Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Orklös 9-3 1,9 TDI

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    12

    Orklös 9-3 1,9 TDI

    Har en 9-3 1,9 tdi -05 23000mil som jag har haft lite strul med. Först så fick jag ett felmedelande som slocknade efter en vecka. felkoden var p1109 virvelspjällets ställare 1 funktionsstörning. Det var ca 1 månad sedan. Nu lyser det ingen check engine lampa men biler går som en potta skit. under 2500varv så är det riktigt slö.
    Händer inget om jag trycker på gasen. trycker jag in kopplingen så rusar motorn så gasspjället borde fungera som det skall. Kan det vara något med virvelspjället att göra? Någon som vet vad bilen får för symtom om den börjar strula. Fick köpt Haynes handbok men den säger inget om symtomen, inget om virvelspjället heller.
    Odet finns inte ens i boken. Misstänker att dom kallar den för insungsgrenrörets omkopplingsklaff men jag är inte säker Någon som vet?


    Tacksam för snabbt svar.

    /M

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Orklös 9-3 1,9 TDI

    Hej!

    Misstänkt koksbeläggning på styrning av den variabla turbingeometrin.
    Turbinbladet kan då fastna i "stäng" läge och då behövs varvning av motor för att få någon laddtryck.

    Problemet med virvelspjället kan ha varit bidragande att få lite mer rök i avgaser vid accelerationer, därav kan man tänka sig problemet med koks o överladdning.

    Detta är ju en egen slutsats, har alldrig hafft o göra med motorer som körs på "eldningsolja"

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: Orklös 9-3 1,9 TDI

    Hej

    Låter lite som EGR problem tycker jag.........

    Mvh RCM
    Bygger Corsaab b204 t

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    12

    Re: Orklös 9-3 1,9 TDI

    Kan tillägga att symtomen kom väldigt fort. Började lite sporadiskt för att idag vara så gott som hela tiden. Har hört av en annan som jobbar på saab att det är vanligt med egr problem på denna modell. Är detta ett typiskt sådant fel?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Orklös 9-3 1,9 TDI

    Hej!

    Inte många här på forumet som vill eller måste veta något mer om dessa maskiner, EGR används mer komplex på denna motor än den användes på bensinare. Teoretisk om man tänker så skulle en vidöppen EGR krets kunna ge sådana problem. I praktiken, ärligt talat vet inte jag.

    Hur som, inte bara EGR , det är hela insuget och turbin sida som är misstänkta klienter för en avsotning.
    Min åsikt, reserverar mig mot fakta då som sagt är direktansluten till en sådan problematik för den första gång i mitt liv

    Drar igång för att se om någon som kan detta kan komma med ren fakta, då bli det fler än bara du som ha nytta av denna tråden

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    12

    Re: Orklös 9-3 1,9 TDI

    Med hjälp av EGR tippset så lyckades jag hitta ett tidigare inlägg med samma problem, Där var det EGR en som var kass. viewtopic.php?f=3&t=218627&hilit=egr+problem

    Skall ta isär den imorgon och kolla. Tacks tippsen.

    Har någon en annan teori så är jag tacksam för dom.
    Mvh
    Martin

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    12

    Re: Orklös 9-3 1,9 TDI

    TOg isär Egr:n och den såg okej ut. lite sot som jag tog bort, Ventilen som sitter i löpte fint. Kunde dock inte kolla el delen. vet inte om man kan koppla in 12v så den öppnar sig men stiftet satt inte fast. kunde trycka in den lite utan problem.

    Tänkte ringa saab och kolla om dom har någon teori.

    /Martin

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    26

    Re: Orklös 9-3 1,9 TDI

    Hej,

    vet att det finns en hel massa skrivet om detta med EGR-en på 1,9 motorn. Sök på Saab + EGR på google så får du fram en hel del tips.

    Dieselmotorn har nomalt dålig acc. vid låga varv, därför är den överladdad för att få ut mer effekt.

    Ryker bilen mycket vid acceleration, drar den mer bränsle än normalt? I så fall kan den får för fet blandning. Det beror antagligen på för lite luft och luftläckage, t.ex genom EGR-ventilen. Dock så brukar motorn varna på det.

    //Totte
    _______________________________
    Audi A4 Avant Quattro 1,8T
    900i -88
    9-3 SS 2.2 TiD -03 (kraschad 2009)

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    12

    Re: Orklös 9-3 1,9 TDI

    Hej igen

    Det rycker inte och den drar inte mer soppa.

    Var inne på saab och beställde tid för en felsökning. Killen visade var vilrvelspjället sitter och hur den fungerar. Snacka om att jag var ute och cyklade. trodde den satt under Egr:n men den sitter ju mitt på insugningsröret längs med alla fyra cylindrarna.
    4st bussningar av plast och en platt stång mellan dom så alla snurrar om en gör det. En utav dom är kopplad till en motor som sitter mellan generatorn och oljefällan (tror den heter så). Killen på Sabb kollade lite snabbt och då såg man att en utav bussningarna är slitna. Fanns en del olja runtomkring den. Får se på tisdag nästa vecka vad felsökningen säger. en ny virvelspjäll kostar 2620kr på saab och då är det utan motorn som driver den. Den kostar 1750kr.

    Läste föresten i handboken jag köpte igår och där står det att man måste ta loss bränslepumpen för att få loss insugningsröret. Det är ju samma sak som att bytta kamrem. Någon som vet om detta stämmer?

    /M

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    12

    Re: Orklös 9-3 1,9 TDI

    Efter en kontroll med datorn i bilen så visar det sig att den är EGR:n som inte fungerar. efter att ha köpte en ny och bytt den så fungera bilen som den skall.
    Virvelspjället kollades också. den rörde sig fint trots glappet i en utav bussningarna.

    Tack för alla svar.

    Mvh
    Martin

  11. #11

    Re: Orklös 9-3 1,9 TDI

    Hej
    Jag har samma problem som du beskriver, det började i vintras någon gång per vecka... men idag var det helt kört, jag kunde inte få upp motorn i varv...
    vad kosta EGR ventilen?
    jag misstänker att det är fel på min. Jag tog nämligen isär den i vintras för då tändes lampan och varnade för denna, jag gjorde rent EGR'n och fick lampan släkt på verkstaden. sedan dess har inte lampan tänts!
    <<< Saab 9-3 TID, 2005 <<<

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Orkeslös -OG9-5 2.3T Aero -03
    Av Tillman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-05-15, 22:08
  2. Orklös saab 93 aero-00 automat
    Av mattias_85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-30, 10:44
  3. Orklös trots bra laddtryck??
    Av makruz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 15:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •