Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: krocksäkra 9000

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 129

    krocksäkra 9000

    gled in på www.folksam.se och kollade in att min saab 9000 från 88 är 30% säkrare än medelbilen i storabilar klassen. Alltså att den är säkrare i en krock än tex en ny 03´s BMW 5serie som bara är 20% säkrare. Kan detta stämma? fastän den har airbag m.m?
    Subaru Legacy

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 193
    Medlem#
    8758

    Re: krocksäkra 9000

    Citat Ursprungligen postat av davva
    gled in på www.folksam.se och kollade in att min saab 9000 från 88 är 30% säkrare än medelbilen i storabilar klassen. Alltså att den är säkrare i en krock än tex en ny 03´s BMW 5serie som bara är 20% säkrare. Kan detta stämma? fastän den har airbag m.m?
    Ja, därför att verklig säkerhet får man genom att ta bort problem, inte genom att lägga till säkerhetsutrustning. (I stora drag; säkerhetsutrustning kan toppa det hela lite grann).

    Den stora upptäckten SAABs haveriavdelning gjorde när de startade (60-talet?) var att om kunde ta bort skadorna som inredningen orsakat skulle skaderisken halveras! Jag antar att Volvo upptäckte ungeför samma sak, för av någon obegriplig anledning verkar det fortfarande bara vara SAAB och Volvo som fattat galoppen och bygger bilar där den nya modellen alltid är säkrare (enligt Folksam, inte laboratoriumtest) än den gamla.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 129
    aha låter bra!

    kan man inte hitta nån mer sida om krocktester om äldre 9000? på euroncap finns den inte med.

    mvh
    Subaru Legacy

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 534
    Min bmw har väldigt dåligt iofs inte tänkt att krocka med den ;9

    Mvh // Rasmus
    Bilar: Saab 9000i 88-(såld), Bmw 320i 84-(skrot),Ford sierra 90-(såld),Volvo 440 9x?(skrot), Bmw 535i 89- (såld) Nissan Skyline R32 GTR 94-(såld), Volvo V70 2,4T 00- (bruksbil), Volvo 240Gl 91- (samlar damm), Saab 9-3 Aero Cab 01 www.garaget.org/bolero

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 129
    Citat Ursprungligen postat av Bolero
    Min bmw har väldigt dåligt iofs inte tänkt att krocka med den ;9

    Mvh // Rasmus
    så tänker nog dom flesta men olyckor händer
    Subaru Legacy

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 534
    Citat Ursprungligen postat av davva
    Citat Ursprungligen postat av Bolero
    Min bmw har väldigt dåligt iofs inte tänkt att krocka med den ;9

    Mvh // Rasmus
    så tänker nog dom flesta men olyckor händer
    Det är klart, en olycka händer lätt. Men som dom flesta vet så tänker jag inte ha den här bilen så länge.

    Mvh // Rasmus
    Bilar: Saab 9000i 88-(såld), Bmw 320i 84-(skrot),Ford sierra 90-(såld),Volvo 440 9x?(skrot), Bmw 535i 89- (såld) Nissan Skyline R32 GTR 94-(såld), Volvo V70 2,4T 00- (bruksbil), Volvo 240Gl 91- (samlar damm), Saab 9-3 Aero Cab 01 www.garaget.org/bolero

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 286

    Re: krocksäkra 9000

    Citat Ursprungligen postat av davva
    gled in på www.folksam.se och kollade in att min saab 9000 från 88 är 30% säkrare än medelbilen i storabilar klassen. Alltså att den är säkrare i en krock än tex en ny 03´s BMW 5serie som bara är 20% säkrare. Kan detta stämma? fastän den har airbag m.m?
    30% säkrare än medelbilen av årsmodell -88 ja, inte -03

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    274

    Re: krocksäkra 9000

    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    30% säkrare än medelbilen av årsmodell -88 ja, inte -03 :!:
    Är inte så säker på det när jag läser på Folksams hemsida, dom har även en lista sorterad efter säkerhetsnivå, och 9000 hamnar i toppligan på den...

    Kolla:
    http://www.folksam.se/forskning/traf...staStorlek.htm

    //U
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 129
    hade en större diskustion (stavning) med ett par bmw killar och dom hävdade att detta test var uppåt väggarna. Slutade med att dom mailade folksam coh frågade om det verkligen stog rätt till och svar fick vi på den frågan!

    Hej
    Nej, tabellen ska uppfattas precis som du har gjort, en Saab 9000 är bättre
    att sitta i vid en krock än BMW 5, 96-03. Tabellen bygger på krockar från
    verkligheten, där bilar krockar med allehanda bilar, små och stora i alla
    typer av krocksituationer. Efter ett antal krockar är det som om en
    bilmodell har krockat med en "medelbil" av de som rullar på våra vägar.
    Bilarna kan jämföras på tvärs av storleksindelning. Du kan läsa mera om
    metoden på hemsidan. Jag håller med dig om att det är fantastiskt att en så
    gammal modell som Saab 9000 fortfarande står sig bra. Däremot är det så att
    om man ser på krocktester, som EuroNCAP, där en bil får köra mot en
    bariärr, så upplever en tyngre bil en tuffare smäll än en lättare, eftersom
    bilen upplever en krock mot sig själv. Begränsningen med krockprov ligger i
    att de enbart säger något om hur bilen är i just de krocksituationer som
    testats och inget om tex skydd mot whiplash i bakändeskollisioner etc

    Med vänlig hälsning
    Folksam
    Sigrun Malm
    tro det eller ej
    Subaru Legacy

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 542
    I ärlighetens namn bör vi komma ihåg att man jämfört alla 9000 mellan 85-98. Snittet av alla dessa är idag 30% bättre än medelbilen för alla bilar i dagsläget - vilket är himla bra, men troligen är de äldsta bilarna inte lika säkra som de sista årgångarna. En 85:a utan rattkudde kompenseras sannolikt av en 98 med kuddar och den ngt styvare CS-karossen. Kanske rent av att de sista 9000 är i paritet med 9-5:an om man kapade bort de tidiga modellerna ur statistiken.

    Fast de första årgångarna är ändå jäkligt bra för sin tid, och 9000 vann titeln som den säkraste bilen 3 år i rad i slutet av 80-talet/början av 90-talet.

    Så den som inte har så mkt pengar men ändå vill åka säkert, får väldigt mkt säkerhet för pengarna genom att köpa en gammal 80-tals 9000 för några ynka tusenlappar. Ser man till att välja en med snurrbo också, så får man ju enormt mkt prestanda för de små pengarna också. Jag tycker 9000 är en oslagbar bil i många avseenden!
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 567
    Tycker att det är intressant att Volvo 240 är säkrare än 740
    O då bygger ändå mycke av volvos säkerhetsmarknadsföring på 740. Visst marknadsför de även Amazon o de riktigt gamla, men i modern tid så är det ju 740 som har ansetts va så säker.........

    Förvisso var det inget nytt att Saab 9000 va bättre än 740. Men att 240 va bättre än 740 tycker jag är ett nederlag för Volvo
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Tycker att det är intressant att Volvo 240 är säkrare än 740
    O då bygger ändå mycke av volvos säkerhetsmarknadsföring på 740. Visst marknadsför de även Amazon o de riktigt gamla, men i modern tid så är det ju 740 som har ansetts va så säker.........

    Förvisso var det inget nytt att Saab 9000 va bättre än 740. Men att 240 va bättre än 740 tycker jag är ett nederlag för Volvo
    Titta på listan en gång till, 700-serien är säkrare än 200-serien enligt folksams lista.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    822
    Jag träffa på en försäkringskille när jag var ute på saab och han kolla lite smashadebilar. Han sa att dem tidiga 9000 verkligen inte var säkra som de senare modellerna. Och att man inte skulle förknippa säkerheten i de tidiga modellerna med de senare. Man skulle titta på senare än 94 tror jag det var.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 542
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Jag träffa på en försäkringskille när jag var ute på saab och han kolla lite smashadebilar. Och han sa att dem tidiga 9000 verkligen inte var säkra och att man skulle titta på senare än 94 tror jag det var.
    Nja, då tror jag han överdrev lite. För sin tid var de redan på 80-talet lika överlägsen konkurrenterna som 9-5 är idag. Men det har ju hänt en del sedan dess, så han har ju delvis rätt. Framförallt är det införandet av CS-karossen 92 och airbag som blev standard 94 (tror jag +-1år). Dessutom har de också ABS som standard sedan början av 90-talet.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 193
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Jag träffa på en försäkringskille när jag var ute på saab och han kolla lite smashadebilar. Och han sa att dem tidiga 9000 verkligen inte var säkra och att man skulle titta på senare än 94 tror jag det var.
    Och han har antagligen gjort generalfelet att titta på labtest. Labtest är utmärkta för att få svar på specifika frågor, men problemet är att man bara får svar på det man frågar på.

    I labtest fick 9000 typiskt sämre resultat än medelbilen redan innan Folksams tester kom. Så du ska absolut inte skaffa en 9000 om du tänker krocka i ett lab...

    Det som gör 9000 så bra är att deb ger hyfsat skydd oavsett hur det smäller, och att även om krockkrafterna blir för höga (vilket gör att den misslyckas i labtest, men ändå kan duga i verkligheten) så ger karossen inte upp helt, den slits inte sönder vilket kan inträffa med andra bilar.

    9000 är så långt ifrån det går att vara optimerad för labtester. Men senare årsmodeller klarar labtester lite bättre. Såvitt jag vet finns det 2 årsmodellgränser som är intressanta, dels -90 när den helsvetsade vindruteramen kom (= älgsäker), dels -92 när man förstärkte krockburen lite ytterligare baserat på haveridata.

    Som ren kuriosa så kan jag nämna att MB190 är den direkta motsatsen till 9000 ur krocksäkerhetssynpunkt: Den är utmärkt när man krockar spikrakt in i betongväggar (den tidens etablerade labtest), men så fort man träffar något mjukare kommer sidobalkarna ut som spjut (och bromsar inte ett dyft) eftersom det inte finns någon ordentlig tvärgående balk fram, och om man krockar bara en aning snett så får man lätt skallskador av innertaket.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 542
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Såvitt jag vet finns det 2 årsmodellgränser som är intressanta, dels -90 när den helsvetsade vindruteramen kom (= älgsäker), dels -92 när man förstärkte krockburen lite ytterligare baserat på haveridata.

    Är du säker på 1990? För jag lärde mig för många år sedan att det var redan 87:an som fick "älg-ramen" runt vindrutan!? Kan det kanske ha varit 90 som bältessträckare kom tro?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 129
    vem krockar i ett lab?
    Subaru Legacy

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    Har också för mig att det var -87. Ingår inte en wire mellan A-stolparna i detta "älgskydd?"
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    506
    skulle tippa på att älgskyddet kom med CD modellen -88 och sedan på CC när den fick CD fronten -91
    9-5 Aero -02

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 542
    Citat Ursprungligen postat av Rydén
    skulle tippa på att älgskyddet kom med CD modellen -88 och sedan på CC när den fick CD fronten -91
    Varför då? Finns ingen anledning att göra olika på exakt lika karosser! Vad har fronten med det hela att göra - vindrutan sitter väl inte i fronten......
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •