ska dock fungera om batteriet är så pass laddat att bilen startar, så nånstans på vägen finns ett spänningsfall. Misstänker då skit i anslutningarna, eller som nån skriver här ovan glappande lödningar. Verkar onekligen logiskt, en glappande lödning ger ett spänningsfall. Det vore ju inte heller något nytt Saab-fel, finns ju samma problem med tex centrallåsenheten i 9000 och helljusenheten i 9-5.
    När tid & väder tillåter ska jag ta och löda om larmet och se hur det blir.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  5. #65
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Larm 9-5 Spontanlarmar

    Tror däremot INTE på iden om huvudbatteriet efter att ha köpt ett dyrt batteri med bra kräm i och har allt annat än seg bil på starten.
    Jag bytte batterier för ett gäng månader sen o allt funkade fint, sen körde jag på en skitdålig grusväg för två veckor sen o när jag körde i en håla skakade bilen till och service stöldlarm tändes..
    Sen var meddelandet där vid start nån vecka tills jag tog ut o lödadade om allt som magnuslink hade gjort... nu är det inget meddelande längre.
    Kondingarna sitter ju bara o svänger i lödbenen så det kanske är dom som inte gillar hål i vägen.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186

    Re: Larm 9-5 Spontanlarmar

    Citat Ursprungligen postat av Robert E
    Tror däremot INTE på iden om huvudbatteriet efter att ha köpt ett dyrt batteri med bra kräm i och har allt annat än seg bil på starten.
    Jag bytte batterier för ett gäng månader sen o allt funkade fint, sen körde jag på en skitdålig grusväg för två veckor sen o när jag körde i en håla skakade bilen till och service stöldlarm tändes..
    Sen var meddelandet där vid start nån vecka tills jag tog ut o lödadade om allt som magnuslink hade gjort... nu är det inget meddelande längre.
    Kondingarna sitter ju bara o svänger i lödbenen så det kanske är dom som inte gillar hål i vägen.


    Glappkontakt i elektronik är väldigt vanligt. I en bil så skakar det dessutom duktigt.
    Mitt larm fungerar fortfarande efter omlödning av ALLT i sirenboxen.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  7. #67
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Larm 9-5 Spontanlarmar

    Men det ligger ju egentligen ingen motsats i det... ett dåligt huvudbatteri ger mindre spänning in vilket ger större känslighet för glapp/spänningsfall.
    Ett gupp i vägen gör att kondensatorn rör sig mer -> mer glapp -> större spänningsfall.
    Om jag tar min bil med ett sämre huvudbatteri och kör på din grusväg kanske inte bara meddelandet visas i displayen, det kanske tom börja tjuta?

    Lösningen är säkert att löda om och problemet är att det glappar, men enligt min erfarenhet förvärras problemet när huvudbatteriets spänning sjunker.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Larm 9-5 Spontanlarmar

    Omlödning hjälpte ja, tack för idén!
    Efter att ha gjort om alla lödningar i sirenen samt gjort rent anslutningarna är bilen mycket snällare. Inget "Service stöldlarm" eller spontanlarmande längre.
    Känns gott att slippa att irritera sina grannar och att slippa köpa en ny siren för över 2600:-.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  9. #69
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Larm 9-5 Spontanlarmar

    min har däremot tänts igen , tror jag ska byta konding för den är nog glapp på nåt vänster
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Larm 9-5 Spontanlarmar

    Jo trasiga elektrolytkondensatorer är ju generellt det vanligaste felet på elektroniska apparater. Ibland syns det genom att de läcker eller får en 'bullig topp', ibland syns det inte alls.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  11. #71
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Larm 9-5 Spontanlarmar

    dom här ser friska ut men dom behöver ju inte vara det, kostar så lite om man bara får tummen ur att beställa några så man kan ju byta dom iaf.
    Är det samma geni som har designat larmlådan och siden då det verkar vara samma kvallisort?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  12. #72

    Re: Larm 9-5 Spontanlarmar

    Min 9-5a -00a håller på tjuta om dagarna och grannarna blir sura, men det är första gången jag märker av att den tjuter och då blinkar det inte i blinkerserna som jag trodde det skulle göra. Har precis bytt batteri så det är nog larmet som behöver nya batterier för det står "service stöldalarm" i displayen.

    Men jag behöver koppla bort sirenen snabbast möjligt, har ingen möjlighet att skruva med bilen nu behöver bara se till att den inte tjuter på dagen när jag är och jobbar. Räcker det att koppla bort startbatteriet för att den inte ska tjuta? Eller finns det någon säkring att rycka? Något kopplingsstycke att dra ur?

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186

    Re: Larm 9-5 Spontanlarmar

    Att det inte blinkar tyder på att felet sitter i någon lödning i larmet. Det enda sättet är att skruva. Du måste in i larmet som finns under framskärmen. Det finns beskrivet ovan i tråden hur du gör.

    Larmet har en batteribackup just för att det skall vara svårt att koppla bort larmet. Tråkigt när det felar...
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  14. #74
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    32

    Re: Larm 9-5 Spontanlarmar

    Frågan är ju då som kan vara fel då allt funkar när man gör larmtest med dörrar mm så blinkar blinkers,, men inte om man låter larmet va så larmar det efter ca 10-30sek o då blinkar inte blinkers o det står inget i sid'n skumt...

  15. #75
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186

    Re: Larm 9-5 Spontanlarmar

    Någon lödning som har dålig kontakt och påverkar larmet så att sirenen drar igång. Att löda om allt har fungerat för mig, och för andra med samma problem.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Larm 9-5 Spontanlarmar

    I saabs verkstadshandbok (de böcker de sålda på saabdagarna i trollhättan förra året) står det att larmet har en livstid 8 år har jag för mig. Så det verkar ju vara beräknat för att börja krångla efter ett tag.

    Gissar att det är batteriet de menar då, eller vilka andra komponenter har en specifik livstid? kondningarna kanske som vissa av er är inne på?

    Jag köpte en beganad sirén förra året och den har än så länge funkat, men jag bara väntar på att det ska dra igång igen

  17. #77
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    23

    Service stöldlarm

    Medelandet service stöldlarm har vid ett par tidigare tillfällen under åren jag har haft bilen plingat till i SID:en och oftast då det har varit en längre period med kallare än -20 grader. Men idag så plingade det till medans jag körde. När jag sen hade parkerat och låst bilen på fjärren så blinkade dioden som den ska framför solsensorn.
    Provade att trycka på låsknappen igen och då tjuter ju bilen till då man "dubbellåser" men jag tycker det låter som det är vanliga signalhornet som ger den signalen och inte larmsirenen.

    Har läst mig till vid tidigare tillfälle att servidemedelandet kan bero på att dom där långtidsbatterierna som sitter i larmsirenen håller på att ta slut och det är läge att byta ut dom. Är det det som Service stöldlarm medelar om eller kan det bero på andra saker också?
    Saab 9-5 SE 2.3t Manuell -01

  18. #78
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Service stöldlarm

    skulle gissa på de batterierna du redan nämner, men börja med att berätta vad de är för bil

  19. #79
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    23

    Re: Service stöldlarm

    Aaaah kan ju vara en fördel att berätta vad för bil det är
    Det är en 9-5 2.3t -01 utagen december 2000
    Har kikat runt lite här nu efter jag skrev tråden och dom flesta trådar som handlar om service stöldlarm handlar om troligtvis trötta batterier i sirenen.

    Noterade då att på dom tidiga 9-5:orna så var larmsirenen skruvad ihop och eventuellt någon limfog emellan och på dom senare så var hela sirenen helgjuten ihop.
    Någon här som vet när saab gick ifrån ena som går att skruva isär till helgjutna ?
    Saab 9-5 SE 2.3t Manuell -01

  20. #80
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    780
    Medlem#
    4900

    Re: Service stöldlarm

    Troligast är väl batterierna

    men kan vara andra fel i sirenen med som kondensator, löd fel eller andra fel i sirenen...

    Ett annat förslag är att be någon läsa ut vad som gjorde att det larmade senast
    (med TECHII)

    enklast är att byta till en annan beg. siren.
    billigast byta batteri( om det hjälper)

    Jag har en begagnad siren om du är intresserad skicka ett pm...
    till 9-5, 9-3 og..
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •