Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saaben hosta till (9-5 AERO-04)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 232

    Saaben hosta till (9-5 AERO-04)

    tja


    tänkte mäst undra om någon har varit med om något liknande

    låg idag och drog fullgasrepa på motorvägen gick fint upp till ca 180 (4an) sen hosta bilen till och polaren som låg bakom såg ett svart moln, jag släpte gasen och prova sen trampa lite igen och då går den som den ska

    något som har varit med om något liknande?

    kolla alla slngar till turbo och vakun alsngar vid insuget nu precis när jag kom hem men allt såg bra ut. går gämt och fint och inget olje sprut någpon stans (så kolvarna e nog hela )

    jobbar som bil mek så har lite koll på sakerna men någon som har några bra tipps på vad som det kan vara? bilen e HELT orginal

    kommer slänga i nya frächa stift i morgon. så får vi se.


    mvh/joel

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Saaben hosta till (9-5 AERO-04)

    Hej!

    Ett svartmoln bör du väl veta vad det är du som är mek
    Det är ju oförbrännt bränsle.

    låter som om den misstände.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    576

    Re: Saaben hosta till (9-5 AERO-04)

    Tja!

    Min farsas 9-5a gjorde ungefär likadant och det blev värre och värre, sen rasade turbon. Ett tips är att kolla om den dricker olja, han fick fylla på 1 gång i månaden ungefär fram tills raset.

    Marz

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 232

    Re: Saaben hosta till (9-5 AERO-04)

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Ett svartmoln bör du väl veta vad det är du som är mek
    Det är ju oförbrännt bränsle.

    låter som om den misstände.

    Mvh

    jo hehe det vet jag med hosta till mitttänding samma sak

    men det jag e lite orolig över de var att den bara gjorde de en gång har alldrig gjort det innan och de va ingen liten misständing man hörde riktigt hur den bara bludra! hadde felet varit där hela tiden hadde de varit simpelt ju

    men men ska ge mig på och kolla lite slngar m.m och i med nya stift i morrn på jobber och se om den går något bättre

    turbon viner faktist lite men den borde inte bludra till för den e kass. och tucker de borde inte komma ibland då bara hehe jaja får se vad felsökningen säger i morrn

    mvh

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Saaben hosta till (9-5 AERO-04)

    Hej !

    a) Svart rök, oförbrännt bränsle...nä. Är det oförbrännt så ryker det inte svart.
    Men, vi kan väl gissa på misständning. Orsaken härtill är däremot osäker, eller ens om det primärt är misfire. Nåväl, enklast o billigast är väl att börja med tändstift o sedan tändkassett. OM nu felet går att upprepa.

    b) Man kan oxo tänka sig att wastegaten kärvar i mer eller mindre stängt läge. Detta ger misfire och eller knack.

    c) Kom felet i samband med ett gaspådrag eller helt strax efter en växling? Varvtal?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 232

    Re: Saaben hosta till (9-5 AERO-04)

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    a) Svart rök, oförbrännt bränsle...nä. Är det oförbrännt så ryker det inte svart.
    Men, vi kan väl gissa på misständning. Orsaken härtill är däremot osäker, eller ens om det primärt är misfire. Nåväl, enklast o billigast är väl att börja med tändstift o sedan tändkassett. OM nu felet går att upprepa.

    b) Man kan oxo tänka sig att wastegaten kärvar i mer eller mindre stängt läge. Detta ger misfire och eller knack.

    c) Kom felet i samband med ett gaspådrag eller helt strax efter en växling? Varvtal?
    den förbrände soppan men den fick lite för mycket bara


    nja kändes inte som wgn kärvade (öaddet skena) kändes mer som den fick helt för mycket soppa eller den gick på 3 cyl helt plötsligt. något skummt va det! skuma e jag kunde inte åter kalla det

    jag hadde gasat några gånger smått sen la jag den i 4an ca 5000rpm och hadde legat på full gas på 4an från ca 3000rpm

    har en Tändkasset på jobbet jag kan prova med (en äldre modell) men nya stift åker i och ser om de hjälper något..

    en sak kom jag och tänka på nu! någon gång innan så nör man har pressat den lite har ladtrycket sänkts till en bra bit under rött men sen släpper man gasen trampar igen så vipps laddar den upp en bit ín på rött igen

    mvh/joel

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 232

    Re: Saaben hosta till (9-5 AERO-04)

    så nu har ja lite ny info! iråg så stor bilen bara stilla på tomgång och när ja körde iväg seb så gick bilen ryckit och ladda väldigt lite. ibland höjdes det lite och ibland var den väldigt seg på och bygga upp laddtryck och jag fick CE lampa kolla idag då e det koden P0327 knacksensor rad 1 för liten signal

    kan tillägga att idag gick bilen precis som den ska

    ska strax hissa upp blen och se så alla sladdar sitter där de ska m.m

    tipps?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 232

    Re: Saaben hosta till (9-5 AERO-04)

    var ute och nolla koderna precis men nu går bilen väldigt slött men ingen CE lampa lyser. den har typ inget vrid och laddtrycket stiger sakta med varvtalet.

    men kör jag på 3an från botten e den slö men ligger jag på 3krpm och trampar så pinnar den på som vanigt

    mvh

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 232

    Re: Saaben hosta till (9-5 AERO-04)

    varf*n sitter knacksensorn på en T7 motor? bakom oljefällan?


    snabba svar vore bra då bilen e bakommig upphissad

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 232

    Re: Saaben hosta till (9-5 AERO-04)

    hmm finns de ingen knacksensor på T7? den mäter bar allt genom goiseringen(eller va de heter) i stiften?

    e de så simpelt de kan bara vara tändkassetten?

    ska kruva på en annan som ligger här men det e n gammal en får se om de fiungerar


    mvh

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    615

    Re: Saaben hosta till (9-5 AERO-04)

    Citat Ursprungligen postat av http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854&p=1

    De har kört utan knacksensor sedan 1993 (2.3T), istället för en sensor känner motorn av spikningar genom tändstiften och DI-kasetten (joniseringsmätning)

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 232

    Re: Saaben hosta till (9-5 AERO-04)

    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Citat Ursprungligen postat av http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854&p=1

    De har kört utan knacksensor sedan 1993 (2.3T), istället för en sensor känner motorn av spikningar genom tändstiften och DI-kasetten (joniseringsmätning)

    hitta det med

    bytte T-kasett idag bilen gick bra igen

    men tycker den sänket ladd trycket för mycket på högre varv sjunket till en bra bit under rött. hur håller sig laddet på era STD 250hk Aeros?

    kan de vara WG klockan som börjar bli lite slö bilen har trots allt gått 21100mil nu

    mvh

Liknande ämnen

  1. SAABen är död! Länge leve SAABen!!!
    Av The Duke i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 22:32
  2. Etanol till SAABEN
    Av optilaser i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-04, 21:37
  3. Fixa Till Saaben !
    Av -= Marcus =- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 01:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •