Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: När ska man sluta serva på märkesverkstäder?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    750

    När ska man sluta serva på märkesverkstäder?

    När ungefär är det "okej" att sluta serva på märkesverkstäder, bilpartner? Gjorde precis 13 000 mils på min men nu börjar det bli lite mil och när är det lagom att sluta serva? Inte serva helt utan kanske serva på någon mindre verkstad. Vad tycker ni? Hade tänkt att serva 15 000 också på Bilpartner eller liknande men efter det fixa det själv.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Man kan väl serva tills svericarna är dyrare än bilen
    Eller om du trimmat väldigt mkt, så kanske det är bättre att serva själv.


    Mvh

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    750
    Jo men jag tycker 3600 för lite olja, oljefilter, kupéfilter och en oljeplugg var J#vligt mycket! Och 13 000 är en "liten" service. Kan man spara pengar så ska man...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 500
    Varför inte serva själv?
    Betyder stämpeln så mycket för dig?
    Jag servar alltid mina bilar själv samt att jag skriver vad jag gjort i serviceboken.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    Stämpeln betyder mycket för framtida ägare!
    Sunshine

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    3600:- För en liten service? Det låter mkt.

    Visst vill man helst ha alla stämplar.
    Kan man bara bevisa att man själv skött sina servisar, så är det inget
    hinder för att göra det själv. Om man nu tänker på dagen då man säljer bilen.


    Mvh

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    jo 3600 låter mkt för en liten service! jag servade min bil nyss! då hade dom erbjudande! 990kr tror ja det kosta då bytte dom olja och filter och vindrutetorkare och kolla alla service punkter!
    Sunshine

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    750
    Citat Ursprungligen postat av Warguardian
    jo 3600 låter mkt för en liten service! jag servade min bil nyss! då hade dom erbjudande! 990kr tror ja det kosta då bytte dom olja och filter och vindrutetorkare och kolla alla service punkter!
    Tack för den snytingen!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av Warguardian
    Stämpeln betyder mycket för framtida ägare!
    Ja, det sägs så. Men om en liten service alltså kostar 3600 kr på verkstaden, och man betänker att materialet kanske kostar 1000 kr - då tjänar man alltså in 2500 kr per service.

    Mer än 5000 spänn kan ingen rimligtvis pruta för att stämplar saknas... och den summan tjänar man alltså in på bara 2 servicetillfällen...
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av Warguardian
    jo 3600 låter mkt för en liten service! jag servade min bil nyss! då hade dom erbjudande! 990kr tror ja det kosta då bytte dom olja och filter och vindrutetorkare och kolla alla service punkter!
    Ekonomiservice pratar du om nu va?
    Brukar kosta runt 800-900 kr
    Men dår får man väl ingen stämpel?


    Mvh

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    750
    Citat Ursprungligen postat av _JB_
    Varför inte serva själv?
    Betyder stämpeln så mycket för dig?
    Jag servar alltid mina bilar själv samt att jag skriver vad jag gjort i serviceboken.
    Jag vill ha komplett servicebok och då får man betala det det kostar. Har varken tid/ork/plats att serva själv. Smäller nog lite högre om det är en komplett bok med stämplar och allt än en utan

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    ni verkar ha det dyrt nere i söder.

    Var in med min mors 9000CD -96 på en ekonomiservice + resterande saker sam fanns att kolla, byta och fixa.. gick på 3000kr med arbete.

    då var det byte av oljefilter, bränslfilter, luftfilter, kupeluftfilter, olja, växellådsolja, spolarvätska, glykol, oljeplugg.

    koll av hjulinställning, kontroll av hela underedet mm

    för den delen så var det 6000mila servicen som vi trodde att man skulle göra men det var vid 7000 mil:P

    helt enkelt en stor service

    mvh // isak

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Jag tycker man gott kan sluta låta märkesverkstaden serva bilen när garantin gått ut och kanske ytterligare några år har gått. Och med allt fusk man hör om på vissa verkstäder så tycker jag inte servicen är speciellt mycket värd, utan att man betalar mer för stämplarna i boken. Tycker det har gått lite till överdrift det där med att saknas en stämpel i serviceboken är bilen värdelös. Tycker man får bedöma varje individuell bils skick och höra om ägaren på annat sätt kan styrka att den skötts på ett vettigt sätt.
    Självklart skall bilen ha ordentlig service, minst den som rekommenderas av Saab. Jag gör all service på mina bilar själv förutom på tjänstebilen förstås, och jag gör så att jag sparar alla kvitton på det jag köpt och har antecknat i en liten bok vad jag har gjort när och vid vilket miltal, det är mycket för min egen skull också vilka reparationer jag gjort och all service. Kul att kunna bara gå in och titta när man undrar över när man t.ex bytte tändstift sist, eller vad som helst.

    Men anser man inte sig själv kompetent att serva sin bil, eller prompt vill ha den genomgången av en verkstad, varför inte lämna in den till en lite mindre verkstad som man har förtroende för, behöver inte vara en auktoriserad Saabverkstad utan kan lika gärna vara en allbilverkstad. Tror inte det skulle påverka andrahandsvärdet speciellt mycket på en 5-10 år gammal bil om den är servad hos Saab eller hos Stickans bilservice på hörnan i samma kvarter. Där får man ju också stämplar i boken och samma service till en betydligt mindre kostnad, och förmodligen är han också mera noggrann. Och Saab är ju ändå en vanlig bil i Sverige, så jag tror många allbilmekaniker har rätt så bra kunskap när det gäller våra bilar.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276
    Min käre far brukar serva sin bil på ortens "saabservice" (alltså inte en saab-märkesverkstad, men en kontrakterad så dom får stämpla) och dom tar ungefär halva priset jämfört med närmaste saab-verkstad (som f ö ligger 13 mil bort)...

    Vet folk som kör de där 13 milen åt andra hållet för att spara lite pengar...

    (exempel 11k service 900 -98, saabverkstad: 4400, kontrakterad:2600)

    /U
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  15. #15
    serva så länge bilen är under garantiåtaganden.

  16. #16
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 670
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    serva så länge bilen är under garantiåtaganden.

    precis..

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    Ett så kallat extra oljebyte kostade här i östhammar 788kr.. olja med filter och ny plugg. Hade ju trotts allt kört 200 mil sendan 9000mila servicen

    Kolla så att lampor och kylarvatten finns kan man ju faktiskt göra själv.. Betalar knappast 4000 för att nån ska kolla det.. och byta olja.
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    776
    Man ska aldrig börja om man inte vill bli rånad.
    Åtminstone i Sthlm.
    En bra oberoende verkstad tar 500 - 1000:-/tim mindre än de stora.
    Det finns dessutom både dtatprogram och testinstrument hos många av dessa som talar om vad som ska göras på vilken service.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123
    Citat Ursprungligen postat av tact
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    serva så länge bilen är under garantiåtaganden.

    precis..
    Lätt när garantier kommer efter man slutat serva bilen på verstad och börjat göra det själv

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 940
    Citat Ursprungligen postat av 900R
    Jag vill ha komplett servicebok och då får man betala det det kostar. Har varken tid/ork/plats att serva själv. Smäller nog lite högre om det är en komplett bok med stämplar och allt än en utan
    För min del så skulle det definitivt smälla högre med riktiga stämplar i boken om det är så att bilen är modifierad om det skulle bli så att jag skulle köpa en färdigmoddad bil någon gång.

    Undantaget om det är chipcenter som pluggat i mjukvaran såklart..
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

Liknande ämnen

  1. Sluta snusa, tips på avvärjning?
    Av Johannyman i forum Off Topic
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-12-30, 09:15
  2. Open SID programmet sluta fungera?
    Av gidlund88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 19:16
  3. Vad får en SRS lampa att sluta lysa, og9-3
    Av Brains i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-30, 03:01
  4. Elstolen sluta fungera!
    Av HenkeTIC i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 10:32
  5. serva eller inte serva...?
    Av oso i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 10:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •