Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tappar minussignalen på spridarna.....styrdonsfel?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 409

    Tappar minussignalen på spridarna.....styrdonsfel?

    Bilen det gäller är brorsans 9-5 2,0t -04.

    Det började när han skulle köra hem (en Söndag) 40mil efter en fjällvistelse.
    Utetempen var minus 28grader och efter några mil så börjar bilen gå dåligt, han fortsatte köra och bilen gick sämre och sämre för att till slut stanna av.

    Den gick dock att starta igen så han kunde köra en bit igen....så höll det på ett antal gånger tills den dog helt.

    Bärgning till närmaste SAAB-verkstad och den vänlige meken satte igång att skruva trots att det var Söndagkväll!

    Kopplade in felsökningsinstrument(?) men det fanns inga felkoder, dock tyckte han att bränslepumpen lät mysko men det var inget han hade lust att byta på Söndagskvällen.
    Brorsan fick lämna bilen på verkstaden och tog en hyrbil hem.

    Bränslepumpen byttes och brorsan var upp och hämtade bilen som gick som den skulle.

    Men efter kanske 10mil hemåt så började den hacka på samma vis som den gjorde innan och till slut blev han stående igen.....denna gång var det dock bara 7mil hem så han ordnade en bogsering den biten.

    Han ställde in bilen i varmgaraget och på morgonen startade den igen som om inget hade hänt.

    Dock upprepade sig felet med ojämna intervaller....men det uppstod aldrig när bilen var kall, bara efter en stunds körning.

    Han fick låna en Tech 2 som kopplades in men den visade inte en enda felkod.
    Lade in den nyaste programvaran från SAAB men det blev ingen skillnad heller.
    Provade att byta tändkasset utan skillnad.
    Köpte en ny vevaxelgivare men utan skillnad.

    Har mätt upp alla anslutningar från styrbox och mellan/till alla givare.

    Fick låna ett hemmagjort testgrejs(?) från farsan (SAAB-mek) som visade att minussignalen till spridarna försvann när bilen började gå dåligt.

    Då är frågan vad det är som kan göra så att minussignalen på spridarna försvinner?

    Farsan var osäker på att det var Trionic(?)-styrdonet som pajjat då de aldrig bytt något sådant på en -04 på hans SAAB-verkstad.

    Nu är det säkert mer grejer som kollats, bland annat har de kopplat in ett instrument mellan styrdonet och 70stiftsanslutningen och det verkar där som att alla värden är vad de skall vara.....

    Nu hade farsan en ide om att det kanske är något i styrdonet som ändå är knas, typ en lödning eller så, någon som har erfarenhet av detta? (Brorsan var inte så sugen på att lägga 6000spänn på ett nytt styrdon för att testa...)

    Något tips?

    EDIT: Då jag inte själv varit med och skruvat så kan jag ha missat eller missuppfattat något, så har jag skrivit konstigt så får ni fråga så ska jag försöka få fram mer uppgifter.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    880

    Re: Tappar minussignalen på spridarna.....styrdonsfel?

    Har man kollat upp skicket på batteriet, med tanke på att den verkar krånga i minusgrader?

    Ett beg T7 styrdon köper du förresten för 800-1000 kronor utan problem via köpes-forum här så fundera inte ens på 6 papp.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 409

    Re: Tappar minussignalen på spridarna.....styrdonsfel?

    Jo, han har kollat batteri/laddning och det som kunde anmärkas på var att laddspänningen var något hög, typ 14,4volt låg den på.

    Han blir inte utan ström för startmotorn går att köra, han har även kollat/mätt upp jordflätan/batterianslutning/jordpunkten från motorn och det har sett OK ut.

    Kan han låna mitt styrdon och prova bara rakt av, farsan pratade något om att chassienumret måste programeras in i boxen?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 409

    Re: Tappar minussignalen på spridarna.....styrdonsfel?

    Jag kanske skulle skriva vad det var för fel.

    Det var en jäkla massa dynga i bensintanken som hade kläggat igen den nya pumpen också och dyngan kom antagligen från den (skoter)-mack som han tankade på innan han påbörjade resan ner från fjällen.

    Bytte soppapump igen och rengjorde tanken så gick bilen som ett skott sedan!
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    193

    Re: Tappar minussignalen på spridarna.....styrdonsfel?

    Tack för att du berättade vad som var felet! Tänk om alla gjorde så....

    Borde inte han som bytte bränslepumpen sett att det var fullt av "dynga" i tanken eller i den gamla bränslepumpen...?

    //Mr MEP

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Tappar minussignalen på spridarna.....styrdonsfel?

    Det syns inte i ett svart hålrum fyllt med bensin. Och sen så vill man inte ens sticka dit snoken nån längre tid heller.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. B1605 - styrdonsfel? Accpanel? Airbag??
    Av rnrlifestyle i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 17:38
  2. [LÖST] 9-5 Steg 3 E85 Styrdonsfel?
    Av Zippan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 17:09
  3. Hur många cc är spridarna på?
    Av sssaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 08:43
  4. Hur får man loss spridarna?
    Av Garfield i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 19:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •