Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ljud i 9-3 SS Vector 03a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    11

    Ljud i 9-3 SS Vector 03a

    Tjena

    Har läst en hel del om ljuduppgraderingar i dessa bilar och jag har en fråga som jag inte tror behandlats. Har sett att många kopplat på sig på AMP1 för att kunna omvandla Hög-Lågnivå med adapter. Har själv 70w systemet och har således inte AMP1 och har då lite funderingar om jag kan stjäla signal från endera högtalarna i instumentbrädan eller från 4"orna bak och omvandla till lågnivå sedan kunna gå till ett steg för att driva bas eller 6x9or. Eller kommer jag då att få fel frekvenser eller går det att göra rätt med tex crossover eller lågpassfilter?

    Tanken är att sätta ett fyrkanaligt steg driven på extern ström från batteriet som ska driva en 1x12" baslåda och 2st 6x9or
    Sedan ska det sitta ett tvåkanaligt steg att driva 6,5orna i dörrarna. Ström stjäl jag från AMP1 kontakten fram under stolen. Vad jag har förstått så är inte högtalarkablarna kopplade till någonting utan först när AMP1 kopplas in så får dessa signal. Såg även att det var 8 kablar i kontakten till AMP1, 4 till högtalarna sen jord och pluskabel men vilka är de andra 2? är dessa fiberkablar?

    Huvudsaken är att jag får ut Bas-midbas iom omvandlingen då jag ändå kommer att ha 4" bak som diskanter. Behöver inte få ut hela registret till 6x9orna dvs utan det räcker med bas-midbas.

    Kommer detta att fungera eller måste jag införskaffa AMP1 att stjäla signal från för att få ut en bas-midbassignal?

    mvh Henke
    Saab 9-3SS 2.0t Vector -03

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    434

    Re: Ljud i 9-3 SS Vector 03a

    Hej, tyvärr så måste du ha en AMP1 (eller 2) för att kunna få ut någon signal till en bas. Högtalarna som du har nu spelar från 120Hz och uppåt, så all bas är borta.

    Ang. kontakten till AMP1 så är dom 2 sista kablarna till centern som också finns med i SS2.


    MVH// Christoffer

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    11

    Re: Ljud i 9-3 SS Vector 03a

    Då blir det till att införskaffa sig en AMP1 då hör jag. Tack för det snabba svaret!
    Saab 9-3SS 2.0t Vector -03

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    434

    Re: Ljud i 9-3 SS Vector 03a

    Gör så, då är möjligheterna oändliga! Eller iaf nästan. Går då att bygga ut bra mycket bättre då. Ett tips om du vill gömma omvandlaren smidigt och få till en snygg och bra installation är att sätta den inuti AMP1.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    11

    Re: Ljud i 9-3 SS Vector 03a

    Kanon, tackar för grymma bilder!, Går det att använda AMP1an till annat än orginalhögtalare iom att jag antar att kablarna är framdragna till dörren då dessa annars inte skulle sitta i kontakten till AMP1, funderar nämligen på att driva ett par andra högtalare med signalen från AMP1 eller om jag ska ta och tjuva signalen och dra nya högtalarkablar bak och köra dom på ett separat steg. Är det bara till att kapa högtalarkablarna som går till dörrarna och skarva på sig där och då bakåt?
    Saab 9-3SS 2.0t Vector -03

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    434

    Re: Ljud i 9-3 SS Vector 03a

    Inga problem, hoppas att du får till det bra! Visst kan du använda signalen från AMP1an till att driva nåt annat med! Mitt tips är att du kör nån form av bakhögtalare, tex 6x9" på den, sen så kör du dörrhögtalarna på ett riktigt slutsteg med lite effekt.

    En sak kom jag på nu dock, kolla så att även fiberkablarna finns med i kontaktdonet till AMP1, annars så åker du på att montera dom också.


    MVH// Christoffer

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    11

    Re: Ljud i 9-3 SS Vector 03a

    Hur ser dessa ut och vart sitter dessa, ska det vara totalt 8 kablar eller fler i kontakten? Isf får man väl låta saab montera detta, vad kostar saabs orginaluppgraderingspaket inkl AMP1 och högtalare?
    Saab 9-3SS 2.0t Vector -03

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    434

    Re: Ljud i 9-3 SS Vector 03a

    Fiberkablarna ska sitta till vänster i kontakten, men med största sannolikhet så finns dom inte i din. Dom har orange isolering, själva änden är genomskinlig eftersom det är en glasfiber.

    Utöver fiberkablarna så ska det finnas 8st vanliga kopplarkablar, +12V, jord, +/- center, +/- höger dörrhögtalare & +/- vänster dörrhögtalare.

    Om jag inte mins helt fel nu så ligger Saabs egna uppgraderingspaket med AMP1, kablar och monteringsdetaljer på ca 4500kr, bara AMP1 går annars på 6k av någon konstig anledning....


    MVH// Christoffer

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    11

    Re: Ljud i 9-3 SS Vector 03a

    Ok, Undra hur mycket dom ska ha för jobbet att sätta in det. Kanske kan vara värt att kolla, har ingen aning hur dessa kablar ska dras.
    Saab 9-3SS 2.0t Vector -03

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    11

    Re: Ljud i 9-3 SS Vector 03a

    Vet du om det krävs något speciellt verktyg för att få lös fiberkablar från huvudenheten?, har kanske hittat en bil på skroten som jag kan ta både steg och kabel ifrån.
    Saab 9-3SS 2.0t Vector -03

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    434

    Re: Ljud i 9-3 SS Vector 03a

    Jag har ingen aning om vad dom tar för jobbet att montera sakerna, men det lär nog kosta en hel del. För att få lös kablarna från hållarna så räcker det med en liten spårmejsel, man får pilla och bryta lite för att få lös dom men det är inte så svårt.

Liknande ämnen

  1. Vinande ljud 5an 9-3 SS vector
    Av visslaren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-16, 18:08
  2. Bil Ljud Saab 9-3 vector -03
    Av sinno111 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 18:44
  3. 6x9or i en 9-3 SS Vector. Hur koppla in för bästa ljud?
    Av visslaren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 13:27
  4. Kasst ljud i 9-3 ss Vector 04:a
    Av Direkta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 11:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •