Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Aero SC ´06 CD-spelare skippar (+Aux in cable förfrågan)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    36

    Aero SC ´06 CD-spelare skippar (+Aux in cable förfrågan)

    Köpte denna trevliga bil och undersökte inte cd-växlaren sådär noga, utan konstaterade att ljudet fungerade till belåtenhet med radio på.

    Men cd-växlaren är verkligen helkass. Den skippar i princip 60-70% av alla mina skivor. Även orginal skivor (som jag normalt brukar undvika att anv i bil). Testat att bränna om mitt bil-bibliotek på nya skivor i låg hastighet men det löser inte problemet helt.

    Extra patetiskt är att ibland skippar spelaren till när man ger fullgas på 2´ans eller 3´ans växel.

    Så jag har funderat på om det går att på något sätt byta spelarenheten. Men det verkar antingen svårt eller ganska dyrt.

    Sen hittade jag denna guiden:
    http://www.etadyne.com/DIYaux.htm

    Men ställde mig snabbt frågan vart man får tag på denna "Aux-in Cable" som man behöver.
    Annars verkar det vara en toppenlösning att slippa cd-skivor över huvudtaget.

    Problemet är väl att man måste ladda mp3-spelarens batteri jämnt o ständigt.

    Nån som har tips ideer, länkar eller allmänt kunnande i området välkomnas att skriva en rad i denna tråd, tack på förhand
    http://www.garaget.org/Exdeu
    9-3 SC Aero 2.8T v6

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Aero SC ´06 CD-spelare skippar (+Aux in cable förfrågan)

    Jag har själv monterat en sån AUX kontakt i min bil och den är väl okej, men inte mer. Ljudnivån tycker jag är rätt låg så det blir mycket brus när man spelar musik genom den. Kabeln kan din Saab återförsäljare ta hem för ca 350kr, sen så tillkommer kostnaden för installation och inprogrammering i stereon.

    Ang. laddning av MP3 spelarens batteri så finns det ju allt som oftast billaddare till dom, och 12V uttag har du ju minst ett i bilen.


    MVH// Christoffer

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Aero SC ´06 CD-spelare skippar (+Aux in cable förfrågan)

    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Aero SC ´06 CD-spelare skippar (+Aux in cable förfrågan)

    Jag tycker att AUX-ingången fungerar finfint. Lite brus kanske men inte alls så jag stör mig. Har hört att -03:orna hade ganska låg förstärkning av AUX-ingången och att det blivit mycket bättre årsmodellerna efter.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    36

    Re: Aero SC ´06 CD-spelare skippar (+Aux in cable förfrågan)

    RZ, alltså, cd skivorna skippar när dem är brända som cd-audio. Mp3 på cd-r har jag inte ens testat. Visste inte att det stöddes. För tillfället kan jag inte testa idag heller.

    350 kr för kabeln är ju dyrt men inte omöjligt. Installationen hadde jag tänkt att ge mig på själv, med guiden som jag länkade till borde det gå ok.

    Om det blir brusigt ljud känns det hela dock ganska meningslöst. Men som tidagre postare skrev kan det ha hänt en del mellan -03 och -06 modellerna på den fronten. Sen kan typen av mp3 spelare antingen påverka en del misstänker jag.

    Ett vårprojekt det här. Men var f¤n är den?
    http://www.garaget.org/Exdeu
    9-3 SC Aero 2.8T v6

  6. #6

    Re: Aero SC ´06 CD-spelare skippar (+Aux in cable förfrågan)

    Citat Ursprungligen postat av exdeu
    RZ, alltså, cd skivorna skippar när dem är brända som cd-audio. Mp3 på cd-r har jag inte ens testat. Visste inte att det stöddes. För tillfället kan jag inte testa idag heller.

    350 kr för kabeln är ju dyrt men inte omöjligt. Installationen hadde jag tänkt att ge mig på själv, med guiden som jag länkade till borde det gå ok.

    Om det blir brusigt ljud känns det hela dock ganska meningslöst. Men som tidagre postare skrev kan det ha hänt en del mellan -03 och -06 modellerna på den fronten. Sen kan typen av mp3 spelare antingen påverka en del misstänker jag.

    Ett vårprojekt det här. Men var f¤n är den?
    min fungerar perfekt med brända skivor, Mp3 format
    men min e en -07

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    36

    Re: Aero SC ´06 CD-spelare skippar (+Aux in cable förfrågan)

    Måste vara en jäkla massa smuts i min, finns det nån speciell rengöringsskiva man kan testa för slot-in cd spelare?
    http://www.garaget.org/Exdeu
    9-3 SC Aero 2.8T v6

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Aero SC ´06 CD-spelare skippar (+Aux in cable förfrågan)

    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Jag tycker att AUX-ingången fungerar finfint. Lite brus kanske men inte alls så jag stör mig. Har hört att -03:orna hade ganska låg förstärkning av AUX-ingången och att det blivit mycket bättre årsmodellerna efter.

    /Henrik
    Det kunde man ju ge sig tusan på, jaja... får väll hålla koll sen då när man letar efter ICM3 och CD6 så att man får tag på nån nyare då, så kanske det blir bättre.


    Citat Ursprungligen postat av exdeu
    RZ, alltså, cd skivorna skippar när dem är brända som cd-audio. Mp3 på cd-r har jag inte ens testat. Visste inte att det stöddes. För tillfället kan jag inte testa idag heller.

    350 kr för kabeln är ju dyrt men inte omöjligt. Installationen hadde jag tänkt att ge mig på själv, med guiden som jag länkade till borde det gå ok.

    Om det blir brusigt ljud känns det hela dock ganska meningslöst. Men som tidagre postare skrev kan det ha hänt en del mellan -03 och -06 modellerna på den fronten. Sen kan typen av mp3 spelare antingen påverka en del misstänker jag.

    Ett vårprojekt det här. Men var f¤n är den?
    Din spelare tar inte mp3, så det är AUX som gäller. Och ärligt talat, visst 350kr är en del men jag tyckte det var rätt billigt ändå med tanke på att det är ett originaltillbehör. Det som dock verkar kunna kosta en del för dom flesta är inprogrammeringen, priser på upp till 1000kr har jag sett för det jobbet.

    Våren känns tyvärr rätt så långt borta nu ja, här var det full snöstorm idag lika som i stora delar av landet...


    MVH// Christoffer

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    36

    Re: Aero SC ´06 CD-spelare skippar (+Aux in cable förfrågan)

    Programmering??? 1000kr???
    Så, man ska alltså betala för att låsa upp en funktion(ingång) som finns typ latent med i bilen som standard? Det luktar mjölkning....

    Dåligt.
    Mycket Dåligt.

    Man kan inte koppla in sig på cd spelarens kablar till en mp3 spelare?
    Det är faktist en seriös fråga, om nu någon ramlade av stolen
    http://www.garaget.org/Exdeu
    9-3 SC Aero 2.8T v6

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Aero SC ´06 CD-spelare skippar (+Aux in cable förfrågan)

    Citat Ursprungligen postat av exdeu
    Programmering??? 1000kr???
    Så, man ska alltså betala för att låsa upp en funktion(ingång) som finns typ latent med i bilen som standard? Det luktar mjölkning....
    Ja tyvärr så är det så. Kostnaden är pga att en mek måste avsätta tid till att knappa på en Tech2. Tar inte alltför lång tid att göra men många är ändå väldigt dyra på det. Jag fick det dock gjort gratis då jag nyligen hade köpt bilen och hade in den för lite småsaker som var fel. Men som sagt folk verkar få betala väldigt olika summor för jobbet, 500kr är väl det normala dock.


    Man kan inte koppla in sig på cd spelarens kablar till en mp3 spelare?
    Det är faktist en seriös fråga, om nu någon ramlade av stolen
    Allt går bara man vill, men frågan är ju om det är värt jobbet och risken för att ha sönder hela huvudenheten. Om det nu är fiberkablarna du tänker på så är dock svaret nej. Men att komma in nånstans i CD-enheten med en AUX ingång är säkerligen möjligt. Dock inget som jag själv skulle ge mig på då det finns en AUX färdig för stereon i fråga.


    MVH// Christoffer

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    36

    Re: Aero SC ´06 CD-spelare skippar (+Aux in cable förfrågan)

    Hmm, ok tack.

    Får väl göra programmeringen i samband med nån service, så kostnaden "sprids ut"
    http://www.garaget.org/Exdeu
    9-3 SC Aero 2.8T v6

Liknande ämnen

  1. GS Shifter cable reinforcement
    Av Kodde i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-18, 23:11
  2. Förfrågan om effekt i 9k 2.3t
    Av ReD- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 18:52
  3. Byte av 9-5 aero -00 AS3 CD-spelare
    Av JonasN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 22:56
  4. På allmän förfrågan, ett stycke blå S40
    Av Jompa X40 Nordic i forum Projekt
    Svar: 125
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 22:09
  5. Aquamist förfrågan
    Av Waterbug i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 19:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •