Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-5 Tankmätare vs Open-Air [Speedparts]

  1. #1

    9-5 Tankmätare vs Open-Air [Speedparts]

    God Dag Kära Saab-Ägare!

    Jag har en 9-5 Vector med en 2.3t aut från 2005.

    På denna bil har jag monterat luftfilter från speedparts men i samband med detta så har min tankmätare gått och tagit självmord på dom sista literna i tanken.

    Jag har varit in på Saab med bilen flera gånger, bytt bränslepump, armar osv.

    Men felet står kvar än, det gäller upp till ca 10liter som inte visas på mätaren.
    I samband med detta så går även tankmätaren oerhört långsamt uppåt efter man tankat fulltank, men den hinner aldrig uppnå fulltank heller, utan visar strax under.
    Har varit på Saab som sagt, men dom verkar ha gett upp och säger att det går till sig.

    Detta börjar nu blir oerhört irriterande och nu undrar jag om det finns något jag själv kan kontrollera - Hoppas på att någon kan rädda min dag! MVH!
    Saab 9-5 Vector -05

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: 9-5 Tankmätare vs Open-Air [Speedparts]

    Hej !

    Well, är man så dum att man monterar ett luftfiltersystem som det så får man skylla sig själv....

    Men, trots detta så känns det smått otroligt att det har med din tankmätare att göra. Nåväl, om du tankar fullt (med tändningen avstängd) tar det då tid innan mätaren visar fullt? Om "ja", med hjälp av Tech2 kan man se värdet från tankarmaturen, detta ger ledtråden om var felet kan finnas. Visar värdet "ok" så är det antingen huvudinstrumentet i sig eller en justering av det samma.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    81

    Re: 9-5 Tankmätare vs Open-Air [Speedparts]

    Hej.

    Kan det vara så att skvalp-skyddet itanken har traslat till sig,
    jag råkade ut för detta.
    Så nu har jag tagit bort det,och nu funkar tankarmaturen igen.


    MVH:
    Mattias J
    Saab 9-5 Aero SC Aut -02 Maptun Steg 4+ 390HP/490NM

  4. #4

    Re: 9-5 Tankmätare vs Open-Air [Speedparts]

    Citat Ursprungligen postat av Fladdra
    Hej.

    Kan det vara så att skvalp-skyddet itanken har traslat till sig,
    jag råkade ut för detta.
    Så nu har jag tagit bort det,och nu funkar tankarmaturen igen.


    MVH:
    Mattias J
    Detta inlägget verkar vara lite mera vettigt och troligt, nu har jag aldrig varit ner i en tank förr så du kanske kan förklara lite om hur man gör?
    Saab 9-5 Vector -05

  5. #5

    Re: 9-5 Tankmätare vs Open-Air [Speedparts]

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Well, är man så dum att man monterar ett luftfiltersystem som det så får man skylla sig själv....

    Men, trots detta så känns det smått otroligt att det har med din tankmätare att göra. Nåväl, om du tankar fullt (med tändningen avstängd) tar det då tid innan mätaren visar fullt? Om "ja", med hjälp av Tech2 kan man se värdet från tankarmaturen, detta ger ledtråden om var felet kan finnas. Visar värdet "ok" så är det antingen huvudinstrumentet i sig eller en justering av det samma.
    Tja filtret är köpt från speedparts och sist jag kollade så har speedparts koll på vad som passar och vad som INTE passar - på detta filter stod det så här:
    9-5 2.0t 2.3t 98-09
    9-5 Aero 99-09

    Och nu har jag en 9-5 med en 2.3t som motor från året 2005, borde det inte gå in underkatergoriet "9-5 2.0t 2.3t 98-09" ???

    För det andra så har bilen som sagt varit inne på SAAB och då måste detta med Tech2an varit testad?? Det gäller inte bara en gång utan ett flertal gånger, tror nog dom har testat alla utvägar dom vågar testa.
    Saab 9-5 Vector -05

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: 9-5 Tankmätare vs Open-Air [Speedparts]

    Citat Ursprungligen postat av Copsi
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Well, är man så dum att man monterar ett luftfiltersystem som det så får man skylla sig själv....

    ...
    Tja filtret är köpt från speedparts och sist jag kollade så har speedparts koll på vad som passar och vad som INTE passar - på detta filter stod det så här:
    9-5 2.0t 2.3t 98-09
    9-5 Aero 99-09

    Och nu har jag en 9-5 med en 2.3t som motor från året 2005, borde det inte gå in underkatergoriet "9-5 2.0t 2.3t 98-09" ???
    Anmärkningen om detta "luftfiltersystem" handlar nog mindre om den fysiska passformen än om att du betalat för något som enligt DrBoosts erfarenhet har en tvivelaktig funktion.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: 9-5 Tankmätare vs Open-Air [Speedparts]

    Hej !

    OM man gör som jag säger slipper man öppna tanken för o se om det har hänt nå't dumt med t.ex. skvalpjoxet. Vad verkstaden testad o inte testat vet jag inte, men det finns inget magiskt med tankmätarfunktionen. De har nog bara inte gjort rätt.

    När det gäller luftfilterfrågan.... finns det en mänsklig gen som gör att folk vill bli lurade? Luftfiltret i fråga ger ju i princip följande resultat: du förlorar pengar på inköp, din motor mår inte bättre/ger mer effekt o så förstås mer inloppsljud.
    Det är för mig obegripligt varför man vill sin ekonomi o bil illa.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Speedparts open air-kit, enbart filtret?
    Av torsobon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 01:43
  2. Open-Air kit från Speedparts till 9-5....
    Av rpracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 20:22
  3. Speedparts open air kit?
    Av stefffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-03, 15:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •