Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 84

Ämne: Restaurering: 9000 CC Aero -91

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    310

    Restaurering: 9000 CC Aero -91

    Ska även jag försöka mig på en projekt-tråd då..... Projekt har man ju haft innan men har ju inte skrivit om dom här.

    Införskaffade mig en CC Aero - 91 efter en tids trånande efter ett sådant objekt. Hittade ett lämpligt sådant 30 mil ifrån där jag bor, närmare bestämt Forsvik vid vätterns "väst-kust". Stått still utomhus! i ca 3,5 år utan uppstart och med handbromsen i.. Hur kan man göra så mot en sån vagn!! Satt fast som satan själv i bromsarna men efter nån timmes ryckande med bogserlina så släppte iaf 3 hjul och kom sedan upp på släpet.

    Dragbil för resan blev min fars CS 2,0i -92. Det va tänkt att åka Classic 225 hk som hade varit aningen lämpligare men vi fick inte lysena att fungera på släpet med den bilen. Ett stift i drag-kontakten på bilen hade gått av.. Och att hitta det felet tog ett bra tag sen fick vi vänta på att far skulle komma med sin bil så det gick ett par timmar redan där.. Men iväg kom vi till slut bortot 11 på förmiddagen...

    Tanken är att få den i fint original skick & i trafik igen! 32 000 mil på mätaren å rost i framskärmar, dörrar, bakskärmar & baklucka. Även rosa lack.. Men en pärla ska det bli!

    Här har den stått still i ca 3,5 år och PUO:n som gjorde ett strålande jobb den dagen!


    Stolt nybliven ägare.... Tankning i Vetlanda





    Dags att byta kopplings-rör?


    Vingen behöver lite färg, interiör:
    Saab 62-93

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 407
    Medlem#
    3020

    Re: 9000 CC Aero -91

    Härligt

    Man blir mer och mer sugen och få börja riva i sin som står och väntar på sitt garage.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 563

    Re: 9000 CC Aero -91

    Grattis till investeringen.
    Bilen ser ju inte hopplöst illa ut, så med tanke på din Talladegarenovering så betvivlar jag inte att du får ordning även på denna.

    Lycka till
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    624

    Re: 9000 CC Aero -91

    kan denna modell vara den stiligaste saaben efter og900 tro.
    lycka till, du har lyckats med andra projekt förr har jag sett.
    mvh tobias

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182

    Re: 9000 CC Aero -91

    Hej!

    Ser ut som ett mycket bra objekt! Den verkar vara i betydligt bättre skick än den genomsnittliga 9000 av likvärdig årsmodell. Det är helt klart rätt tid att börja renovera en 9000 nu, mycket delar kan man få tag på nytt och t ex galvade dörrar från 9000 CS/CD finns det gott om på skroten.

    Kommer att följa denna tråden med spänning!


    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    kan denna modell vara den stiligaste saaben efter og900 tro.
    Korrekt! Hand i hand med 9000 Talladega med de obligatoriska 16" crosspoke.

    MVH

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    310

    Re: 9000 CC Aero -91

    Startade upp pärlan idag, efter ett bränslepumps byte så hoppade den igång! Dock lös batteri-lampan och så pissade det soppa under.. Och så ett jädra liv om tryckarna. Men man får va nöjd me att den startade. Kopplíngen har jag inte fått riktigt bra. Tar långt ner även att jag luftat ut mycket olja så att säga.. Lite bilder från dagen:

    Motor rum utan TCS-h-vete!:


    Rostiga bränsleledningar där det läckte:


    Rost hål i golv framför höger domkraftsfäste:


    DCC installerad (viktig del i renoveringen!):


    Original bas-lådan, ngt skändad dock:


    Kunde inte låta bli att försöka blänka upp den lite. Potential finns:
    Saab 62-93

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 724

    Re: 9000 CC Aero -91

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Hej!

    Ser ut som ett mycket bra objekt! Den verkar vara i betydligt bättre skick än den genomsnittliga 9000 av likvärdig årsmodell. Det är helt klart rätt tid att börja renovera en 9000 nu, mycket delar kan man få tag på nytt och t ex galvade dörrar från 9000 CS/CD finns det gott om på skroten.

    Kommer att följa denna tråden med spänning!


    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    kan denna modell vara den stiligaste saaben efter og900 tro.
    Korrekt! Hand i hand med 9000 Talladega med de obligatoriska 16" crosspoke.



    MVH
    Dock stämmer ju inte midje-listhålen på dörrarna märkte det när jag monterade nya dörrar på min svarta aero -91a i helgen...

    Men till filburn: Grattis! Har hört att cabmange gav dig lite tips och fan så rätt du köpt en 9000 aero -91...Kul att du med lägger upp proekttråd nu är vi många aero -91 som mekas med i Projekt-forumet...

    Dock såg din Aero-91 lite sunkigare ut än min svarta så du kanske har lite mer jobb, men din är ju röd... den rätta färgen på en sportbil.

    Har kostat på min svarta aero 6000 nu så de blir totalt 9500 med inköp, så har 500 kvar till 10 000. Har du någon budget för detta projekt eller är det kosta vad det kosta vill?
    Kör: 9000 Aero -91

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    310

    Re: 9000 CC Aero -91

    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson
    Men till filburn: Grattis! Har hört att cabmange gav dig lite tips och fan så rätt du köpt en 9000 aero -91...Kul att du med lägger upp proekttråd nu är vi många aero -91 som mekas med i Projekt-forumet...

    Dock såg din Aero-91 lite sunkigare ut än min svarta så du kanske har lite mer jobb, men din är ju röd... den rätta färgen på en sportbil.

    Har kostat på min svarta aero 6000 nu så de blir totalt 9500 med inköp, så har 500 kvar till 10 000. Har du någon budget för detta projekt eller är det kosta vad det kosta vill?
    Ja det stämmer att jag fick god hjälp att hitta mitt objekt! Stämmer även att den är sunkig.. Trodde den skulle vara bättre när jag åkte och kollade på den. Hade ändå fått 15 bilder på den men bilarna ser ju oftast sämre ut i verkligheten.. Hjulhusen bak är rätt "mösiga". Men för 32 000 mil ser den ok ut tycker jag! Ingen rost runt ruta/taklucka iaf! Man får glädjas åt det lilla!

    Någon budget är inte planerad.. Skriver dock upp utläggen så man har lite koll. Huvudsaken är att den blir i skapligt bra skick! Har beställt bromsar runt om iaf..

    Hej så länge!
    Saab 62-93

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 407
    Medlem#
    3020

    Re: 9000 CC Aero -91

    Budget på en sådan här sak vs Peter pearlwhite vill man inte veta om.

    Att bara få denna bil att rulla förmodar jag inte är intressant, utan det är en seriös renovering inkl lack.

    Lack 20 papp
    dörrar/skärmar övrig plåt 5 papp
    motor 5 papp
    fjädrar/stötdämpare 5 papp
    och så vidare.

    Allt beror på hur man kan fixa lacken, men en snytkalkyl är mellan 50-75 papp och då kommer den vara i mycket fint skick, nästan så att man får skämmas om man ställer en av mina aeroas brevid.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16

    Re: 9000 CC Aero -91

    Ser ut att finnas potential i denna Aero.
    Lycka till med renoveringen!

    /Micke

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    303

    Re: 9000 CC Aero -91

    Hej !

    Japp, så skall det se ut !

    Det är ett stycke svensk industrihistoria från en tidsepok då SAAB verkligen tog saxgrepp på konkurrenterna. Varken förr eller senare har SAAB levererat en så perfekt mix av utrymme, sportighet och samtidigt komfort, bränsleekonomi, krocksäkerhet, teknisk state of the art, en ACC anläggning som var långt före sin tid, en instrumentbräda som redan när den introducerades gick rakt in på industridesignens Hall of Fame.....och sist men absolut inte minst den legendära tidiga B234L maskinen. Denna den mest beroendeframkallande 4 cylindriga OEM-maskin som någon biltillverkare lanserat till dags dato och fortafrande idag definitionen på slangbelle acceleration där det från 80 km/h i 5:an bara drar och drar och drar.

    En sådan maskin tas fram 1 gång per århundrade - en Jahrhundertentwurf.

    Med detta sagt så - ett innerligt GOOD LUCK med renoveringen och skulle frågor uppstå längs vägen så PM:a på så skall jag försöka vara behjälplig efter bästa förmåga.


    Min egen Odoardogrå var i ännu sämre skick när den precis räddades undan skrotpressens garn. Då 38 600 mil på uret och idag 48 700 mil - med originalmaskin förutom ett byte av toppackning.
    Renoveringskostanden närmar sig 6-siffrigt och återstår lite lackarbeten.

    Är det värt det ?

    Hell yes - det är ju ingen MB, BMW Audi eller annat Kindergartenplock - Det är den sista riktiga Besten från Trollhättan !

    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CC Aero ´91 220 PS Odoardogrå
    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 220 PS Svart
    9000 CS Aero ´97 225 PS Silver
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: 9000 CC Aero -91

    Hej,

    Kul att se en till av dessa underbara bilar räddas från skroten eller, nästan ännu värre, att bruksas ihjäl av någon som inte vet dess kulturhistoriska värde....

    Stort lycka till!

    Mvh
    KK


    P.S: Du vet att han du köpte den svarta CS 2,2 Turbo M/93:an av hade en exakt likadan röd Aero 91:a innan?
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    310

    Re: 9000 CC Aero -91

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Kul att se en till av dessa underbara bilar räddas från skroten eller, nästan ännu värre, att bruksas ihjäl av någon som inte vet dess kulturhistoriska värde....

    Stort lycka till!

    Mvh
    KK


    P.S: Du vet att han du köpte den svarta CS 2,2 Turbo M/93:an av hade en exakt likadan röd Aero 91:a innan?
    Man tackar för uppmuntran från alla! Menar du att din far hade en cc Aero innan PGB:n?? Såldes den bort eller tog du hand om den?
    Saab 62-93

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: 9000 CC Aero -91

    Citat Ursprungligen postat av Filbrun
    Man tackar för uppmuntran från alla! Menar du att din far hade en cc Aero innan PGB:n?? Såldes den bort eller tog du hand om den?
    Japp! Den kom på kant med tillvaron lite så PGB:n inköptes för försäkringspengarna. Dock fixades den upp och ägs av en klubbmedlem numera...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    310

    Re: 9000 CC Aero -91

    Har börjat riva lite i bilen. Inte mycket plåt kvar i hjulhusen baktill samt på insidan under bak. Stötfångaren & skärmkantslisterna åkte väck idag iallafall. Har ej bestämt om jag måste byta hela vänster skärmkant bak också.. Har iallafall fall köpt 2 st nya framskärmar & 2 skärmkanter bak som jag förhoppningsvis får hem i helgen.

    Polerade upp vä bakskärm innan jag började demontera (nödvändigt?):




    Dassigt vänster hjulhus:




    Misär i höger hjulhus:


    Hittade något form av slutsteg eller motsvarande i garaget också.. Suttit under
    passagerar stol antar jag? I vilka årsmodeller? Någon som vet?
    Saab 62-93

  16. #16
    Grundladd saab_johans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    284
    Medlem#
    8432

    Re: 9000 CC Aero -91

    Roligt att se att du gör i ordning en gammal aero -91
    lycka till med renoveringen.
    Sommarbil: Saab 9000 Talladega -89 2,3T TD04 19t/7 vinklade ~400hp 18x9" Jnc 010 http://www.garaget.org/?car=173361
    Sommarbil: Saab 9-3 1,8t biopower -08 nordic steg 1 230hp/340nm 19X8,5 Axe cs-lite http://www.garaget.org/?car=390621
    Vinterbil: Saab 9-3 aero -01 t7 suit steg 3 ~260hp 17" 9-3ss aero fälgar http://www.garaget.org/?car=274138

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    303

    Re: 9000 CC Aero -91

    Hej !

    Ja, rost är det tristaste - blir bara mer ju mer kan knackar.

    Men av bilderna att döma inte mer än vad jag hade på den gråe.

    Stärkaren är med 99% säkerhet den bakre 60 W förstärkaren som sitter bakom klädseln bak till vänster i bagageluckan på 9000 CD.

    Den är alltså inte helt identiskt formmässigt med det 60 W slutsteg som jag råkade se saknas i din subbas i skuffen.

    Denna stärkare har tvenne funktioner:

    1) Försörjer subbasen (på CD:n 2 st open air 8 tummare och på CC:n alltså baslådan med två 5 tummare))
    2) Försörjer det främre 4x20 w steget som matar främre talarna och de bakre i sidopanelerna i luckan med + 15 v och -15 v - dvs förhöjd spänning.
    Denna matning får det främre 4x20 W steget via en DIN kontakt/sladd fram till mittkonsolen.

    Om du vill så PM:a artikelnumret på stärkaren - om det finns kvar - så kollar jag av det mot mina - så vi är säkra på versionsutförandet och inte bränner något - hemska tanke.

    Ett komplett SAS - Saab Audio System med hörlursuttag i taket och valbar programkälla för baskätespassagerarna kan få originalaren att hålla andan av andakt.

    Detta Audiosystem togs fram under 5 år av tester i ljudlabbet.

    Idag finns förstås flera system som låter mer - men faktum är att Saabs eget tidiga Audiosystem faktiskt har en mycket trevlig ljudkuliss med en fast och hyggligt torr snärtbas snarare än de fuktigt våtvarma dåligt sammanhållna basar man hör vid korvkiosker till våren.




    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CC Aero ´91 220 PS Odoardogrå
    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 220 PS Svart
    9000 CS Aero ´97 225 PS Silver
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 724

    Re: 9000 CC Aero -91

    Citat Ursprungligen postat av Filbrun
    Dassigt vänster hjulhus:




    Misär i höger hjulhus:
    Ser inte värre ut än på min röda aero såg ut när jag köpte den. Fanns inget als kvar under bakkjolen det som är lackerat svart fanns inte. Löste det genom att skarva dit en hel bakdel från en 9000 CC -93. Saken var att min bara gått 16 000 mil, och va dåligt lagad när bilen var krockad för länge sedan

    PÅ min svarta ser det liknande ut som det ser ut på din
    Kör: 9000 Aero -91

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    310

    Re: 9000 CC Aero -91

    Projektet går i sakta mak framåt. Inte hänt nån större sensation.. Har demonterat sidokjolarna. Trösklarna såg ok ut som väl var. Har investerat i skärmkanter bak samt nya framskärmar. Bytte ut bromsröret till höger bakhjul samt såg att längsgående var brunt också. Är väl lika bra att ta ner soppa-tanken när man ska svetsa runt soppa-påfyllnings hålet. Så blir det lättare att byta längsgående bromsröret också samt att garaget inte brinner ner .

    Har även bytt knappar till el-hissar fram & taklucke knappen. Dom var slitna innan.

    Startade upp 900 Aeron också och tog en liten försiktig söndags-tur på byn i vår-solen! Skulle egentligen tagit premiär-turen me mc:n men den hade ingen lust att starta så då vart de 900 istället.

    Hej så länge!

    Plåt inköpt:


    Knapparna fixade:


    Vänster tröskel:


    Höger tröskel:


    Aero nr 2:
    Saab 62-93

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    310

    Re: 9000 CC Aero -91

    En liten update.. Min gas-klocka på min gamle mig svets har blivit knasig. Fullt tryck på gasen ut i slangpaketet hur man än vrider på ratten.... Har försökt skruva isär den men hjälpte föga. Trist så det är där plåt-arbetet har stannat innan det började. Tankband behövs ju självklart nya och dom muttrarna till banden som e kul och lossa behöver jag svetsen till.

    Man hittar bara mer och mer rost också. Kul Har grävt fram en original stereo & förstärkare fram som ska i (om kod-problemet löser sig..). Tidigare ägare har haft lite eget ljud bygge i kärran som ska slängas ut. Låg ett slutsteg bakom handskfacket + en massa strömkablar, lågnivå kablar & grova högtalar kablar. Bara att slänga ut!

    Lutar åt att det blir låga vingen på pärlan. Fästena på bridge vingen var givetvis totalt sönder rostade. Låga vingen är ju lite mer udda och jag tycker även att den är elegant.

    Det var allt för nu. När gas-klockan är inhandlat så börjar arbetet på allvar.

    /Filip

    Vid tankluckan i hjulhuset är ett populärt ställe för rost på 9000, inte mycket svängrum i garaget:


    Även populärt i hjulhusen bak med rost:


    Innertaket är iaf fräscht, tankband dassiga. Har bytt längsgående bromsrör:


    Musik anläggningen som förhoppningsvis ska installeras inom sinom tid:
    Saab 62-93

Liknande ämnen

  1. Restaurering, T5konvertering 9000 CC 87'
    Av chriva i forum Projekt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-08-19, 20:09
  2. Hjälp med Läder-Restaurering
    Av ime95mos i forum Region Syd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-01-05, 01:16
  3. Restaurering av og900
    Av Celronn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 00:20
  4. Värderingshjälp 9000 Aero -97 samt köphjälp 9-5 Aero.
    Av H0gberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 19:06
  5. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •