Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Mystiskt elfel OG9-5

  1. #1

    Mystiskt elfel OG9-5

    Jag har en 9-5 Aero, 01:a, Automat med ca 11000 mil på mätaren. Bilen har i min ägo fungerat 100% felfritt fram tills idag och jag kan nästan skratta åt felet...

    Läs:

    Jag hade kört ca 6km med bilen parkerade jag den och skulle gå in och handla på en affär.. Kommer ut till bilen, låser upp den.. sätter mig i bilen och vrider om nyckeln.. INGET händer... innerbelysningen tänds svagt och när jag vrider nyckeln i tändningsläget är bilen helt död.. Inget lyser, INGET fungerar.

    Märkligt tycker jag...

    Går ur bilen och tycker det här är RIKTIGT märkligt... noterar att innerbelysningen börjar pulsera svagt och börjar förstå att något är riktigt galet. Öppnar dörren (låser bilen och låser upp den igen)... innerbelysningen tänds märkligt nog inte... Sätter mig i bilen och efter ca 10 sekunder tänds belysningen och jag försöker starta bilen.. Helt stendöd.

    Amatörmässigt lyfter jag på huven och hör ett klickande ljud ifrån reläboxen och ser att det är halvljusrelät som klickar... lyfter ur det och då börjar relä:et till fläkten klicka... (nu funderar jag om det är någon som driver med mig)...

    Lossade batteripolen och satte dit den igen... ingen skillnad... fjärrkontrollen har nytt batteri och har ALDRIG krånligat. Min slutsats var att det inte är tändkassetten eftersom det inte luktar bränt vare sig ifrån motorrummet eller inne i bilen.. Låste bilen med nyckel och sitter nu i händerna på Saab och er andra som kanske har tips...

    Fråga: VAD kan vara fel?

    Tacksam för ALLA tänkbara svar!

    Mvh,

    Nicklas

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Mystiskt El-fel på en Saab 9-5 Aero

    Har du ström i batteriet?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Mystiskt El-fel på en Saab 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Har du ström i batteriet?

    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4

    Re: Mystiskt El-fel på en Saab 9-5 Aero

    jag vet inte volt-tal... men stereon fungerar ju... och sedan är det ju sporadiskt med el-funktioner såsom öppna bagageluckan mm... belysningen inne tänds efter ett tag... (skum fördröjning)...

    Men den "orkar" inte till tänd-läget...dvs. att instrumentbelysningen tänds och halvljuset tänds... nog för att jag haft bilar förut...men så här märkligt skall det väl inte bete sig för att batteriet är slut i en Saab....eller??

    Något annat som jag kan testa för att bekräfta batteriet?

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Mystiskt El-fel på en Saab 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av nicklas_lulea
    jag vet inte volt-tal... men stereon fungerar ju... och sedan är det ju sporadiskt med el-funktioner såsom öppna bagageluckan mm... belysningen inne tänds efter ett tag... (skum fördröjning)...

    Men den "orkar" inte till tänd-läget...dvs. att instrumentbelysningen tänds och halvljuset tänds... nog för att jag haft bilar förut...men så här märkligt skall det väl inte bete sig för att batteriet är slut i en Saab....eller??

    Något annat som jag kan testa för att bekräfta batteriet?
    Startkablar?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Mystiskt El-fel på en Saab 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av nicklas_lulea
    men så här märkligt skall det väl inte bete sig för att batteriet är slut i en Saab....eller??
    Dom är känsliga & kan bete sig skumt, så testa med kablar eller annat batteri innan du gör nåt annat!

  7. #7

    Re: Mystiskt El-fel på en Saab 9-5 Aero

    Ordningen återställd.

    Det var batteriet.. Tack alla för era hjälpsamma svar.

    Mvh,

    NIcklas

Liknande ämnen

  1. Mystiskt elfel night panel + SID högtalare NG9-3 -11
    Av eklgov i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-08-15, 18:52
  2. Mystiskt elfel OG9-5
    Av Kakmonstret i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-01-26, 00:28
  3. Mystiskt (?) elfel i min 9000
    Av freddegbg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 18:22
  4. Mystiskt elfel Saab 900 turbo -97
    Av SKalli i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 19:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •