Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Radio signalförstärkare? Bra-Dåligt

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Radio signalförstärkare? Bra-Dåligt

    Har en ng900t och min radio motagning är skit dålig.

    killen som hade bilen innan har tagigt bort antennen bak och flyttat upp den på taket pga vinge.
    Och nu funderar jag på om man ska försöka med en sån där radiosignal förstärkare eller om ni tror det bara är skit.
    Är det någon som har andra bra ideer på vad man kan göra åt det så skriv gärna.
    Men kom ihåg att jag inte kan någonting om sterio & radio m.m.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Jag är inte heller någon expert just på antenner, det finns säkerligen någon som kan förklara det här mycket mera ingående. Men enligt min erfarenhet så finns det rätt bra antennförstärkare som gör en viss skillnad, sen vad jag har förstått så finns det de som mera fungerar som ett filter och så att säga rundar av frekvenserna så inte störningarna hörs lika mycket, men då dämpas också mottagningsstyrkan till radion. Och bara montera en förstärkare/filter är lite att maskera det ursprungliga problemet. Men jag tycker du i första hand skall gå på antennen som den är och fundera på vad det är som orsakar problemet. Det första jag tycker du skall kolla på är antennens infästning i karossen, den jordar nämligen där. Ingen oxid eller smuts får finnas, och kolla att antennen har en god förbindelse med ren metall, alltså att ingen lack heller får finnas i anslutningen mellan antenn och kaross. Funkar det fortfarande inte bra bör du granska antennkabeln och alla anslutningar på kabeln. Du kan också prova med att koppla en extern antenn till stereon som du också jordar med en kabel i karossen på exempelvis minuspolen på batteriet eller där du hittar en bra jord.

    Lycka till!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. Dåligt ljud i stereon, dåligt från fabrik? NG9-3
    Av Voyce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 03:07
  2. radio kod
    Av aga i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 01:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •