Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hur koppla, Serie VS parallel?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Hur koppla, Serie VS parallel?

    Hallå.

    Har 2st baslådor 200Wrms 400Wmax 4Ω.

    Funderar lite på steg till detta då mitt 4X55Wrms steg inte riktigt orkar med, 2 kanaler driver framsystem och 2 kanaler är bryggade till 1X110W rms, vilket märks helt klart att baslådan mår bättre av om jag brukar en låda mot en på varje kanal.

    Men nu ska jag alltså köpa ett Monoblock
    har kollat på ett Mutant

    1X240W rms vid 4Ω
    1X400W rms vid 2Ω

    men frågan är om det spelar roll hur jag kopplar baslådorna, serie eller parallel.

    Allternativen blir ju 200W rms 400W max vid 8Ω
    eller 400Wrms 800W max vid 2Ω

    beorende på hur jag kopplar det, vilket skulle vara bäst eller kvittar det?
    Risken som jag ser med att gå ner till 2Ω är ju att steget inte ska må bra av det, även om det verkar som det borde palla med.

    Är tyvärr inget alternativ att köpa 2st steg utan det får räcka med ett.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784

    Re: Hur koppla, Serie VS parallel?

    Eftersom dom tydligen själva anger en effektsiffra vid 2 ohms impedans, måste ju steget klara av det... parallella dom vetja!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Hur koppla, Serie VS parallel?

    har kollat en massa idag då jag försöker hålla budgeten ganska så låg på detta.

    Eftersom steget jag har nu ger någonstans 110-130W rms bryggat så kommer jag nog att köpa mig ett 2 kanals steg till med liknande spec och bygga det till den andra baslådan.

    Gör mycket på pridet och jag nyttjar det steget jag har bäst.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Hur koppla, Serie VS parallel?

    Är du säker på att du får ut så mycket som 200Wrms i 8Ohm? Hur som så med det steget är ju det klart bästa alternativet att parallellkoppla! Men om du nu istället ska köpa ett 2-kanals steg så rekommenderar jag dig att köra det till framsystemet och använda 4-kanals steget till basarna, annars kommer dom få olika effekt och med största sannolikhet även ge olika ljud.

  5. #5

    Re: Hur koppla, Serie VS parallel?

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Är du säker på att du får ut så mycket som 200Wrms i 8Ohm? Hur som så med det steget är ju det klart bästa alternativet att parallellkoppla! Men om du nu istället ska köpa ett 2-kanals steg så rekommenderar jag dig att köra det till framsystemet och använda 4-kanals steget till basarna, annars kommer dom få olika effekt och med största sannolikhet även ge olika ljud.
    Ja, MEN, det förutätter att han har varje element i varsin låda/kammare. Att ställa in båda de bryggade kanalerna 100% lika. Vist man kan köra med en fast sinuston och sedan ställa med multimeter, men musiken är dynamisk och det är inte helt säkert att basarna kommer hålla exakt samma värde när de spelar.

    Själv skulle jag förslå ett mono steg och paralell koppla basarna. Detta kommer ge dej mer av musiken och basljudet.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Hur koppla, Serie VS parallel?

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Är du säker på att du får ut så mycket som 200Wrms i 8Ohm? Hur som så med det steget är ju det klart bästa alternativet att parallellkoppla! Men om du nu istället ska köpa ett 2-kanals steg så rekommenderar jag dig att köra det till framsystemet och använda 4-kanals steget till basarna, annars kommer dom få olika effekt och med största sannolikhet även ge olika ljud.
    Kan inte köra 4 kanals steget så...
    2 kanaler går att köra Flat eller Lowpass
    2 kanaler går att köra Flat eller Highpass

    Så jag kan inte ha basar på alla kanaler på det steget utan att ha ett extra delningsfilter då jag inte kan köra lowpass på alla kanaler.

    Eftersom båda baslådorna kommer spela mono så handlar det ju egentligen bara om en inställningsgrej på stegen för att få dem att spela lika.

    Hur som blir det ett 2 kanals steg som köps pga prismässigt och att jag vill nyttja det som finns max, just nu går ju en baslåda på steget jag har och det funkar kanon när det är bryggat.



    Citat Ursprungligen postat av TT-95

    Ja, MEN, det förutätter att han har varje element i varsin låda/kammare. Att ställa in båda de bryggade kanalerna 100% lika. Vist man kan köra med en fast sinuston och sedan ställa med multimeter, men musiken är dynamisk och det är inte helt säkert att basarna kommer hålla exakt samma värde när de spelar.

    Själv skulle jag förslå ett mono steg och paralell koppla basarna. Detta kommer ge dej mer av musiken och basljudet.
    Basarna är i separata lådor.

    Hela mitt bygge är budgetbetonat och har varit från början, därav att hålla ner priset.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7

    Re: Hur koppla, Serie VS parallel?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Citat Ursprungligen postat av TT-95

    Ja, MEN, det förutätter att han har varje element i varsin låda/kammare. Att ställa in båda de bryggade kanalerna 100% lika. Vist man kan köra med en fast sinuston och sedan ställa med multimeter, men musiken är dynamisk och det är inte helt säkert att basarna kommer hålla exakt samma värde när de spelar.

    Själv skulle jag förslå ett mono steg och paralell koppla basarna. Detta kommer ge dej mer av musiken och basljudet.
    Basarna är i separata lådor.

    Hela mitt bygge är budgetbetonat och har varit från början, därav att hålla ner priset.
    Om du köper ett 2 kanal steg så måste du köra det med seriekopplade basar, om inte steget är 1ohm stabilt i stereo? Alltså blir det en last på 8ohm, men då du har bryggat steget till mono så kommer steget att jobba lika hårt, eller som det vore i stereo 4ohm.

    Vad är det du kikat på för 2 kanals steg och vad kostar det?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Hur koppla, Serie VS parallel?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Om du köper ett 2 kanal steg så måste du köra det med seriekopplade basar, om inte steget är 1ohm stabilt i stereo? Alltså blir det en last på 8ohm, men då du har bryggat steget till mono så kommer steget att jobba lika hårt, eller som det vore i stereo 4ohm.

    Vad är det du kikat på för 2 kanals steg och vad kostar det?

    nja som ajg har det inkopplat för tillfället är mitt nuvarande steg bryggat till 3 kanal, 1 kanal till en baslåda och 2 till framsystem, tanken är att köpa ett steg till att driva baslådan som inte är inkopplad nu.
    Alltså inte driva båda lådorna utan att driva den andra.

    Tidigare körde jag en baslåda på varje kanal 50W rms, vilket blev lite för klent när jag bytte basar i lådorna.

    Så 4 kanalssteget får driva ena lådan och det nya 2 kanals får driva den andra.

    http://www.mds.se/products/caraudio_two ... emId=28981

    Är det tilltänkta steget, är inget stort fan av MDS, men det är det steget som jag kan hitta i bra prisklass som har liknande spec som det steget jag redan har.

    Följer man instruktionsböckerna så ger stegen samma effekter.


    Borde ju egentligen inte bli så mycket skillnad jämfört med att tex driva flera baslådor på olika steg som vid större byggen, är det bara rätt inställt så de spelar något sånär lika så.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Hur koppla, Serie VS parallel?

    Min röst går helt klart isåfall på ett monoblock till basarna! Att köra dom på olika steg blir inte bra, visst du får ljud ur dom men det blir inte lika. Och dom kommer få olika mycket effekt, så ett billigt monoblock skulle vara kanon! Ett tips är ju att kolla begagnat eller på REA.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Hur koppla, Serie VS parallel?

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Min röst går helt klart isåfall på ett monoblock till basarna! Att köra dom på olika steg blir inte bra, visst du får ljud ur dom men det blir inte lika. Och dom kommer få olika mycket effekt, så ett billigt monoblock skulle vara kanon! Ett tips är ju att kolla begagnat eller på REA.

    Har kollat lite mer på hur jag ska göra.
    först och främst så har jag mailat på ett par blocket annonser som är ute på det slutsteget jag redan har, dock så tar folk ungefär dubbla priset på blocket mot vad jag köpte mitt nytt i butik för...

    Men har även testat ett biltema slutsteg jag har, kan säga som så att ljudet blir klart bättre att köra 1 låda på biltema steget och 1 låda på befintliga steget, än vad det är att köra båda lådorna på befintliga steget.

    Tillsvidare blir det att driva lådan på biltema steget tills jag hittar nått lämpligt sätt att köra på, bästa vore ju förståss om man kunde haft 2 identiska steg, en till varje bas.
    Ett bryggkopplat 2 kanals steg tenderar till att leverera mer W per krona än ett monoblock.


    http://www.blocket.se/vi/20212686.htm?ca=17_s&last=1

    ett sånt steg är det jag har nu, dock så kostade det 495kr vid utförsäljning i butik då det var utgående ex, inte dirket intresserad av att betala 800kr för ett beg då...
    Effektsiffrorna i den annonsen stämmer dock inte nått vidare med min instruktionsbok,,
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Hur koppla, Serie VS parallel?

    Eftersom jag har svårt att låta bli att kolla på lösningar så har jag nått nu som kanske faktiskt kan fungera bra,,

    I nuläget står lowpass på ca 120Hz på steget till basen.

    Snubblade över dessa

    http://www.blekingebilradio.se/ShowProd ... 8&cat=1186

    Om jag gör så att jag bryggar mitt 4 kanals steg till 2 kanaler och sätter "flat" på steget för båda kanaler, och sätter ett sånt här aktivt filter på lågnivåkabeln in och ställer det på 125Hz vilket är det samma som jag har nu?

    Och kör mitt framsystem på det tilltänkta 2 kanalssteget.

    Kan detta tänkas vara en bra lösning?

    Då får jag ju samma effekt till baslådorna, samma frekvens och ställer jag gain lika på båda kanaler så borde det ju bli bra.

    Självklart kanske ett monosteg är det bästa, men försöker köra tight budget då jag inte vill plöja ner för mycket pengar i det hela.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Hur koppla, Serie VS parallel?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    ...Ett bryggkopplat 2 kanals steg tenderar till att leverera mer W per krona än ett monoblock...
    På pappret ja, och mycket beroende på impedans. Men i verkligheten så tror jag nog att ett riktigt monoblock för samma summa som ett 2-kanals steg i bryggat läge ger mer effekt, iaf när man kommer upp på 1000kr och mer.


    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Eftersom jag har svårt att låta bli att kolla på lösningar så har jag nått nu som kanske faktiskt kan fungera bra,,

    I nuläget står lowpass på ca 120Hz på steget till basen.

    Snubblade över dessa

    http://www.blekingebilradio.se/ShowProd ... 8&cat=1186

    Om jag gör så att jag bryggar mitt 4 kanals steg till 2 kanaler och sätter "flat" på steget för båda kanaler, och sätter ett sånt här aktivt filter på lågnivåkabeln in och ställer det på 125Hz vilket är det samma som jag har nu?

    Och kör mitt framsystem på det tilltänkta 2 kanalssteget.

    Kan detta tänkas vara en bra lösning?

    Då får jag ju samma effekt till baslådorna, samma frekvens och ställer jag gain lika på båda kanaler så borde det ju bli bra.

    Självklart kanske ett monosteg är det bästa, men försöker köra tight budget då jag inte vill plöja ner för mycket pengar i det hela.
    Det låter faktist som den bästa lösningen hittills! Dock så tycker jag även att 120Hz låter sjukt högt! Jag delar mina basar vid 70Hz LP, och framsystemet vid 65Hz HP. så 80Hz borde vara lämpligt att köra på det filtret, vid högre frekvenser än så så början man ju kunna höra varifrån basen kommer, om man inte har ett grymt bra framsystem då som trycker på.

  13. #13

    Re: Hur koppla, Serie VS parallel?

    Ja det va HÖG delning du hade på basen..själv delade jag basen vid Lp 40hz och midbasarna Hp vid 50hz förra året .Där slutade nästan mina midbasar att spela, dem delades vid 130hz Lp.

    Det du spelar nu är inte subbas, utan midbas och sub.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Hur koppla, Serie VS parallel?

    jag har kört så hög för väljer jag mycket lägre så dämpar baksätet ner och det blir pankaka av det hela.

    Har provat väldigt mycket innan jag hittade nått som funkade, har hyfsat bra framsystem med rejält dämpare dörrar så jag har hyfsad bas även utan baslådorna.

    Det är möjligt att delningsfrekvensen inte är optimal men det låter verkligen skit om jag drar ner den mycket under 100hz.
    Kan ju möjligen bli lite bättre nu när jag bytt element i baslådorna.

    Men det blir nog så att jag köper ett sånt filter, finns ju lite inställningsmöjlighet iaf, och skulle det inte bli bra så har det ju inte direkt kostat skjortan,..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15

    Re: Hur koppla, Serie VS parallel?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jag har kört så hög för väljer jag mycket lägre så dämpar baksätet ner och det blir pankaka av det hela.

    Har provat väldigt mycket innan jag hittade nått som funkade, har hyfsat bra framsystem med rejält dämpare dörrar så jag har hyfsad bas även utan baslådorna.

    Det är möjligt att delningsfrekvensen inte är optimal men det låter verkligen skit om jag drar ner den mycket under 100hz.
    Kan ju möjligen bli lite bättre nu när jag bytt element i baslådorna.

    Men det blir nog så att jag köper ett sånt filter, finns ju lite inställningsmöjlighet iaf, och skulle det inte bli bra så har det ju inte direkt kostat skjortan,..
    Ja det jag har läst så kan det enligt mej omöjligen låta bra..men huvudsaken är att du är nöjd. Mitt svar är iaf. snåla inte på steget, skaffa ett som kanske kostar lite mera, det har du igen i längden. Du kanske skaffar ett nu, men om ett tag så vill du byta för att du är inte helt nöjd. Då har du alltså köpt ett steg i onödan.Men om du har möjlighet att åka till Jönköping så kanska jag kan hjälpa dej, har några steg liggandes

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Hur koppla, Serie VS parallel?

    jag har faktiskt fått många posetiva kommentarer om mitt ljud, med tanke på att jag kanske lagt någonstans 3000-4000kr för en komplett anläggning till min ng900 så är det OTROLIGT ljud för den summan, många har gissat på dubbla eller mer prismässigt, då är alla grejer nya, lite utförsäljning och lite budgetgrejer.
    Men hyfsat välbyggt.

    Jag kommer till att börja med beställa delningsfilter och se OM det möjligen funkar så, det får ju vara steg1, skulle utfallet bli bra där så är nästa steg att hitta ett bra slutsteg till framsystemet.

    Så det blir inget mer slutsteg köpt förräns jag testat hur basarna kommer låta.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Serie: Den islamistiska dubbelmoralen
    Av 93t i forum Tidsfördriv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 11:09
  2. Se skillnad på T5-boxar (serie nr..)
    Av knasen28 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 17:13
  3. GT28RS = BB-serie??
    Av elin_rrr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 23:25
  4. SAAB 9-3 SS i en serie på TV4!
    Av Ddado i forum Allmänt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 12:27
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-26, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •