Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: blev påkörd vid vänstersväng

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jukkas
    Inlägg
    219

    blev påkörd vid vänstersväng

    ja den berömda vänstersvängen....

    i fredags blev jag påkörd när jag var på väg att svänga in på en parkering på vä sidan, var en gammal gubbe som legat bakom min i några kilometer, jag körde 50 kanske, satt blinkers saktade ner till 20-30 och gubben verkade också sänka farten när jag sedan svängde drog han förbi på vä sidan och det small...

    frågan är nu vems fel är det?

    läste lite på nätet och det varkar kunna sluta hur som helst....

    till saken hör att polisen vägrade komma för att det bara var en plåtskada

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    Du skulle alltså göra en vänstersväng och han bakom dig ska köra om och kör in i dig. Har jag förstått rätt?

    Har jag det så är det glasklart hans fel. Han körde på dig bak i från!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jukkas
    Inlägg
    219

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    ja typ
    ,
    han körde om när jag svängde/skulle svänga
    min vänster framskärm mosades av hans höger,

    läste olika fall på nätet bl.a. att man inte fick svänga vä om man hade bilar bakom sig, känns märkligt, håller ju knappast i tättraffikerade områden....

    frågan är ju vad en 91ans 9000aero värderas till.... lär ju bli ett skambud på 5-10000spänn,

    sen att jag renoverade motor, lådan, köpte en aeroinredning.......under senaste året lär ju ingen bry sig om

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    Svårt o säga om försäkringen betalar eller om de vill lösa ut bilen. På jobbet brukar vi få in en massa halvsunkiga 9000CSE så det bör nog gå.... Så länge den inte blivit helt ramsne dock

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jukkas
    Inlägg
    219

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    det är det jag inte vet, känns som att hö framskärmen har kommit lite närmare passagerardörren,(tar nästan i varandra) vet dock inte om det bara tryckts upp 3-4 mm,

    skärmen, huven, stödfångaren spoilern strålkastaren och blinkersen och luftburken är paj, sen har behållaren till servo oljan lossnat och hamnade på remmen.

    bara att lacka en huv lär ju gå på 4-5000,

    fast det viktigaste är ju skuldfrågan,

    gubben hade en V 50 och det sprutade bara plast om den sen hände det nåt med styrningen på hans bil för hjulet pekade bakåt...

  6. #6

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    Eftersom han körde på dig bakifrån så borde han vara den vållande, men märkligare saker har ju hänt vad gäller försäkringsbolag.

    Hittade det här på Folksam

    Praxis
    Domstolarna lägger ett stort ansvar på svängande bilister och ju högre hastighet som tillåts, desto högre krav ställs på den svängandes försiktighet. Många gånger får den svängande ensam bära skulden.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Eftersom han körde på dig bakifrån så borde han vara den vållande, men märkligare saker har ju hänt vad gäller försäkringsbolag.

    Hittade det här på Folksam

    Praxis
    Domstolarna lägger ett stort ansvar på svängande bilister och ju högre hastighet som tillåts, desto högre krav ställs på den svängandes försiktighet. Många gånger får den svängande ensam bära skulden.
    Det där låter ju urdumt.....okej om det finns någon busshållsplats i närheten lr nått men om det har gått till som trådskaparen beskriver och han verkligen använde blinkers så ska det ju rent spontant inte vara nått snack om saken.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    11

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    Som bakomliggande bil får du väl aldrig köra om på vänster sida när en annan bil ska svänga vänster? Hur fan ska detta gå ihop utan krock varje gång? Man passerar väl ändå på höger sida som bakomliggande bil när man ska ta sig förbi en vänstersvängare om utrymme finns, annars får man sakta in om man inte tar sig förbi.

    Självklart mannen i Volvon som kommer att åka på det om jag har förstått saken rätt.
    Saab 9-3SS 2.0t Vector -03

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    Spontant skulle jag tro att den vänstersvängande bilen anses skyldig. Att göra en vänstersväng är ju lite som när man byter fil, man har ett stort ansvar att tillse att inget annat fordon kommer bakifrån när man gör manövern.

    Sedan är det såklart retsamt om den bakomvarande bilisten inte har uppmärksammat att man blinkat i god tid o.s.v., men det är ändå den svängande bilen som måste vara 100 % säker att ingen kommer bakifrån innan man börjar svänga.

    Undantag finns säkert, men i regel tror jag det är ungefär så här man resonerar.

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  10. #10

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    bara för att man slänger igång en blinkers har man inte rätten att svänga om det inte kan "ske utan risk".
    men åandra sidan hur ska man kunna förutse att personen bakom ska köra om?
    Blinkade han för filbyte?
    att han gjorde omkörningen tyder på bristande uppmärksamhet,det är ju inte så svårt att se när en 9k blinkar.
    Sedan har vi den gamla fina "kör inte fortare än att du kan stanna".

    Kan gå hur som helst,speciellt som att försäkringsbolagen inte verkar bry sig så mycket om lagarna alltid utan sin egna personliga bedömning.(kastar tärning?)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jukkas
    Inlägg
    219

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    nej han körde bara förbi utan att använda blinkers... sen var han typ 75 och lite långsam på att reagera....

    var ju en 90 väg men eftersom det var snö på vägen och den är ganska smal, går det inte ens på sommaren att köra 90 där,

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    Citat Ursprungligen postat av MIB
    nej han körde bara förbi utan att använda blinkers... sen var han typ 75 och lite långsam på att reagera....

    var ju en 90 väg men eftersom det var snö på vägen och den är ganska smal, går det inte ens på sommaren att köra 90 där,

    Låter onekligen kört för din del, du ar alltså gjort en vänstersväng på 90 väg, utan att ha full koll på bilarna bakifrån? du skall ha svängt in till högra kanten och inväntat att ingen kommer ifatt dig och sedan gjort vänstersvängen. Det finns anledningar till att spank vänstersväng finns, dvs där man svänger av på en sidoväg till höger och för att sedan kunna kors vägen utan risk.

    Hoppas för din skull att de ser det på annat sätt.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    Med teoriböckerna färskt minne (skrev prov för BE i tisdags) vill jag minnas att man lägger mycket av ansvaret på den svängande i dessa situationer. Vänstersväng på landsväg är mycket farligt och bör undvikas om möjligt. Genom att lägga ansvaret på den svängande kanske man kan förmå denne att istället köra av till höger, korsa vägen och sen en säker högersväng.
    Fredrik J

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av MIB
    nej han körde bara förbi utan att använda blinkers... sen var han typ 75 och lite långsam på att reagera....

    var ju en 90 väg men eftersom det var snö på vägen och den är ganska smal, går det inte ens på sommaren att köra 90 där,

    Låter onekligen kört för din del, du ar alltså gjort en vänstersväng på 90 väg, utan att ha full koll på bilarna bakifrån? du skall ha svängt in till högra kanten och inväntat att ingen kommer ifatt dig och sedan gjort vänstersvängen. Det finns anledningar till att spank vänstersväng finns, dvs där man svänger av på en sidoväg till höger och för att sedan kunna kors vägen utan risk.

    Hoppas för din skull att de ser det på annat sätt.

    //MH
    Sambon var ju som jag tidigare nämnt inblandad i en liknande olycka på 90-väg för snart ett år sedan. Hon var då bakomvarande förare, spånskaftet som svängde var fly förbannad och anmälde sambon för vårdslöshet i trafik, detta trots att hon hållit fullgott avstånd och den framförvarande bilisten ställt sig på hejdarna direkt efter en kurva så när sambon såg bilen igen så hade den redan hunnit stanna. Hon ställde sig också på hejdarna, pg.a. den smala vägen så tog hon sig inte förbi utan klöpp bilen i en hastighet som nu hade hunnit bli låg.

    Tingsrätten tyckte det var väldigt enkelt att avgöra att sambon inte hade gjort något fel, att det inte fanns något före eller under kurvan som skulle tyda på att den andre föraren skulle ha stanat direkt efter den samt att den andre föraren hade utfört en olaglig handling.

    Ändå så dömde försäkringsbolaget ut hela skulden till sambon med motiveringen att man alltid ska hinna bromsa. De gjorde alltså det hela jäkligt enkelt för sig. En begäran om omprövning med hänvisning till trafikregler samt tingsrättens dom hjälpte inte.
    Så nästa gång någon kör ut mot rött framför er på 70-väg, tänk på att man alltid ska hinna bromsa i samtliga situationer

    Hade det skett mitt på en raka så hade jag kunnat ha lite mer förståelse för beslutet men inte nu.

    Summa sumarum, jag tror du har en chans att klara dig ur försäkringsfrågan trots att du brytit mot flera paragrafer i trafikförordningen.
    Är bara ett lotteri med vilken handläggare du får.

    Skönt i alla fall att du verkar ha klarat dig oskadd, det är huvudsaken! Bilar går att ersätta.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    Om du satt an blinkers i god tid saktat ned och ska påbörja din vänstersväng så skall alltid bakomvarande fordon iaktaga försiktighet. Förbipassering ska alltid ske på höger sida i detta fall. Om du bli påkörd bakifrån blir alltid den som kör på vållande oavsett om du använder blinker eller inte vilket du nu gjorde. Man ska alltid hålla ett så pass långt avstånd till framförvarande bil att man kan stanna oavsett väglag. Gör du en vänstersväng och kör in i mötande bil eller på en annan bil är du vållande.

    Jag blev själv påkörd när jag skulle byta fil. Jag blinkade kollade att det var klart och det kom en kärring i en bubbla. Hon blev vållande.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Om du bli påkörd bakifrån blir alltid den som kör på vållande oavsett om du använder blinker eller inte vilket du nu gjorde. Man ska alltid hålla ett så pass långt avstånd till framförvarande bil att man kan stanna oavsett väglag.
    26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

    För att bara nämna en paragraf...
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Om du bli påkörd bakifrån blir alltid den som kör på vållande oavsett om du använder blinker eller inte vilket du nu gjorde. Man ska alltid hålla ett så pass långt avstånd till framförvarande bil att man kan stanna oavsett väglag.
    26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

    För att bara nämna en paragraf...
    Men i detta fallet är det ju ganska solklart, man kör ju inte om någon på vänster sida om personen håller på att göra en vänstersväng.
    Hur skulle det se ut om det var han som svängde som var vållande till nått sånt, då skulle det ju vara fritt fram att köra om folk i korsningar osv.

    Jag har iaf alltid fått lära mig att hålla till höger om jag ska passera någon som ska svänga vänster,,

    Men sånt här reder ju inblandade försäkringsbolag ut, vilket jag utgår från att de inblandade har kontaktat.

    Ibland så kan man ju faktiskt bli förvånad över vems fel Fb anser att det var.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    Jag håller med om att det är orimligt och helt fel, men tror ändå att den vänstersvängande kommer att anses som vållande, enligt försäkringsbolaget. Tyvärr.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    Hoppas att det går bra med vållandebiten. Posta gärna här när det är avgjort.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: blev påkörd vid vänstersväng

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Men i detta fallet är det ju ganska solklart, man kör ju inte om någon på vänster sida om personen håller på att göra en vänstersväng.
    .

    Jasså inte? För mig är det ganska solklart att det kan så bli. Lek med tanken att du åker på en mindre landsväg och du kommer fatt en bil och börjar köra om, samtidigt blinkar han och svänger vänster, vipps så har du en kollusion.

    Svårt och sitta och gissa på ett forum hur det såg ut och så på olycksplattsen,
    men vänsersvänger är inte att leka med.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

Liknande ämnen

  1. Blev påkörd idag.
    Av csan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2015-09-28, 13:05
  2. Blev påkörd idag
    Av Fillefloe i forum Off Topic
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 19:41
  3. AKUT HJÄLP! BILEN BLEV PÅKÖRD OCH ÄR AVSTÄLLD.
    Av BonoVox i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 08:44
  4. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 19:25
  5. Idag blev jag påkörd! (Försäkringsregler)(Uppdat)
    Av Hansa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 16:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •