Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lugn barnfri hotellweekend?, jo jag tackar jag..

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Lugn barnfri hotellweekend?, jo jag tackar jag..

    Fick en hotellweekend av farsgubben i julklapp, spa, avkoppling, trerätters osv.
    Samtidigt ingick barnpassning så att vi kunde få sova en hel natt i sträck för första gången på snart ett år.
    Vi hade jäklarns trevligt, turade, åt Dansk pölse och drack guldöl och knallade runt i ett litet snurr hela helgen.

    Så kom dock söndagen då vi skulle åka hemåt, checkade ut och traskade bort till p-huset där vår andrabil stod, en Golf CL 96,a
    Var tvungna att köra den då finbilen är såld och vår nya inte anländer än på ett bra tag..
    Självklart startade inte eländet, inte en tillstymmelse till liv i motorn, i finkläder och finskor, snålblåst runt 1 plus och snöblandat fick man vika sig ut och börja ploppa loss tändkablar och fördelarlock, inga fel där, lyckades med stelfrusna fingrar få dit allt igen och började kolla soppapump, säkringarna var hela och pumpen gick, fick ändå inte igång skitet.

    Upp med instruktionsboken och konstaterade att bilen kan bogseras såvida man håller max 50km/h och bogserar max 5mil (automat) utan att behöva fylla på extra olja eller liknande.

    Ringer svärfar som får åka runt halva byn hemma och leta snöre, han kommer 2h senare och vi börjar dra aset hemåt, jag sitter och bokstavligen skakar av kyla samtidigt som jag försöker koncentrera mig på bogseringen, regnet öser ner och jag håller benkoll på linan och försöker trycka mina stelfrusna fötter på bromspedalen så fort slack uppstår, att bilen pg.a död motor saknar både broms och styrservo gör knappast saken lättare.
    Vi viker av E4 och kör småvägar hemåt, lyckas komma in i en bra takt och känner att det funkar rätt ok,
    Plötsligt efter c.a 25Km precis innan en smal bro smäller det till som ett bösseskott samtidigt som jag flyger framåt och hör framdäcken skrika, jag försöker styra åt höger men bilen drar åt vänster troligtvis pg.a att linan satt i höger ramben, svärfar som kör Aero TTID märkte knappt att han drog mig med låsta framhjul, men stannar efter kanske 20m.

    Jag stod nu precis mitt på vägen på en 70 sträcka ute på landet, obygden till trots var det väldigt traffikerat och man kände sig ganska hjälplös, slog på varningsblinkers på båda bilar och ställde ut en triangel, vi försökte sedan med Saaben dra den baklänges in till kanten, men hjulen bara spann, efter att ha trixat ett bra tag i snöblandad misär kom plötsligt en genomsnäll bonde i en V70, han hade en alltialloverkstad bara 500m bort, jag frågar om han har en garagedomkraft vi kan låna så att jag kan hissa upp framvagnen så vi kan få bilen av vägen, vi åker bort till hans ställe baxar in en domkraft och skrider till verket, eftet mycket pustande och dragande lyckas vi få in bilen på en avstickare så att den står lite mer lämpligt till, jag tackar bonden med det enda jag har, en liter whisky jag köpte på Danmarksbåten, han bli själaglad och vänder hemåt.

    Vi sätter oss i svärfars bil och försöker ragga tag på en bärgare, visar sig att det inte kommer att bli någon billig hämtning
    Skitsamma, vad ska man göra?, bilen kan ju inte stå där den står, vi ger vägbeskrivning till bärgaren och vänder hemåt.
    Svärfar får den sista litern whisky jag köpt som tack för all hjälp.

    Nu äntligen hemma var det inte helt lätt att försöka hitta en bil med barnstol så vi kunde få grabben från farsan, men nu verkar det ha löst sig, kom precis hem tände en värmande brasa i kaminen och satte mig framför datorn för att pusta ut.
    Snacka om att en helg i avkopplingens tecken har gått åt skogen

    Frågan kvarstår dock, nån som har koll på vad som hänt med lådan?
    Misstänker att den är skrot, men hur?, vi körde aldrig över 50 och hade hunnit c.a 2.5 mil
    Att den inte startar borde vara ett hyfsat enkelt problem att lösa, men det är värre med lådan
    Sitter lite i sjön med, gick från två fungerande bilar förra veckan till ingen nu, kärringen pendlar 5mil enkel resa till jobbet och grabben måste till dagis, hoppas jag kan låna eller köpa en på kneget imorgon.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Lugn barnfri hotellweekend?, jo jag tackar jag..

    Med min lekmannakunskap skulle jag tyvärr gissa att lådan mycket riktigt är fullständigt knäckt eftersom t o m hjulen låste sig
    Okvalificerad gissning: Något gick sönder och hamnade mellan några drev så skiten körde stopp.
    Är väl tyvärr inget annat att göra än att skaffa en ny, det lönar sig knappast att föröka reparera den. Hoppas att det löser sig smidigt på bilfronten.

    MVH

    /Daniel
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Lugn barnfri hotellweekend?, jo jag tackar jag..

    Det som förbryllar mig är att bogseringsskadade automatlådor sällan brukar tvärnypa utan snarare ge driftproblem när den väl fungerar igen, lådan agerade precis som om man lagt i P
    Tråkigt att sådant inträffar när man nu är noga med att följa instruktionsboken.

    Måste försöka lösa startproblemet först, med min tur behövs väl en ny styrbox eller nåt annat svindyrt

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Lugn barnfri hotellweekend?, jo jag tackar jag..

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Var tvungna att köra den då finbilen är såld
    Du skulle aldrig sålt Saaben..
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Lugn barnfri hotellweekend?, jo jag tackar jag..

    Nej, jag ger mig fan på att det handlar om nån skum karma elelr liknande, har haft en jäkla otur sedan jag sålde den, och detta toppar väl listan just nu..

    Kanske får köpa en Saab igen som andrabil, de är ju billiga nu.

    Men vad kan man få för en väldigt fräsch Golf GL 1.8 96,a med skuren automatlåda och som inte startar? 500 spänn?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lugn barnfri hotellweekend?, jo jag tackar jag..

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Men vad kan man få för en väldigt fräsch Golf GL 1.8 96,a med skuren automatlåda och som inte startar? 500 spänn?
    Du får 600...

    ...om du fraktar den hem till mig.

    Skämt åsido så verkar helgen i stor varit lyckad ända fram till hemresan, glöm inte det bara.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Lugn barnfri hotellweekend?, jo jag tackar jag..

    Jo det var en skittrevlig helg, tyvärr lär man väl minnas den av "fel" saker

    Får hoppas jag kan se tillbaka på det här och skratta .

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483

    Re: Lugn barnfri hotellweekend?, jo jag tackar jag..

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Jo det var en skittrevlig helg, tyvärr lär man väl minnas den av "fel" saker

    Får hoppas jag kan se tillbaka på det här och skratta .

    Det kommer du, jag lovar
    Jag skrotade bakaxeln på volvon för några veckor sen. Men jag gjorde det i 90 blås och bakhjulen låste sig (VÄLDIGT SPÄNNANDE!) precis som du stog jag över hela vägen och blockade en ambulans på utryckning bl.a. typiskt?

    Men bärgare kom å hämta den och nu i efterhand kan man skratta lite åt det


    Men du får ju komma ihåg det trevliga med frugan, lugn natts sömn och en genomtrevlig bonde som räddare i nöden
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

Liknande ämnen

  1. (LÖST)Hjälp! Remlängd 9-5 2,0t M-04 utan AC (TACKAR)
    Av StenssonH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 20:15
  2. Lugn asfaltsväg runt Stockholm
    Av Ashley Aaron i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-22, 19:49
  3. Tappar kraft vid lugn acceleration *EDIT* Pga. AC'n?!
    Av thoka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 23:58
  4. Ryker efter lugn körning.
    Av peppz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 20:15
  5. Tackar Allihopa
    Av rickard_pz i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •