Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: AKUT HJÄLP med försäkringsfrågor pga trimmad bil!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 445

    AKUT HJÄLP med försäkringsfrågor pga trimmad bil!

    Hej!

    Min syster och hennes sambo är spekulanter på en Nordic steg 3 9-5 Aero SC -02.

    Nybilsgarantin har gått ut eftersom den levererades november 2001.

    De undrar nu hur det blir när de ska teckna försäkring på denna bil? Vilka bolag försäkrar trimmade bilar? Hur blir det med maskinskadeförsäkringen tex. ?

    Berätta gärna om era egna erfarenheter och kom med tips.

    Mycket tacksam för svar

    MVH
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    88
    hmm..intressant fråga, är ochså intresserad av det. Har inga som helst erfarenheter, eller hört något om det.
    Saab 9-5aero -00 Nordic steg 3...
    BMW 523 -98
    Dethleffs A5889 2.3JTD -05

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594
    Om jag säger så här, försäkringsbolaget försäkrar bilen i det utförande som den står i bilregistret, alltså det utförande/effekt bilen är registrerad och typad med. Det är också det som premien delvis sätts efter.
    Men vad jag förstår tänkte du mer på maskinskada osv. Där är villkoren lite annorlunda. Tycker ni borde läsa igenom försäkringsvillkoren hos olika bolag och kolla vilka undantag som finns, villkoren finns oftast presenterat på bolagens olika hemsidor.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 445
    Här kommer lite mer info.

    De har ringt runt till lite olika bolag och Saab Försäkring hade inga problem med att den var trimmad. Trygg Hansa sa blankt nej till trimmade bilar. Länsförsäkringar verkade inte så possitiva till trimmade bilar men tyckte det var okay med sportluftfilter, racekatalysator och sportavgassystem.

    Vad gäller maskinskadeförsäkringen så får man vid varje fall klara upp ifall det var trimmet som orsakade skadan. Är det trimmet så betalar de ej ut någon ersättning.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 989
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Här kommer lite mer info.

    De har ringt runt till lite olika bolag och Saab Försäkring hade inga problem med att den var trimmad. Trygg Hansa sa blankt nej till trimmade bilar. Länsförsäkringar verkade inte så possitiva till trimmade bilar men tyckte det var okay med sportluftfilter, racekatalysator och sportavgassystem.

    Vad gäller maskinskadeförsäkringen så får man vid varje fall klara upp ifall det var trimmet som orsakade skadan. Är det trimmet så betalar de ej ut någon ersättning.

    Jag skulle begärt skriftligt på detta innan jag försäkrade. Det är lätta för dom att vara kaxig när skadan inte hänt och neka ersättning när det väl händer.

    Jag vet att en kompis ställde bilen på pappa men frågade om detta var okaj när han tecknade försäkringen och juvelen i telefonen sa att det inte var några problem........Gissa vad som hände när han kvaddade bilen.

Liknande ämnen

  1. hjälp med spikningar trimmad
    Av nilsson-90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 10:14
  2. Försäkringsfrågor
    Av MaMa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 21:39
  3. Ny inköpt trimmad Saab med lite små pyssel...(hjälp)
    Av Xnorf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 17:41
  4. Trafikolycka, försäkringsfrågor.
    Av Murre R i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 18:19
  5. Hjälp? trimmad i smyg?
    Av Jocke-W i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •