Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9000 2,3 motorbuller

  1. #1
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    9000 2,3 motorbuller

    Hej
    Skäms nästan för denna fråga men jag begriper inte riktigt. Jag har en 9000 2,3i -95 (jo jag ber om ursäkt jag vet att detta är turboklubben) som av någon anledning är mycket mer bullrig än andra 9000.

    Kompisens 2,0i har en väldigt tyst motor. Vi har samma årsmodell. Jag har också erfarenhet av andra 9000. Denna min 2,3i läcker inte från avgassystemet vad jag vet, ändå hörs motorn mycket mera hela tiden, vid alla varvtal. Är det så bara för att det är 2,3 liter?
    Kan det va nån läcka på grenröret ändå? motorfäste? x ?

    /tacksam för idee'r

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 497
    Medlem#
    6973

    Re: 9000 2,3 motorbuller

    Låter den mer eller vibrerar den mer?

    Kan vara så att balansaxelkedjan är borttagen, detta kan upplevas som att motorn får en råare gång.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: 9000 2,3 motorbuller

    Nej den vibrerar inte (mer än andra 9000).
    Balanskedjan ska vara kvar enligt min mekaniker. Dock så är dreven till kamkedja/balansaxelkedjan ganska slitna, enligt samme mekaniker.
    Det är dock inga skrammelljud utan det är bara en allmänt högre ljudmatta.
    Min kompis 9000 med samma motor fast 2,0 där hörs ju knappt motorn och man kan komma på sig med att glömma att lägga i 5:ans växel..

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 804

    Re: 9000 2,3 motorbuller

    Vart hörs din motor mer än hans?
    I bilen, utanför bilen eller när nu lyssnar under huven?
    Är det i bilen skulle man kunna misstänka att du har andra motorfästen (t.ex billiga undre fästen från biltema) medans han har frächa original.

    Är det utanför bilen skulle man kunna misstänka avgassytemet, är det gammalt kan dämpull i ljuddämparna saknas.
    Sitter det originalavgassytem på bägge bilarna?

    Är det under huven kan man ju misstänka att din kamtransmission är sliten (som din mek påpekat).


    mvh Jonas

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294

    Re: 9000 2,3 motorbuller

    Har också en 9000 2,0i som låter betydligt mer från motorn än min 9000 Aero med 3" system.
    Upplevde att ljudet blev avsevärt högre efter motorbyte men det byttes även avgassystem ungefär samtidigt.
    Ersatte en 2,0i -90 med en 2,0i -89 och det är ju ingen annan skillnad än insugsröret

    Det enda jag kan tänka mig är att det beror på avgassystemet som jag tror kommer från en turbobil
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: 9000 2,3 motorbuller

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Vart hörs din motor mer än hans?
    I bilen, utanför bilen eller när nu lyssnar under huven?
    Är det i bilen skulle man kunna misstänka att du har andra motorfästen (t.ex billiga undre fästen från biltema) medans han har frächa original.

    Är det utanför bilen skulle man kunna misstänka avgassytemet, är det gammalt kan dämpull i ljuddämparna saknas.
    Sitter det originalavgassytem på bägge bilarna?

    Är det under huven kan man ju misstänka att din kamtransmission är sliten (som din mek påpekat).

    mvh Jonas
    Tack för svar

    Det är inne i bilen det hörs mer. Utanför är det ingen skillnad. Avgassystemet är nog lika, bakre dämparen är nyligen bytt på min , det gjorde ingen skillnad.

    Jag skulle tro att det är endera motorfästen (hade inte tänkt på det innan) eller kamdrivningen.
    Det är mycket svårt att beskriva skillnaderna, det är inte högre ljud vid någon speciell frekvens, bara mer "brummande" från motorrummet på min 2,3:a.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 567
    Medlem#
    5737

    Re: 9000 2,3 motorbuller

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Det är inne i bilen det hörs mer. Utanför är det ingen skillnad.
    En tanke som slog mej. Det är ingen gummigenomföring eller liknande i torpedväggen som lossnat/saknas? Jag vet att det sitter en på förarsidan ovanför kopplingspedalen ungefär. Tror även det sitter en på passagerarsidan

    Värt att kika på kanske.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. högt motorbuller kring 4500 varv - 9000 2.0t
    Av ax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 13:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •